به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز، 25 مردادماه 1403، نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

سیگنال حمایت روزنامه‌های اصولگرا از کابینه پیشنهادی

حواشی کابینه پیشنهادی پزشکیان همچنان در فضای مطبوعاتی و سیاسی کشور داغ است. امروز یکسری از روزنامه‌های اصولگرا نیز به جرگه حامیان وزرای پیشنهادی پیوستند.

روزنامه «جوان» در سرمقاله خود با تیتر «زمین بازی تضعیف دولت را ترک کنید!» نوشت: «نماینده‌ای در تلویزیون ظاهر می‌شود که نظر فلان وزیر پیشنهادی را درباره یک موضوع سیاسی سابق پرسیده و او سکوت کرده یا جواب درست نداده است. بهتر است در این‌گونه مسائل به استعلام از نهاد‌های نظارتی بسنده کرد،»

این روزنامه همچنین تاکید کرد که جواب استعلام تمامی وزیران مثبت اعلام شده است؛ بنابراین این مسئله نباید گرفتار سلیقه یا هوای نمایندگان نشود.

خبر مرتبط
نظر کمیسیون‌ها درباره کابینه پیشنهادی: کار سخت دو گزینه برای کسب رای اعتماد

اکوایران: اعضای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی در سه روز گذشته طی جلساتی به بررسی صلاحیت‌ و برنامه‌های ۱۹ وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان پرداختند. برآیند کلی کمیسیون‌ها نسبت به وزرا مثبت بود و تنها دو وزیر نتوانستند موافقت کمیسیون تخصصی خود را به دست بیاورند. در این بین مخالف‌خوان‌ترین کمیسیون نیز کمیسیون اجتماعی بود.

حسین شریعتمداری نیز در سرمقاله امروز روزنامه «کیهان» برخلاف سرمقاله روزنامه جوان در این خصوص عنوان کرد: «پرسش از فلان و بهمان گزینه زاویه‌دار این است که آیا بعد از معرفی به عنوان وزیر متوجه اشتباه مواضع و عملکرد قبلی خود شده و ابراز پشیمانی می‌کنند؟! و اگر این‌گونه نیست چرا قبل از معرفی به فکر ابراز پشیمانی نیفتاده‌اند؟»

شریعتمداری همچنین تاکید کرد: «پاسخی که از نمایندگان انتظار می‌رود آن که، از زاویه‌دارهای معرفی شده به خاطر ابراز پشیمانی آنها تشکر و قدردانی کنند و به آنها اعلام فرمایند که با توجه به حساسیت و جایگاه کلیدی پست وزارت نمی‌توانند با وزارت آنها موافقت کنند و کوتاه سخن آن که بگویند؛ شما اشتباه کرده و اکنون پشیمانید پس انتظار نداشته باشید ما نیز با پذیرش شما به عنوان وزیر، مانند شما دچار اشتباه شویم و بعد‌ها بازهم مانند شما ابراز پشیمانی کنیم!»

خبر مرتبط
جامعه ایران در حال ورود به فاز «مهاجرت توده‌وار»

امروز وبسایت‌های خبری، گزارش داده‌اند: بن سلمان نگران است در صورت عادی‌سازی روابط با اسرائیل به سرنوشت انور سادات، رئیس جمهور پیشین مصر دچار شود.

 شهادت مستشار ایرانی در سوریه

سرهنگ پاسدار احمدرضا افشاری از نیروهای مستشاری هوافضای سپاه، که در نیمه اول مردادماه در پی حمله هوایی نیروهای ائتلاف متجاوز به سوریه جانباز و برای اقدامات درمانی به ایران منتقل شده بود، امروز -25 مردادماه- بر اثر شدت جراحات به شهادت رسید.

پزشکیان: هیچ خیانتی بالاتر از سپردن کار به افراد کارنابلد نیست

مسعود پزشکیان در دیدار اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اولویت‌های بر زمین مانده به ویژه در حوزه‌های آب، محیط زیست، آموزش و پرورش، انرژی و نیرو، اجرای نامناسب چشم‌انداز، اسناد و سیاست‌های کلان نظام را از دلایل عدم تحقق اهداف و تداوم مشکلات کشور دانست و تصریح کرد: همکاری و همدلی مجلس و دولت از مؤثرترین اقدامات برای حل این مشکلات است.

رییس جمهور با بیان اینکه در دولت چهاردهم هیچ خیانتی بالاتر از سپردن کار به افراد کارنابلد نیست، تاکید کرد: در این دولت از هر فردی که بتواند قدمی در مسیر رفع مشکلات کشور و بهبود وضعیت مردم بردارد به گرمی استقبال خواهد شد.

عارف: معاونین وزرا باید از بین جوانان و زنان انتخاب شود

محمدرضا عارف، معاون اول رییس جمهور امروز -۲۵ مرداد- در دیدار با اعضای هیات رییسه جبهه اصلاحات با بیان اینکه شرایط کشور به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایطی که دولت اصلاحات روی کار آمد نیست، گفت: همه تلاش همه از جمله جریانات سیاسی و البته دولت باید احیا سرمایه اجتماعی از دست رفته باشد.

عارف همچنین تفکر اصلاح‌طلبی را راه نجات کشور دانست و تاکید کرد: راهبرد دولت وفاق ملی، تعامل با همه جریانات سیاسی است.

او همچنین بر ضرورت به‌کارگیری جوانان و زنان در سطوح مدیریتی دولت تاکید کرد: به همه وزرای پیشنهادی تکلیف کردم که معاونین وزرا باید از بین جوانان و زنان انتخاب شود و هزینه اشتباه و خطای احتمالی جوانان هم بر عهده ما قرار دارد.

ژاپن خواستار پاسخ منطقی ایران شد

یوکو کامیکاوا، وزیر خارجه ژاپن در گفت‌وگو با سرپرست وزارت خارجه ایران درباره «وضعیت رو به وخامت کنونی در خاورمیانه ابرز نگرانی کرد» و اظهار کرد: تشدید بیشتر وضعیت به نفع منطقه یا جامعه بین‌المللی نخواهد بود و باید تمام تلاش را برای جلوگیری از تشدید بیشتر انجام داد.

کامیکاوا در خصوص ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران نیز از ایران خواست «به شکلی منطقی پاسخ دهد».

وزیر خارجه ژاپن همچنین خواستار حمایت تهران برای تامین امنیت ژاپنی‌های حاضر در ایران در صورت افزایش تنش‌ها در خاورمیانه شد.