به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز، 24 مردادماه 1403، نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

پزشکیان: وزرا طبق نگاه دولت بر خرد جمعی و تعامل انتخاب شدند

رییس‌جمهور شامگاه سه‌شنبه در دیدارهای جداگانه با اعضای مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی و نیز کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، وفاق ملی را از مولفه‌های اساسی در تهیه فهرست پیشنهادی وزرای کابینه دولت چهاردهم دانست و تاکید کرد: اگرچه ممکن است فهرست وزرای پیشنهادی برای عده‌ای ایده‌آل نباشد و انتقاداتی به آن وارد کنند، اما این فهرست براساس اعتقاد عمیق دولت چهاردهم به خرد جمعی، هم‌فکری و تعامل با همه جریانات سیاسی تهیه شده است و دلیل اینکه در این فهرست حتی اسامی افرادی که در انتخابات به نامزدهای رقیب رأی داده بودند نیز دیده می‌شود، همین اعتقاد عمیق به ضرورت وفاق ملی است.

خبر مرتبط
نخستین واکنش پزشکیان به حواشی کابینه پیشنهادی/ پای «جام زهر» به بهارستان باز شد

اکوایران: فضای مطبوعات و رسانه‌های امروز متاثر از استعفای ظریف و حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس بود. جلسه خطیب و میدری از جمله جلسات خبرساز امروز وزرای پیشنهادی با نمایندگان بود. رییس جمهور نیز نسبت به حواشی و انتقاداتی که به کابینه پیشنهادی‌اش شده بود برای اولین بار واکنش نشان داد. عارف، امروز نیز مانند روز گذشته، روز شلوغی داشت؛ از دیدار با محسنی‌اژه‌ای تا حضور در جلسه شورای عالی راهبری برنامه هفتم توسعه و تبیین برنامه‌ اقتصادی دولت. در بسته خبری سه‌شنبه 23 مرداد نگاهی به این وقایع و صحبت‌های مهم سیاسی روز انداخته‌ایم.

مراسم تودیع و معارفه سخنگوی دولت 

آیین تودیع علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر سابق هیات دولت و معارفه سید کامل تقوی‌نژاد سخنگوی جدید دولت صبح امروز -‌24 مرداد- و در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور رییس جمهور، محمدرضا عارف و اعضای هیات دولت برگزار شد.

پزشکیان اصلاح قانون نظام صنفی را ابلاغ کرد

رییس‌جمهور قانون اصلاح قانون نظام صنفی کشور را که در جلسه علنی ۱۷ مرداد امسال مجلس به تصویب رسیده و در ۲۱ مرداد از سوی شورای نگهبان تأیید شده بود، به قوه قضائیه، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

مطابق این قانون، فعالیت هر شخص حقیقی یا حقوقی بدون پروانه کسب، همزمان با ۲۰ روز مهلت و صدور اخطاریه، مشمول یک میلیون تومان جریمه است.

171338540

ارزیابی‌ کمیسیون‌های مجلس از وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

مجید نصیرپور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا»، از رای مثبت اعضای کمیسیون اجتماعی به گزینه پیشنهادی احمد میدری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد.

در حالی کمیسیون اجتماعی از نظر مثبت خود به میدری گفته که پیش از این سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره جلسه با گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز گذشته -‌23 مرداد- از پرچالش بودن جلسه این کمیسیون با احمد میدری خبر داده بود.

یکی از اصلی‌ترین اعتراض‌ها به میدری در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، حضور او در لیست 127 نفری امضا کنندگان نامه نمایندگان مجلس ششم به رهبری بود. نامه‌ای که در سال 1382 به «جام زهر» معروف شد.

سمیه رفیعی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» از اعلام حمایت اعضای این کمیسیون از وزرای پیشنهادی جهاد کشاورزی (غلامرضا نوری قزلجه)، نیرو (عباس علی‌آبادی) و راه و شهرسازی (فرزانه صادق مالواجرد) خبر داد.

ولی‌الله بیاتی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با «ایرنا» درخصوص ارزیابی از هیات وزیران پیشنهادی دولت چهاردم عنوان کرد: درباره وزارتخانه‌های اطلاعات (سید اسماعیل خطی) و علوم (حسین سیمایی)، کمیسیون امور داخلی کمیسیون تخصصی نیست اما نظر اکثر اعضای این کمیسیون نسبت به وزرای پیشنهادی این دو وزارتخانه‌ مثبت است.

حسن علی اخلاقی امیری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایرنا» از رای اعتماد این کمیسیون به وزرای پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی (عباس صالحی) و ورزش و جوانان (احمد دنیامالی) خبر داد.

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از موافقت این کمیسیون با برنامه های وزرای پیشنهادی خارجه (عباس عراقچی)، اطلاعات (سید اسماعیل خطیب)، دفاع (عزیز نصیرزاده) و کشور (اسکندر مومنی) خبر داد.

عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایرنا» از رای مثبت اعضای این کمیسیون به وزرای پیشنهادی اموراقتصادی و دارایی (عبدالناصر همتی) و صنعت، معدن و تجارت (محمد اتابک) خبر داد.

حوالی شب بود که خبرگزاری صداوسیما نیز از تایید  وزرای پیشنهادی امور خارجه، دفاع، کشور و اطلاعات، در کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد. گزارش این کمیسیون در صحن مجلس قرائت خواهد شد.

قالیباف اصلاح بودجه ۱۴۰۳ را به پزشکیان ابلاغ کرد

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به مسعود پزشکیان «قانون اصلاح تبصره‌های (۶) و (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کشور» را برای اجرا ابلاغ کرد.

روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که طرح اصلاح تبصره های (۶) و (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کشور پس از انجام اصلاحات از سوی مجلس شورای اسلامی و بررسی مجدد در شورای نگهبان خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

حکم جدید توماج صالحی

وکیل توماج صالحی در حساب خود در ایکس نوشت: شعبه ۵ دادگاه انقلاب اصفهان در پرونده ۱۴۰۱ توماج صالحی پیرامون اتهام افساد، که قبلاً حکم اعدام صادر شده بود رای برائت صادر کرد. درباره سایر اتهامات هم قرار موقوفی تعقیب صادر کرد و دو اتهام نشر اکاذیب رایانه‌ای و اخلال درنظم را با صدور قرار عدم صلاحیت به دادگاه کیفری ۲ فرستاد.

پیش از این دیوان عالی حکم اعدام این رپر را نقض و آن را به دادگاه موازی ارجاع داده بود. 

روایت روحانی از انتخاب کابینه یازدهم

در آستانه روز رای‌گیری کابینه پیشنهاد پزشکیان، حسن روحانی رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم از تجربه خود برای چینش هیات وزیران در دوره نخست ریاست جمهوری خود گفت. روایت روحانی نکات جالب توجهی داشت؛ از انتخاب محمدجواد ظریف، به‌عنوان اولین وزیر انتخابی تا عدم پذیرش تصدی وزارت کشور توسط ناطق نوری و ابراز پشیمانی روحانی از اصرار بر دبیری شورای امنیت ملیِ علی شمخانی.

متن کامل این روایت را در سایت حسن روحانی بخوانید.

واکنش خاتمی به کابینه پیشنهادی پزشکیان: در بعضی موارد می‌شد خیلی بهتر عمل کرد

امروز اظهارات سیدمحمد خاتمی درباره کابینه پیشنهادی پزشکیان رسانه‌ای شد.

رییس دولت اصلاحات که روز دوشنبه در جمع مشاوران خود سخن گفته بود، واکنش‌های تند را بعضاً متأثر از نارضایتی‌های انباشته شده جامعه و توقعات برآمده از انتخابات و بعضاً ناشی از برخی پیش‌داوری‌ها و ذهنیت‌هاى نادرست و بى‌اطلاعی از فرایند انتخاب دانست و افزود: «ما هم ضمن تأیید انتخاب‌های خوبی که شده است بر این باوریم که در بعضی موارد می‌شد خیلی بهتر عمل کرد ولی به جناب پزشکیان احترام می‌گذاریم و ایشان را صاحب حق در انتخاب همکارانشان می‌دانیم و از ایشان انتظار معجزه در هر شرایطی نداریم. طبعاً علاقه‌مند و خواستار آن هستیم که به وعده‌هایى که داده‌اند پای‌بند باشند و ان‌شاءالله چنین خواهد شد.»

سید محمد خاتمی با دفاع از دولت وفاق ملى اظهار کرد: «وحدت رویکرد خوبی است، ولی ۵۰ درصدی که در انتخابات شرکت نکردند و چندین میلیون نفری که عمدتاً از ترس این‌که زمام امور به‌دست جریانی نا‌مطلوب برای مصالح ملی و امنیت و توسعه کشور بیفتد، به ایشان رأى دادند، باید در امر وفاق و وحدت موردِ نظرِ جدّی باشند؛ نه فقط گروه‌ها و جریان‌های خاصی که پایگاه محدودی در متن جامعه دارند. وفاق ملی، ائتلاف سیاسی نیست، توجه همگانی به خواست ملت، برای تغییر و اصلاح امور است.»

حمایت پورمحمدی از پزشکیان

مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «‌‎قرار ما حفظ ‎امید مردم است. از رئیس‌جمهور ‎حمایت کنیم.»

photo_2024-08-14_17-52-05

دفاع سلاح‌ ورزی از کابینه پزشکیان

حسین سلاح‌ ورزی، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران در توئیتی ضمن دفاع از پزشکیان، خواستار صبر مردم و فرصت دادن به دولت شد.

او نوشت: «بدترین‌های کابینه ‎پزشکیان هم یقینا از بهترین‌های کابینه ‎جلیلی، کیلومترها فاصله دارند، از منظر کمک به توسعه ایران.» 

photo_2024-08-14_18-53-19

گنجی از احتمال برگشت اصطلاح‌طلبان تندتر به نظام گفت

عبدالله گنجی، از چهره‌های ذی‌نفوذ جریان انقلاب امروز در سرمقاله جوان نوشت: «اگر راهبرد نظام جذب حداکثری است، در چشم‌انداز آینده باید گفتمان و رفتار این جماعت [طیف دوم] را مجدداً بررسی کند. کنش آنان و واکنش‌های حاکمیت حتی در برخی موارد باعث بسته شدن فضا نسبت به گذشته شد. به طور مثال ۲۲۰ نفر از آنان که با همین نظارت استصوابی وارد مجلس ششم شدند، حتماً الان نمی‌توانند در همان تراز ورود کنند؛ بنابراین اگر این جماعت واقعاً گذشته سیاسی خود و مواجهه با نظام برآمده از اندیشه امام را اشتباه می‌دانند، اقرار نمایند، حرف بزنند و مدل‌های غربی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را ر‌ها کنند.

خبر مرتبط
یک استاد دانشگاه: کابینه پیشنهادی با استراتژی کلی نظام سازگار است

در برنامه امروز کیوسک، چهارشنبه 24 مرداد، مهم‌ترین عناوین خبری و تیتر یک روزنامه‌های صبح تهران را مرور کردیم.

2160726_990