به گزارش اکوایران، مصطفی پورمحمدی، نامزد جناح محافظه‌کار به عنوان یک انتخاب غیرمنتظره برای میانه‌روها ظهور کرده است.

به نوشته میدل‌ایست آی، پورمحمدی نامزد اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است که با ایده‌های اصلاح‌طلبانه خود، ناظران و مردم را غافلگیر ساخته و سایر اصولگرایان را خشمگین کرده است.

در حالی که مسعود پزشکیان تنها کاندیدای اصلاح‌طلبان است، برخی با کنایه استدلال می‌کنند که پورمحمدی اصلاح‌طلب‌تر از خود پزشکیان است که بارها در سخنرانی‌هایش به آیات و روایات اشاره می‌کند و همین باعث می‌شود او چهره‌ای مذهبی‌تر به نظر برسد.

طی روزهای اخیر، پورمحمدی با سخنان انتخاباتی خود، محافظه‌کاران را شوکه کرده است. او وعده داده که پلیس امنیت اخلاقی را منحل کند، مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی را مورد انتقاد قرار داده و بر ضرورت مذاکره با آمریکا تأکید کرده است. در اقدامی جدید در صحنه سیاسی، او به همراه دخترش که دکترای اقتصاد دارد و به عنوان مشاور ارشد او فعالیت می‌کند، در سیمای ملی ظاهر شد. او از دخترش خواست در مورد درد تحریم‌های آمریکا بر مردم و لزوم لغو آن‌ها از طریق مذاکره صحبت کند.

پورمحمدی کیست؟

پورمحمدی ۶۴ساله، یک چهره باسابقه امنیتی و قضایی است. او در ۲۰ سالگی کار خود را به عنوان دادستان آغاز کرد و در دهه ۱۹۸۰ تا سال ۱۹۹۶ رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات بود. پورمحمدی همچنین در دو سال اول دولت اصلاح‌طلب محمد خاتمی، به عنوان معاون وزیر اطلاعات فعالیت کرد. در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، او وزیر کشور بود که نقشی امنیتی محسوب می‌شود. او در دوره اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی نیز وزیر دادگستری شد.

مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1403

در سال ۲۰۲۰، با حکم رهبری، پورمحمدی به ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی، یک مؤسسه برجسته دولتی پژوهش تاریخ منصوب شد. 

با وجود شهرت در بین سیاستمداران، پورمحمدی هرگز چهره برجسته‌ای نبوده است. طی سال‌های اخیر، او با افزایش فعالیت خود به عنوان دبیر جامعه روحانیت مبارز و شورای وحدت نیروهای انقلاب سعی در تقویت وجهه سیاسی خود داشته است. گروه دوم پایگاهی برای روحانیون سنتی اصولگرا محسوب می‌شود.

با این حال، پورمحمدی به عنوان نماد محافظه‌کاران میانه‌رو شناخته می‌شود؛ موضعی که در سخنرانی‌ها و مواضع او منعکس شده است. حتی زمانی که تندروهای محافظه‌کار علیه علی لاریجانی، سیاستمدار میانه‌رو و رئیس سابق مجلس خشمگین بودند، زمزمه‌هایی وجود داشت که جامعه روحانیت مبارز از او در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت خواهد کرد. با این حال، لاریجانی برای شرکت در انتخابات رد صلاحیت شد.

پدیده انتخابات

با حذف لاریجانی از رقابت، اکنون پورمحمدی خود را دارای شانس بیشتری می‌داند. سردبیر یک روزنامه اصلاح‌طلب به میدل‌ایست آی گفت: «به نظر می‌رسد پورمحمدی بر این باور است که می‌تواند آرای سنتی و محافظه‌کاران میانه‌رو را به دست آورد و همزمان، مستقل‌ها و میانه‌روهایی را که قبلاً از لاریجانی حمایت می‌کردند، جلب نماید».

او افزود که در حال حاضر، پورمحمدی خود را در مقابل دو نامزد کلیدی محافظه‌کار، یعنی سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف و نه اصلاح‌طلبان، قرار داده است. در همین حال، برخی از اصلاح‌طلبان نگرانند که کمپین پورمحمدی منجر به تقسیم آرا بین او و پزشکیان شود.

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

یک مشاور ستاد پزشکیان به میدل‌ایست آی گفت: «نگران نیستیم، اما واضح است که پورمحمدی آرای پایگاه اصلاح‌طلبان و طبقه متوسط را به خود جلب می‌کند».

یک مقام سابق محافظه‌کار در طبقه حاکمیت اظهار داشت: «پورمحمدی به عنوان یک سیاستمدار احیا شده و با توجه به توانایی منحصر به فردش در سخنرانی و جهان‌بینی لیبرالش، روزهای خوبی را در پیش خواهد داشت». او افزود: «اگر پزشکیان در انتخابات پیروز شود، احتمالاً پورمحمدی به عنوان وزیر کشور یا وزیر اطلاعات منصوب خواهد شد، زیرا اصلاح‌طلبان از مواضع او راضی هستند».

در حال حاضر، پورمحمدی به عنوان «پدیده» انتخابات و مناظره‌های ریاست‌جمهوری شناخته می‌شود. در ابتدا کسی او را جدی نمی‌گرفت، اما حالا داستان فرق کرده است.

اولین مناظره

اولین مناظره تلویزیونی بین شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در عصر دوشنبه برگزار شد و چهار ساعت و نیم به طول انجامید. تحریم‌ها، مدیران ناکارآمد در جمهوری اسلامی، نقش آن‌ها در مسائل اقتصادی و اتلاف منابع از محورهای اصلی سخنان نامزدها بود.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران و یکی از نامزدهای اصولگرا در جریان مناظره گفت: «مشکل اقتصادی ایران تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیست»! او بر لزوم خنثی‌سازی تحریم‌ها تأکید کرد و با انتقاد از ربط‌دادن حل مشکلات اقتصادی مانند تورم و تحریم‌ها به مذاکره با آمریکا گفت: «تحریم‌ها باید در داخل کشور خنثی شود و اساس و بنیان دیپلماسی تغییر یابد».

در پاسخ، پزشکیان تحریم‌ها را «فاجعه» خواند. او گفت: «می‌گویند ما از تحریم‌ها عبور می‌کنیم، اما در این فرآیند اختلاس زیادی رخ می‌دهد. ما از نظر فساد در رتبه ۱۵ جهانی قرار داریم». او در بخش دیگری از سخنرانی خود، تحریم‌ها را جنگی اقتصادی توصیف کرد که قربانیان آن مردم فقیر هستند.

محمدباقر قالیباف نیز در مناظره گفت که تلاش خواهد کرد تحریم‌ها، به ویژه تحریم‌هایی که بر سرمایه‌گذاری خارجی تأثیر می‌گذارند، لغو شود.

انتخابات

اما پورمحمدی گفت: «ما تحریم هستیم و کل اقتصاد و همه روابط اقتصادی و تجاری ما قفل شده است». او افزود: «برخی گفتند که تحریم‌ها مسئله مهمی نیست و همچنان همین را می‌گویند. دنیا تحریم‌های فلج‌کننده علیه ما اعمال کرده است. ما در لیست سیاه کشورها قرار داریم. وقتی همه روابط تجاری و مالی ما قفل باشد، چگونه فعالان اقتصادی چگونه می‌توانند کار کنند»؟

پورمحمدی همچنین از سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی انتقاد کرد و گفت: «آن‌ها هزینه دخالت در جنگ اوکراین را پرداختند، اما هیچ استفاده‌ای از آن نکردند».

زاکانی در پاسخ گفت: «می‌توان شعار و بیانیه‌های کلی زیبا داد، اما مشکلات از این طریق حل نمی‌شوند. آقای پورمحمدی رویکردی اساساً اشتباه در پیش گرفته است». او همچنین با انتقاد از پزشکیان گفت: «آقای پزشکیان نکات کلی را مطرح کرد، همه‌چیز را بدون نتیجه مشخص به هم گره زد و در نهایت گفت که نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. من تعجب می‌کنم که او چگونه نامزد ریاست‌جمهوری شده است».

سعید جلیلی همچنین گفت که رشد اقتصادی نیازمند «بهره‌بردن از فرصت‌ها» است و نباید به جذب سرمایه‌گذاری خارجی وابسته بود. او با انتقاد از دولت روحانی به خاطر نامه‌نگاری به مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدعی شد که بدون احیای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی که تحریم‌ها را لغو می‌کرد، دولت روحانی نمی‌توانستند حقوق کارکنان دولت را در ماه آینده پرداخت کنند. جلیلی در ادامه افزود: «اما این توافق حاصل نشد و حقوق کارمندان همچنان پرداخت می‌شود».

پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای، دولت‌های روحانی و بایدن در حال مذاکره برای احیای توافق بودند. با این حال، تلاش‌ها در سال ۲۰۲۱ و با روی کار آمدن رئیسی متوقف شد.

روز چهارشنبه، پورمحمدی از مخالفان توافق هسته‌ای در ایران، به ویژه تندروهای اصولگرایی که نقش مهمی در شکست آن داشتند، انتقاد کرد. او گفت: «این توافق برای کاهش فشار تحریم‌ها امضا شد، اما آن‌ها کنارش گذاشتند. همه مقامات کشور برجام را پذیرفتند، اما در عمل مختل شد».