به گزارش اکوایران، امشب اولین مناظره انتخاباتی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه برگزار شد. 

با این حال امروز جلیلی و پزشکیان امروز در فضای مجازی فعال بودند و دو موضوع قیمت بنزین و اینترنت بدون فیلتر محور مناظره‌های توئیتری این دو و ستادهایشان بود. 

دعوای بنزینی جلیلی و پزشکیان

ماجرای افزایش قیمت بنزین از شب گذشته در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرد. جلیلی که در شبکه ایکس منتسب به خود به دعوای بنزینی خود با پزشکیان ادامه داده بود و به کنایه قیمت اسنپ را پس از پیروزی پزشکیان در انتخابات و گران شدن بنزین اعلام کرده بود. 

مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به این توئیت جلیلی در شبکه ایکس نوشت: این عزیزانی که با خط بدون فیلتر، توییت زده‌اند؛ برای اینترنت مردم، «طرح صیانت» تجویز می‌کنند. سفره خوب برای خودشان است و سفره خالی برای مردم. آقای جلیلی! من که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ارائه نداده‌ام، اما از شما می‌خواهم بگویید آیا قیمت بنزین پس از اجرای طرح «وان» در دولت شما کمتر از ۶۰ هزار تومان است؟

حسین عبده تبریزی مشاور اقتصادی پزشکیان نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در دولت احتمالی پزشکیان قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد.

عبده تبریزی با انتشار ویدیویی گفته، پزشکیان در مورد انرژی صریح اعلام کرده، گفته که هدررفت انرژی از این چیزی که گیر مردم نمی‌آید نگران هستند. روشن است که در این شرایط معیشتی مردم چیزی از زندگی آن‌ها نباید کم شود. دولت نباید به هیچ وجه به حداقل موقعیت زندگی مردم است طمع کند.

مشاور اقتصادی پزشکیان اظهار کرده، در بحث بنزین ما ۱۱۰ میلیون لیتر مصرف زوزانه داریم که که ۲۰ تا ۲۵ تا از آن هدر می‌رود و قاچاق می‌شود و گیر رانت خواران می‌آید. پزشکیان می‌گوید این را صرف بهداشت و آموزش و پرورش در روستا‌ها بکنیم. مردم بنزین موردنیازشان را به قیمت امروز کماکان در اختیار خواهند داشت.

حمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد انتخاباتی پزشکیان نیز اعلام کرد: اراده و تلاش دولت دکتر پزشکیان⁩ در راستای کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی است و هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت‌ کالاها به‌ویژه ⁧بنزین⁩ ندارد.

مجید کریمی، مشاور اقتصادی ستاد جلیلی با انتشار ویدیویی بنزین 35 هزار تومانی را تکذیب کرد. او مدعی شد: روز گذشته موضوعی مبنی بر اینکه "در برنامه‌های آقای جلیلی بنزین ۳۵ هزار تومانی هست" مطرح شد که این یک دروغ بزرگ است. 

کریمی اظهار کرد: هیچ کسی هیچ وقتی چنین موضوع و عددی را مطرح نکرده است، طرح وان و موضوعی که آقای جلیلی مطرح می‌کنند فقط به ابزار کنترل و مصرف انرژی و پایش اینکه چه کسانی از موهبت‌های اقتصادی این کشور استفاده می‌کنند مربوط می‌شود. این موضوع که قیمت چگونه تعیین شود در این طرح تکنیکی نیست؛ بحث قیمت در سیاست های کلان است.

وعده اینترنتی جلیلی در نمایشگاه الکامپ

سعید جلیلی امروز به نمایشگاه الکامپ رفت و در نشست با فعالان اقتصاد دیجیتال کشور صحبت‌هایی مطرح کرد. 

او در این جلسه که گویا بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، وعده افزایش سرعت اینترنت را داده و گفته، سرعت اینترنت موبایل حداقل ۱۰ برابر و اینترنت ثابت باید ۵۰ برابر افزایش پیدا کند و جزو برنامه‌هایی است که برای آن بررسی‌های لازم انجام گرفته است.

جلیلی اظهار کرده، فیبرنوری تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و یکی از مباحث مهم است که باید ادامه پیدا کند و به ۱۰۰ درصد برسد. اکنون به لحاظ فنی و اقتصادی برای توسعه فیبر نوری مشکلی وجود ندارد، شعار و حرفی که پشتوانه ندارد نباید مطرح شود.

داستان اینترنت بدون فیلتر جلیلی 

اتفاق دیگر امروز انتشار تصویری از توئیت اکانت منتسب به سعید جلیلی توسط رسانه‌ها بود که از استفاده او از اینترنت بدون فیلتر خبر می‌دادند. این رسانه‌ها نوشتند: اکانت سعید جلیلی بدون استفاده از #فیلترشکن توییت می‌کند! 

او در این توییت به دعوای بنزینی خود با پزشکیان ادامه داده بود و به کنایه قیمت اسنپ را پس از پیروزی پزشکیان در انتخابات و گران شدن بنزین اعلام کرده بود. 

‌اما اینترنت بدون فیلتر جلیلی واکنش‌های زیادی داشت و برخی نوشتند: اینترنت بین الملل برای ایشان و اینترنت ملی برای بقیه مردم! هزینه فیلترشکن برای ما و درآمد فیلترشکن برای شما.

تجمعات استانی جلیلی و حمایت نامزدهای انصرافی از او

اما سعید جلیلی در کنار فعالیت‌های خود در فضای مجازی امروز سفرهای استانی خود را نیز ادامه داد. او پس از سفر شب گذشته خود به استان یزد امروز به استان گلستان سفر کرده است.

امروز همچنین علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز که پس از مناظرات از انتخابات ریاست جمهوری انصراف دادند، سخنرانی‌های زیادی در راستای حمایت از او داشتند. 

موضع ظریف درباره عدم مشارکت 60 درصدی در انتخابات 8 تیر

محمدجواد ظریف در شبکه ایکس نوشت: رقیب پزشکیان نگران مشارکت شما در این همه‌پرسی تاریخی است و با تمام ابزارهای سیاسی،‌ مالی و تبلیغاتی برای ادامه و تشدید وضعیت گذشته آمده است.

او در ادامه اظهار کرد: فرصت ۱۵ تیر را برای فریاد یک نه بزرگ به این تفکر خطرناک از دست ندهیم، نه به تحریم، آری به تعامل، نه به تحقیر دختران و زنان، آری به احترام به شیر زنان ایران، نه به فیلترینگ، آری به اعتماد به جوانان، نه به دروغ، آری به صداقت، نه به توهم، آری به آرمان گرایی واقع بینانه.

تحلیل 5 اقتصاددان از انتخابات 8 تیر

داود سوری، محمد طبیبیان، موسی غنی‌نژاد، فرهاد نیلی و مسعود نیلی پنج اقتصاددانانی هستند که در بیانیه‌ای به تحلیل انتخابات 8 تیر پرداختند و دیدگاه خود را درباره انتخابات 15 تیر مطرح کردند. 

بهزاد نبوی نیز در این میان ضمن تشویق مردم به شرکت در انتخابات، تنها راه برای تغییر وضع موجود به وضع مطلوب را رای دادن دانسته است. 

بازداشت ۵۸ نفر در روز انتخابات به علت اخلال در شعب اخذ رای

اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و سخنگوی قوه قضاییه امروز در جلسه شورای عالی قضایی از بازداشت ۵۸ نفر به دلایلی همچون ایجاد اخلال در شعب اخذ رای یا درگیری میان هواداران در روز برگزاری انتخابات خبر داد که اکثر آن‌ها در پایان همان روز نیز آزاد شدند.

ماجرای اعزام طلاب به نقاط مختلف کشور چیست؟

برخی سایت‌های خبری امروز باتوجه به تعطیلی دروس و امتحانات برخی حوزه‌های علمیه، تصاویری از تبلیغات یکی از کاندیداها منتشر کردند، با این حال ستاد انتخاباتی سعید جلیلی هنوز این مسئله را تایید یا تکذیب نکرده است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است تامین هزینه‌های این اعزام بر عهده کیست؟

برنامه شهرداری تهران برای تبلیغات دو نامزد ریاست جمهوری

آیین قرعه‌‌کشی اختصاص سازه‌های تبلیغات شهری تهران به نامزدهای مرحله دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و بر این اساس قرار است به هر نامزد ۵۰ سازه تبلیغاتی که شامل ۳۸ عرشه و ۱۲ بیلبورد است تخصیص داده شود.