به گزارش اکوایران، صبح امروز- 9 مرداد- ساعاتی پیش از آغاز مراسم تحلیف رییس جمهور خبری به نقل از خبرگزاری «مهر» و توئیت میثم شرفی، عضو کارگروه تعیین وزیر نفت دولت چهاردهم خبری در فضای مجازی دست به دست شد. شرفی در پیام توئیتری‌اش نوشته بود: « به دستور رئیس جمهور تمام مصوبات ۲۵ روز گذشته دولت معلق شد و تمام انتصابات و استخدامی‌های این مدت باطل اعلام شد.تمام ‎قیمت‌های جدید ایران خودرو و سایپا و خودروهای مونتاژی باطل شد.»

photo_2024-07-30_14-17-39ساعاتی پس از گذشت این خبر و پس از اتمام مراسم تحلیف، ادعای این عضو کارگروه تعیین وزیر نفت مبنی بر تعلیق مصوبات ۲۵ روز گذشته دولت تکذیب شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد) در این باره نوشت: درخصوص برخی تصمیمات و انتصابات در چند هفته اخیر که بدون رعایت ابلاغیه سرپرست سابق ریاست جمهوری اتخاذ شده، بررسی‌های لازم انجام و نتیجه به صورت رسمی اعلام خواهد شد. از افراد، گروه‌ها، شخصیت‌ها و فعالان رسانه درخواست می‌شود از انتشار مطالب غیر دقیق و یا ناصحیح در مورد تصمیمات رئیس جمهور و دولت چهاردهم اجتناب کنند.

خبر مرتبط
انتصاب‌های دقیقه نودی دولت سیزدهم: نامه پزشکیان و بخشنامه مخبر راهگشا نبود؟

اکوایران: پس از اخباری که در فضای رسانه‌ای کشور درباره برخی عزل و نصب‌های دقیقه نودی در دستگاه‌های اجرایی شنیده می‌شد، نامه دو روز پیش مسعود پزشکیان به سرپرست ریاست جمهوری، موضوع را وارد فاز تازه‌ای کرد. روز گذشته «اقتصادنیوز» نیز از اسناد عزل و نصب‌های دقیقه نودی دولت پس از بخشنامه مخبر و نامه پزشکیان پرده برداشت.

عزل و نصب‌های دقیقه نودی دولت سیزدهم

پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات حرف و حدیث‌های بسیاری در خصوص برخی عزل و نصب‌های دقیقه نودی در دستگاه‌های اجرایی به راه افتاد که واکنش‌های مختلفی را هم از سوی اطرافیان رئیس‌جمهور منتخب به دنبال داشت.

از جمله این واکنش‌ها می‌توان به واکنش حمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد مسعود پزشکیان در واکنش به انتصاب برادرزاده وزیر ارشاد در وزارت بهداشت اشاره کرد. او در توییتر نوشته بود: انتصاب برادرزاده وزیر فعلی ارشاد به‌عنوان مدیر ارشد در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان داد در عالی‌ترین سطوح دولت فعلی، از دستور صریح رئیس جمهور منتخب ،دکتر پزشکیان و بخش‌نامه دکتر مخبر به نفع فامیل‌گرایی و منافع شخصی سرپیچی می‌شود. این رویه‌های غیرقانونی به‌دست دولت آینده اصلاح خواهد شد، اما «سوءاستفاده از آخرین فرصت‌ها برای بهره‌مندی از منافع شخصی، فامیلی و گروهی»، تصویری است که ظاهراً حتی برخی از اعضای دولت از الصاق آن به دولت شهیدرئیسی هیچ ابایی ندارند.

هر چند زرآبادی پس از پیروزی مسعود پزشکیان در توییتی در شبکه اجتماعی اکس، با اشاره به بخشنامه مهم مخبر به کلیه دستگاه‌های اجرایی درباره عدم تغییر و جا به جایی در ساختارهای سازمانی و جابه‌جایی نیروی انسانی، تذکر داده بود اما گویا گوش شنوایی برای شنیدن این هشدارها وجود نداشت .

iwtM3UYERTa7

 علاوه بر انتصاب در وزارت ارشاد در دیگر سازمان های زیر مجموعه دولت نیز شاهد انتصابات گسترده بودیم به عنوان مثال15 انتصاب در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، سازمان منابع طبیعی، معاونت سیاست گذاری وزارت اقتصاد، چندین انتصاب در وزارت کشور در قامت مدیرکل، معاون مدیرکل‌ ، انتصاب در معاونت های وزارت راه و شهرسازی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی از دیگر احکامی است که در این دوران صادر شده است.

روز اول مردادماه اعضای شورای رقابت در جلسه‌ای موضوع بروز رسانی قیمت کارخانه‌ای دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین شکایت برخی از متقاضیان بابت افزایش قیمت محصولات خودروسازان خصوصی را بررسی کردند. هر چند در پایان این جلسه سازمان حمایت قیمت‌های جدید محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا را تایید نکرد.