به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز، 18 مردادماه 1403، نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

ارائه فهرست هیات وزرا یکشنبه به بهارستان  

شهرام دبیری، معاون پارلمانی رییس جمهور در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‌روز یکشنبه لیست وزرای پیشنهادی را تقدیم مجلس خواهیم کرد.

گمانه‌زنی درباره سکان‌داران سه وزارتخانه

خبرگزاری «تسنیم» به نقل از منابع آگاه خود، وزرای پیشنهادی وزارت دفاع، اطلاعات و‌ امورخارجه را معرفی کرد. 

این خبرگزاری مدعی شده است که پزشکیان قصد دارد، امیر خلبان عزیز نصیرزاده را به‌عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سید اسماعیل خطیب را به‌عنوان وزیر اطلاعات و عباس عراقچی را به‌عنوان وزیر امورخارجه به مجلس پیشنهاد دهد.

اسماعیل خطیب در 3 شهریور 1400 از سوی ابراهیم رئیسی به‌عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با تعداد 222 رأی موافق، 48 رأی مخالف و 17 رأی ممتنع از مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت اطلاعات رأی اعتماد گرفت.

امیر عزیز نصیرزاده خلبان F14 ارتش جمهوری اسلامی ایران است، که هم‌اکنون به‌عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. وی در فاصله سال‌های 1397 تا 1400 فرمانده نیروی هوایی ارتش بود.

عباس عراقچی نیز از سال 1400 به‌عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی فعالیت می‌کند. وی از سال 1396 تا 1400 سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران را برعهده داشت. عراقچی همچنین از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه 1+5 بود.

تماس تلفنی نخست‌وزیر ایتالیا با پزشکیان

ورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا و رییس دوره‌ای گروه هفت کشور صنعتی بعداز‌ظهر امروز -18 مردادماه- در تماس تلفنی با مسعود پزشکیان گفت‌وگو کرد. دو طرف در این گفت‌وگو علاوه بر بررسی راهکارهای ارتقای روابط دوجانبه، درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و راه‌های برقراری صلح، ثبات و امنیت گفت‌وگو کردند.

رایزنی‌های باقری در حاشیه‌ نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی

سرپرست وزارت امور خارجه در دیدار با ولید الخریجی، قائم مقام وزارت امور خارجه عربستان سعودی اظهار کرد: روابط دوجانبه ایران و عربستان در مسیر درستی پیش می‌رود و امیدواریم در دوره دولت جدید شاهد توسعه و گسترش بیش از پیش روابط باشیم.

در این دیدار دو طرف ضمن محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی و هرگونه اقدام تروریستی و تعدی به حریم حاکمیت و امنیت ملی کشورها، به بررسی و پیگیری موضوعات کنسولی نیز پرداختند و مقام سعودی بر همکاری با طرف ایرانی در این خصوص تاکید کرد.

خبر مرتبط
تفاوت ایران و عربستان از منظر توسعه

سجاد رفیع، دبیر گروه صمت اندیشکده کسب‌وکار شریف درباره رقبای منطقه‌ای، اظهار کرد: ما با تغییر اولویت‌ها می‌توانیم از رقبای منطقه‌ای جلو بیافتیم. تا زمانی که توسعه اولویت نظام حکمرانی ما نیست کشورهای منطقه از ما پیشی می‌گیرند.

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه و ایمن الصفدی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اردن در حاشیه نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در جده دیدار و بر لزوم اتخاذ موضع منسجم همه کشورها در محکومیت قاطع جنایت رژیم صهیونیستی در ترور اسماعیل هنیه و تمهید سازوکار مناسب برای پیگیری حقوقی و قضایی آن در  مجامع بین‌المللی تاکید کردند.

پیگیری‌ و واکنش‌ها نسبت به برخورد ماموران طرح نور با دختر نوجوان

حجت الاسلام احمدرضا پورخاقان، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح، روز گذشته در حاشیه نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح استان اردبیل درخصوص ویدیو برخورد ماموران طرح نور با دختران نوجوان اظهار کرد: موضوعی که از چندی پیش در فضای مجازی مبنی بر برخورد ماموران در حال بازنشر است مربوط به مدتی پیش بوده که آن برخورد را بنده هم دیدم و مورد تایید نیست و ما باید کرامت انسانی را حفظ کنیم.

پورخاقان تاکید کرد که از همان ابتدا که آنها شکایت کردند، با دستور دادستان نظامی تهران و بازپرس برای بررسی دوربین‌های محیطی توانستند ماموران را شناسایی کنند و در همین راستا پرونده‌ای برای برخورد با ماموران تشکیل شد که به صورت ویژه در حال رسیدگی است.

خبر مرتبط
ماجرای برخورد ماموران طرح نور با دختران نوجوان چه بود؟

اکوایران: روز گذشته تصاویری از برخورد ماموران طرح نور با دو دختر نوجوان در تهران در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های منفی بسیاری را در پی داشت.

همچنین محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات امروز در این خصوص در کانال تلگرامی خود نوشت: دیروز با دو‌ تن از فرماندهان فراجا در باب فیلم منتشر شده در فضای مجازی صحبت کردم. رویکرد آنها در خصوص این رخداد، خارج از قاعده بودن آن در اجرای قانون و تاکید بر نادرست بودن برخورد و ارجاع آن به بازرسی برای رسیدگی به تخلف مزبور بود.

پیشنهاد کردم حالا که این رویکرد مثبت در فراجا وجود دارد، اولا نتیجه رسیدگی سریعا به اطلاع عموم مردم برسد و همچنین نمایندگان ارشدی از سوی فراجا، از خانواده دخترها و همچنین افکار عمومی، دلجویی کنند.

پلیس ضامن امنیت عمومی کشور است و رویکردهای تقابل ایجاد کننده بین پلیس و مردم حتما به سود کشور نیست.

روزنامه «حکمران» پیش از شروع به‌کار تعطیل شد

15 مردادماه بود که خبر گرفتن امتیاز روزنامه «حکمران» توسط یاسر جبرائیلی در فضای مجازی منتشر شد.

یاسر جبرائیلی در شبکه ایکس درخصوص تعطیلی روزنامه‌اش، پیش شروع به کار نوشت: «در این چند روز که پیرامون مجوز حکمران جنجال به پا بود، ما مشغول برآورد هزینه‌های احتمالی بودیم. یک نشریه با تیراژ پایین و بدون اجاره ساختمان و... ماهانه حداقل ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که تامین آن برای جریان نوپای منتقد سرمایه‌داری محال است. لذا حکمران نیامده تعطیل شد؛ نه با دستور قضایی، که به دلیل حاکم بودن نظم سرمایه‌داری که در آن فقط جریان الیگارشی و صاحبان سرمایه می‌توانند نشریه خصوصی داشته باشند و صدایشان شنیده شود. نظم سرمایه‌داری یعنی مردم عادی زخم خورده از نئولیبرالیسم، حتی صدای اعتراضشان نباید بلند شود.»

1e8b1b37-990b-4c20-971a-0605c7890d4a

یاسر جبرائیلی که سابقه حضور در تحریریه «کیهان» و «جوان» را دارد و در فضای رسانه‌ای به واسطه اظهارات جنجالی در حوزه اقتصاد مشهور است، به‌عنوان یکی از اعضای تیم اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی یاد می‌شد.

البته او به هیچ پستی در دولت رئیسی نرسید و بعدتر تنها به ریاست مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص دست یافت. به‌نظر می‌رسید او در تیم جلیلی جایگاه موثرتری داشت.

جالب آن‌که جبرائیلی برای نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال نیز به وزارت کشور رفت اما چون سنش هنوز به حدود قانونی نرسیده بود به او اجازه نام‌نویسی داده نشد.

تبریک فرماندهان ارشد نیرو‌های مسلح ایران به رییس دفتر سیاسی جدید حماس

حماس روز سه شنبه ـ ۱۶ مرداد ـ در بیانیه‌ای اعلام کرد که یحیی السنوار به عنوان رییس جدید دفتر سیاسی این جنبش به جانشینی اسماعیل هنیه انتخاب شد.

سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  در پیام‌های جداگانه انتخاب یحیی السنوار را به عنوان رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تبریک گفتند و تاکید کردند: ما هم از هیچ کمکی به حماس دریغ نخواهیم کرد.

خبر مرتبط
سیگنال مهم رهبری یحیی سنوار برای روابط ایران و حماس در لحظه‌ای حساس

اکوایران: انتخاب یحیی سینوار به عنوان رهبر حماس، روابط استراتژیک این گروه را با ایران تقویت می‌کند و سیگنالی مبنی بر وجود یک جبهه متحد بین تهران و محور مقاومت آن، در درگیری با اسرائیل و ایالات متحده ارسال می‌کند.

حکم سرین بدیعی اعلام شد

علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل سرین بدیعی، تبعه ایرانی-نیوزلندی مشهور به «شاهزاده سرین» به سایت امتداد گفت موکلش به ۶۶ ماه حبس به اتهام «تشویق به فساد و فحشا»، ۳۶ ماه حبس به دلیل «توهین به مقدسات»، ۷ ماه و ۱۶ روز حبس به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و ۲ سال ممنوعیت از خروج کشور محکوم شد.