به گزارش اکوایران، روز سه‌شنبه -۱۶ مردادماه- سایت خبری «انصاف‌نیوز» خبری مبنی بر برخورد نیروهای طرح نور با دو دختر نوجوان را منتشر کرد. «انصاف‌نیوز» همچنین ویدیو این اتفاق را که در کانال تلگرامی و اینستاگرامش منتشر کرد.

photo_2024-08-07_14-38-10

این برخورد ماموران طرح نور با دو دختر نوجوان در تاریخ یکم تیرماه و در خیابان وطن‌پور شمالی در تهران رخ داده بود. 

واکنش دادستان نظامی به برخورد ماموران با دو دختر نوجوان: ماموران حاضر، شناسایی و احضار شده‌اند

در پی انتشار این ویدیو دادستان نظامی استان تهران، امروز -‌17 مردادماه- در حاشیه جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم نیرو‌های مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار میزان، گفت: طی روز‌های اخیر گزارش و شکواییه‌ای به دادسرای نظامی تهران واصل شد و بلافاصله با ارجاع آن به بازپرس ویژه، تحقیقات دادسرا در این رابطه آغاز شد.

دادستان نظامی تهران با اشاره به همکاری بازرسی فراجا در شناسایی و معرفی عوامل حاضر در فیلم تصریح کرد: از اولین اقدامات در نظر گرفته شده در این پرونده، شناسایی و معرفی مأموران حاضر در صحنه بود که با همکاری خوب صورت گرفته از سوی فراجا، ماموران حاضر، شناسایی و به نحو قانونی احضار شده‌اند.

روایت ماجرا از زبان مادر «نفس»

مریم عباسی، مادر یکی از دختران نوجوان به نام نفس حاجی‌شریف که ۱۴ ساله بود در این خصوص به «انصاف‌نیوز» -همان‌رسانه‌ای که اولین بار فیلم را منتشر کرد- گفته است: روز یکم تیرماه درحالیکه دختر ۱۴ ساله‌اش همراه دوستش در حال مخفی کردن خود پشت پست برق بوده‌اند تا دیده نشوند «ون گشت ارشاد» سراغ آن‌ها می‌آید و با خشونت آن‌ها را سوار ون می‌کند طوری که سر دخترش به پست برق کوبیده می‌شود.

مادر این دختر نوجوان مدعی شده است زمانیکه ساعت ۸ شب در پی تماس دوستِ نفس به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه می‌کند، دخترش را در وضعیتی بد می‌بیند: «دخترم را با صورتی زخمی، لب‌های ورم کرده، گردن کبود، لباس پاره پاره و صدایی که در نمی‌آمد دیدم».

مادر نفس حاجی شریف با اشاره به برخورد «طلبکارانه» ماموران در پلیس امنیت اخلاقی اظهار کرد: گفتند ۲ انگشت مامور ما دررفته و شما باید رضایت‌شان را بگیرید چون دختر من مقاومت کرده است.

photo_5873124884450757073_x

استراتژی مادر: انتشار فیلم در رسانه‌های داخلی

خانم عباسی می‌گوید فیلم را برای رسانه‌های خارجی نفرستاده تا برچسب ارتباط با رسانه‌های معاند بر او نخورد و پیگیری‌های قانونی‌اش دچار مشکل نشود. او درخصوص رجوعش به رسانه داخلی نیز گفت: اگر مشکلی که در مملکت خودمان حل نشود خارج از اینجا چطور حل خواهد شد؟ این مایه تاسف است که مسائل داخلی اول از رسانه‌های خارج از ایران منتشر می‌شوند بعد داخلی‌ها از قول آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند.

مادر این نوجوان از طریق نهادهای مختلف انتظامی شکایتش را پیگیری کرده و تا جایی به نتیجه رسیده که قاضی کشیک اجازه‌ گرفتن دوربین مداربسته را به او داده و از آن به بعد در پرونده‌اش هنوز اتفاق مشهودی نیفتاده. او می‌گوید با گذشت یک ماه هنوز حتی شهود این پرونده هم احضار نشده‌اند.

photo_5863935522748088981_y-2

واکنش‌ها به برخود گشت حجاب

دست‌به‌دست شدن ویدیو این واقعه در فضای مجازی واکنش‌هایی را در پی داشت.

محمدرضا عارف، معاون اول رییس جمهور نیز امروز در مراسم معارفه معاون اجرایی رییس جمهور گفت: نباید با مردم برخورد خشن شود و به مطالبات همه مردم از جمله مردمی که در انتخابات به هر دلیلی ردی ندادند، توجه و رسیدگی شود.

محمد فاضلی، جامعه‌شناس در این خصوص طی توئیتی با انتقاد به گشت ارشاد نوشت: «تصاویری که از حمله مأموران به دو دختر این سرزمین منتشر شده است و حرف‌های انسیه خزعلی درباره تصمیمات گشت ارشاد و طرح نور نشان می‌دهد شرم‌آورترین وزیر کشور از منظر نگاه به زنان و حقوق شهروندی را تجربه کرده‌ایم. نابودگر ثبات اجتماعی و سرمایه اجتماعی خدایا رگ رگ سرم تیر می‌کشد.»

اشاره فاضلی به حرف‌های چند وقت پیش معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رئیسی بود. نسیه خزعلی در نهم مرداد ماه در گفت‌وگو با «دیده‌بان ایران» در پاسخ به این‌که قوه مجریه چه نقشی در بحث‌های مربوط به گشت‌های حجاب دارد گفت: [در] نوع برخورد گشت ارشاد با حجاب موثر است. چون وزیر کشور و زیرمجموعه‌اش هستند که می‌توانند درباره نوع روش‌ها تصمیم‌گیری کنند. یعنی سلوکی را که زیرمجموعه می‌تواند در این زمینه داشته باشد، با دستور وزیر کشور مشخص می‌شود.

photo_2024-08-07_18-10-37

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی و از حامیان مسعود پزشکیان در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری در واکنش به برخورد ماموران گشت ارشاد به این دو دختر نوجوان در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «همون دختر کم حجاب، دخترِ منه...» 

این جمله‌ای بود که شهید قاسم سلیمانی در یک سخنرانی گفت و از آن به بعد بارها استفاد شد. 

توییت+جهرمی+درباره+گشت+ارشاد

مرور مواضع پزشکیان درخصوص زنان

مسعود پزشکیان تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز اظهار نظری مبنی بر این برخورد نداشته است. از آنجایی که این واقعه در یکم تیرماه و در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاده و روز گذشته در رسانه‌ها وایرال شده است، مرور دیدگاه‌ها و مواضع مسعود پزشکیان درخصوص طرح نور و برخورد با زنان بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که پزشکیان در ایام انتخابات ریاست جمهوری به آن پرداخته بود، مسئله زنان و نوع برخورد با آنها بود. او در سومین مناظره انتخاباتی با اشاره به وضعیت فعلی زنان در کشور  و برخورد گشت ارشاد با آنها گفته بود: وقتی برخورد با زنان و دختران را در خیابان می‌بینیم، اعتراض که می‌شود پرونده درست می‌کنند. این دختران و زنان را ما تربیت کردیم، اگر اشکالی هست از سمت ماست بیگانگان که تربیت نکرده‌اند!

پزشکیان همچنین با انتقاد از خشونت علیه زنان در کشور اظهار کرده بود: خشونت علیه زنان را نتوانسته‌ایم حل کنیم، ولی خب الان می‌گوییم داریم احترام می‌گذاریم! احترام باید در عمل باشد. با هرگونه زورگویی یا برخورد خشن با هر انسانی، چه رسد به زن مخالفم. چرا به اتفاقاتی که در خیابان می شود اعتراضی نکردیم؟

او در سال‌ ۱۴۰۱ و در پی فوت مهسا امینی و اعتراضات دامنه‌داری که از پی آن به‌وجود آمد در مقام نماینده مجلس نیز از این دست اعتراضات داشت. 

خبر مرتبط
تفاوت نگاه نامزدهای ریاست جمهوری به مسائل زنان

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی تا ساعتی دیگر درباره مسائل سیاسی و فرهنگی با یکدیگر مناظره خواهند کرد. اما در راند پیشین مناظره‌ها، این دو نامزد ریاست جمهوری درباره مسائل زنان چه دیدگاهی را با مردم به اشتراک گذاشتند؟

اما شاید جالب‌ترین اظهارنظر درباره بحث حجاب و گشت‌های آن در دوره انتخابات ریاست‌جمهور به مصطفی پورمحمدی مربوط بود. 

پورمحمدی، نامزد انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری در سخنان پایانی خود درمناظره انتخاباتی سوم با اشاره به موضوع حجاب عنوان کرده بود: «با ستیز نمی‌توان با مردم برخورد کرد. در بحث حجاب هی کشیدیم و کشیدیم تا پاره شد! بسیاری حسرت حجاب قبل از تحولات ۱۴۰۱ را می‌کشند.»