به گزارش اکوایران، از زمان حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر و به دنبال آن، آغاز جنگ در غزه، منطقه خاورمیانه در میانه بحران و آشوب قرار گرفت.

اما اخیرا به فاصله حدودا دو روز، ابتدا فواد شکر، یکی از فرمانده‌های حزب‌الله لبنان و سپس، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در ترور، جان خود را از دست دادند.

به دنبال ترور این چهره‌های مهم، هم ایران و هم مقامات حزب‌الله اعلام کردند که به اسرائیل واکنش نشان خواهند داد.

لبنان از جنوب خود با اسرائیل هم‌مرز است. طی ده ماه گذشته، جنگ در غزه با واکنش‌هایی از طرف حزب‌الله همراه بوده و باعث شده که به نوعی حزب‌الله هم به اسرائیل حمله کند و در مقابل، اسرائیل هم مدام به ساکنان جنوب لبنان حمله کرده است.

به این ترتیب، مردم لبنان در جنوب این کشور، به نوعی با جنگ و ناآرامی در ارتباط بوده‌اند. حالا اما، با حضور ناوگان آمریکایی در آب‌های نزدیک به اسرائیل، مردم بیش از پیش احساس نگرانی می‌کنند و در انتظار وقوع یک جنگ تمام‌عیار هستند. به همین دلیل است که برخی از ساکنان لبنان، به‌ویژه آن‌ها که در جنوب این کشور و در مرز اسرائیل زندگی می‌کنند، به دنبال راهی برای فرار هستند.

در این بین، کشورهای آمریکا، قطر و مصر رایزنی‌هایی با لبنان و سران حماس داشته‌اند و تلاش کرده‌اند بستری برای مذاکرات صلح میان اسرائیل و حماس فراهم کنند. اسرائیل هم با این مذاکرات موافقت کرده است. با این حال، همچنان تنش‌ها در حال افزایش است و وضعیتی نامعلوم را در میان کشورهای خاورمیانه ایجاد کرده است.

در ویدیوی بالا، ضمن بررسی آخرین تحولات در منطقه خاورمیانه، به وضعیت مردم لبنان و هراس آن‌ها از جنگ پرداخته شده است.