به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز، 20 مردادماه 1403، نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

انتصاب‌های امروز پزشکیان

مسعود پزشکیان امروز -20 مردادماه- در احکامی جداگانه محمد اسلامی را به سمت ریاست سازمان انرژی اتمی، سعید اوحدی را به سمت معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، حسین افشین را به سمت معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و زهرا بهروزآذر را به سمت معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب کرد.

محمد اسلامی، اولین چهره دولت سیزدهم است که در دولت چهاردهم در سمت خود ابقا شد. او سال‌های آخر دولت روحانی را در سمت وزیر راه و شهرسازی سپری کرد.

خبر مرتبط
انتصابات جدید رئیس جمهور/ محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ماند

اکوایران: پزشکیان با صدور حکمی محمد اسلامی را به سمت «معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی»، سعید اوحدی را به «ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران» و حسین افشین را به سمت « معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان» منصوب کرد.

آخرین گمانه‌زنی از وزرای پیشنهادی/ دبیری: لیست کابینه فردا تقدیم مجلس می‌شود

شهرام دبیری، معاون پارلمانی رییس جمهور در گفت‌وگو با «تسنیم» با بیان اینکه، گزینه‌ پیشنهادی همه وزارت‌خانه‌ها تقریباً نهایی و قطعی شده است، گفت: در حال بررسی آخرین جمع‌بندی‌ها درباره 2 وزارت‌‌خانه کشور و علوم هستیم و فعلاً جمع‌بندی‌ها درباره این 2 وزارت‌خانه قطعی نشده است.

دبیری تاکید کرد که سعی دولت این است که فردا همه وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کند.

«تسنیم» اسامی ۱۹ وزیر پزشکیان برای کابینه را منتشر کرد

امروز خبرگزاری «تسنیم» به نقل از منابع آگاه خود اسامی ۱۹ وزیر پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم را اعلام کرد.

برخی منابع خبری دیگر ضمن تائید کلیات این لیست، درباره یک یا 2 گزینه پیشنهادی ابراز تردید کرده و گفتند ممکن است یک یا دو گزینه این لیست قطعی نباشد. لیست منتشر شده از سوی «تسنیم» به شرح زیر است:

وزارت کشور: حسین اعلایی یا مقیمی (هنوز قطعی نشده و احتمال تغییر هست)

وزارت آموزش و پرورش: محسن حاج میرزایی (او پیشتر به عنوان رییس دفتر از پزشکیان حکم گرفته بود)

وزارت ورزش: احمد دنیا مالی (نماینده فعلی بندر انزلی)

وزارت اطلاعات: حجت‌الاسلام اسماعیل خطیب (وزیر اطلاعات دولت سیزدهم)

وزارت صمت: سید محمد اتابک (معاون سابق اقتصادی و مدیر عامل سابق صنایع معدنی بنیاد مستضعفان)

وزارت ارشاد: سیدعباس صالحی (وزیر ارشاد دولت روحانی)

وزارت علوم: حسین سیمایی صراف (قائم مقام حقوقی رییس‌جمهور در دولت یازدهم)

وزارت جهاد کشاورزی: غلامرضا نوری قزلجه (عضور کمیسیون کشاورزی مجلس فعلی)

وزارت راه: فرزانه صادق (معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی)

وزارت نفت: سید عماد حسینی (او پیشتر معاون زنگنه در وزارت نفت بود، همچنین او اولین وزیر یپشنهادیِ اهل‌سنت است که به مجلس معرفی می‌شود)

وزارت میراث: رضا صالحی امیری (وزیر ارشاد دولت روحانی)

وزارت نیرو: عباس علی‌آبادی (وزیر صمت دولت رییسی)

وزارت کار: احمد میدری (او در وزارت تعاون و کار حسن روحانی معاون بود)

وزارت ارتباطات: ستار هاشمی (معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات)

وزارت خارجه: عباس عراقچی (معاون ظریف در وزارت خارجه و نفر دوم تیم مذاکره کننده برجام)

وزارت اقتصاد: عبدالناصر همتی (رییس بانک مرکزی در دولت روحانی)

وزارت دفاع: عزیز نصیر‌‌زاده یا حبیب‌الله سیاری

وزارت دادگستری: امین‌حسین رحیمی (وزیر دادگستری دولت رییس)

وزارت بهداشت: عبدالله کریمی (فوق تخصص عمومی اطفال، هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در سال‌های ۷۹ تا ۸۴)

عارف در مراسم معارفه معاون پارلمانی رییس جمهور: امیدواریم شاهد مهاجرت معکوس ورزشکاران ایرانی باشیم

محمدرضا عارف، معاون اول رییس جمهور در مراسم تودیع و معارفه معاونان پیشین و جدید پارلمانی رییس جمهور با تبریک به ورزشکاران ایرانی مدال‌آور در المپیک اظهار کرد: احساس غرور می‌کردیم وقتی رفتار و کردار ورزشکاران را نسبت به جوانان هموطن خود می‌دیدیم، جوانانی که به هر دلیلی تصمیم به مهاجرت گرفتند که حق هر فرد است.

عارف همچنین تاکید کرد که پیام این ورزشکاران این بود که وطن آمادگی کامل برای پذیرش فرزندان خود را دارد و امیدواریم شاهد مهاجرت معکوس باشیم.

معاون اول رییس جمهور در ادامه رویکرد دولت چهاردهم را عمل به قانون برنامه هفتم دانست و اظهار کرد: مهمترین محور تعامل ما با مجلس، اجرای برنامه هفتم توسعه است. 

کارزار مطالبه رفع فیلترینگ فوری اینترنت از دولت 

۱۸ مردادماه کارزاری توسط جمعی از فعالان حوزه اینترنت و فضای مجازی برای پایان دادن به فیلترینگ‌های متعدد به‌راه افتاد. این کارزار خطاب به پزشکیان نوشته شده است و از او پیگیری این مطالبه را دنبال می‌کند.

کارزار «مطالبه رفع فیلترینگ فوری اینترنت از دولت دکتر پزشکیان» با این بند آغاز می‌شود:

ما امضاکنندگان این کارزار صریحاً از جنابعالی می‌خواهیم تا مطابق وعده‌های انتخاباتی خود سیاست منفعلانه، مخرب و بی‌حاصل فیلترینگ اینترنت را با قید فوریت تغییر داده و دستور رفع فیلتر پلتفرم‌های پرکاربرد بین‌المللی از جمله گوگل‌پلی، اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، توییتر، فیسبوک، واتساپ، توویچ و… را صادر فرمایید.

طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور تایید شد

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان از تایید طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس خبر داد و نوشت: «طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور» که در مراحل قبل با ایرادات و ابهاماتی مواجه شده بود، پس از انجام اصلاحات از سوی مجلس شورای اسلامی و بررسی مجدد در ‎شورای نگهبان خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

photo_2024-08-10_18-34-18

برگزاری نخستین کارگاه شبیه‌سازی نشست وزرای اقتصاد کشورهای‌ بریکس

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد بعدازظهر امروز در اختتامیه نخستین نشست شبیه‌سازی وزیران اقتصادی عضو بریکس با اشاره به حضور  دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی از کشورهای بریکس در این نشست گفت: هرچه حضور و عضویت کشور ما در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بیشتر شود، راهی برای کم‌اثر کردن تحریم‌های غرب به شمار می‌رود

بریکس (BRICS) نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است. نام این گروه از به هم پیوستن حروف اول موسس‌های آن- برزیل، روسیه، هند، چین و بعدها با اضافه شدن آفریقای جنوبی، به‌عنوان کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین اقتصاد عضو این گروه در سال ۲۰۱۰- ساخته شده است.

در این مراسم دومین دوره مجمع وزیران اقتصادی کشورهای اسلامی نیز برگزار می‌شود. تعدادی از سفرای خارجی عضو بریکس و سازمان همکاری خارجی نیز در این نشست حضور دارند.