به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز، 10 مردادماه 1403، نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

جزئیات مراسم تشییع اسماعیل هنیه

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، بامداد 10 مرداد 1403 در یکی از اقامتگاه‌های جانبازان در شمال تهران ترور شد؛ او به تهران آمده بود تا در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری جدید ایران، شرکت کند.

بنابه اعلام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مراسم تشییع پیکر اسماعیل هنیه فردا پنج شنبه، ۱۱ مرداد، ساعت ۸ صبح از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی برگزار خواهد شد.

ساعت ۸:۳۰ صبح نیز رهبر انقلاب بر پیکر اسماعیل هنیه اقامه نماز خواهند کرد.

خبر مرتبط
همه روایت‌‌ها از ترور اسماعیل هنیه در تهران

اکوایران: اسماعیل هنیه که برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور به ایران آمده بود در یکی از اقامتگاه‌های ویژه در شمال تهران مستقر بود که با اصابت پرتابه‌ای ترور شد.

دادستان کل کشور: با عوامل ترور هنیه برخورد می‌شود

محمد موحدی آزاد، دادستان کل کشور از تعیین شعبه ویژه بازپرسی برای برخورد با عوامل حادثه تروریستی شهادت اسماعیل هنیه خبر داد.

او با تاکید بر شناسایی و برخورد با عوامل ترور اسماعیل هنیه به دادستان تهران دستور داد تا بدون فوت وقت با تعیین شعبه ویژه بازپرسی و همکاری نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی ابعاد مختلف حادثه را بررسی کند.

واکنش عبدی به هشدار دادستانی کشور

عباس عبدی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی، در واکنش به ‌هشدار دادستانی کل کشور به برهم‌زنندگان امنیت روانی در پی ترور اسماعیل هنیه در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «‌طبعا دادستان محترم مطلع‌اند که به علت سیاست‌های رسمی غلط، مرجعیت رسانه‌ای از کشور خارج شده و دست دادستانی برای مقابله با آن رسانه‌ها و افرادش بسته است. فقط می‌توان افراد کم‌اثر داخلی را احضار کرد.»

پرچم سفارت ایران در لندن نیمه افراشته شد

در پی ترور اسماعیل هانیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، پرچم سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلستان به حالت نیمه افراشته درآمد.

دیدار مقامات کشورهای خارجی با پزشکیان

مسعود پزشکیان، ریاست جمهوری ایران در ادامه دیدار با سران و مقامات کشورهای خارجی که به منظور شرکت در آیین تحلیف به تهران سفر کرده‌اند با رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه مصر، نماینده ویژه پادشاه عربستان سعودی، نخست وزیر عراق، فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن، رئیس دومای دولتی روسیه و معاون رئیس جمهور زیمبابوه دیدار و گفت‌وگو کردند.

خبر مرتبط
قضاوت شورای راهبری دولت چهاردهم: شورایی موثر یا نمایشی بی‌فایده؟

اکوایران: شورای راهبری دولت چهاردهم به ریاست محمدجواد ظریف به منظور بررسی سوابق و صلاحیت نامزدهای حضور در کابینه دولت چهاردهم تشکیل شد. از زمان آغاز فعالیت این شورا تا به امروز، نقطه‌نظرات متنوعی درخصوص روند کاری آن در فضای رسانه‌ای کشور شنیده می‌شود. در این گزارش به بررسی دیدگاه‌های منتقدان و موافقان شورای راهبری دولت پرداخته‌ایم.

جدیدترین انتقاد «کیهان» از شورای راهبری دولت چهاردهم

روزنامه «کیهان» در ادامه انتقاداتش به شورای راهبری دولت چهاردهم در روزنامه صبح امروزش برخی از افراد این شورا فاقد صلاحیت و اهلیت دانست. این روزنامه دو احتمال را برای مسعود پزشکیان مطرح کرد. نخست آنکه پزشکیان با اتکا به مشورت این افراد کابینه‌اش را به مجلس معرفی کند که خانه ملت نمی‌تواند به آنها رأی اعتماد دهد.

دوم آنکه پزشکیان با علم به عدم اهلیت افراد شورای راهبری، خود افراد شایسته را برگزیند که در این صورت  مجلس همدلانه‌تر تصمیم می‌گیرد و به وزرای پیشنهادی اعتماد می‌کند.

«کیهان» پیش از این نیز بارها شورای راهبری را مورد حمله قرار داده بود. این روزنامه با عناوینی نظیر «انتخاب اعضای کابینه وظیفه مشترک رئیس جمهور و مجلس است» در 1 مرداد، «سردرگمی رئیس‌جمهور منتخب، نخستین خروجی شورای رهبری» در 3 مرداد و «پیشنهاد ناکارآمد‌ترین‌ها برای حساس‌ترین پست‌های اقتصادی» در 4 مرداد، مدعی نفوذ کلام این شورا بر ذهنیت پزشکیان شده بود و معتقد است شورای راهبری در جهت حفظ منافع حزبی و شخصی اعضای آن، افرادی را که خودشان صلاح بدانند به رئیس جمهور منتخب معرفی می‌کنند.

رایزنی انریکه مورا و عراقچی درباره روابط ایران و اروپا

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران به تهران سفر کرده است، امروز- 10 مرداد- با سید عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ملاقات کرد. در این ملاقات، طرفین درباره ابعاد و موضوعات مختلف روابط ایران و اروپا به بحث و تبادل نظر پرداختند.

جزئیات جلسه عارف با هیات رئیسه فراکسیون امید

محمود صادقی، عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس دهم در خصوص دیدار فراکسیون امید مجلس دهم با محمدرضا عارف، عنوان کرد که در این جلسه بر استفاده از ظرفیت نمایندگان و همچنین وزرای دوره‌های قبل از طیف‌ها و جریانات مختلف سیاسی تاکید شد.

صادقی همچنین اظهار داشت: در این جلسه بر برگزاری مستمر این گونه جلسات تاکید شد و اعضای هیأت رئیسه فراکسیون امید عنوان کردند که این جلسات محدود به فراکسیون امید باشد و با فراکسیون‌های دیگر نیز جلساتی برگزار شود و دولت از ظرفیت‌های فراکسیون‌های اصولگرایان و مستقلین نیز استفاده کند.

دعوت علی‌اف از پزشکیان

نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان از طرف الهام حیدر علی‌اف، ریاست جمهوری آذربایجان از مسعود پزشکیان برای شرکت در «کوپ ۲۹» بیست‌ونهمین کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد که در باکو برگزار خواهد شد، دعوت کرد.