امروز دومین روزی بود که وزرای پیشنهادی پزشکیان به کمیسیون‌های تخصصی مجلس رفتند و از برنامه‌های خودشون گفتند. 

ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره کیفیت اینترنت، فیلترینگ، آنتن‌دهی و پوشش تلفن‌های همراه، اینترنت و هوش مصنوعی به اعضای کمیسیون‌های مجلس پاسخ داده و گفت ۶۵ تا ۸۵ درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند. به گفته هاشمی به دنبال افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها، فضای اینترنتی کشور تحت شدیدترین حملات سایبری قرار گرفته است.

برنامه وزیر پیشنهادی کشور برای اتباع هم، موضوعی بود که امروز از سوی نماینده‌های کمیسیون امنیت ملی بررسی شد و گفته می‌شود که اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور قول ساماندهی اتباع را داده است.

وزیر پیشنهادی اطلاعات هم گفته که رئیس جمهور از وزارت اطلاعات ۷۳ نفر را برای استفاده، از دولت استعلام کرد، این وزارتخانه هم طبق قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس، تعدادی از افراد استعلام شده را رد کرد.

سخنگوی کمیسیون سیاست داخلی مجلس خبر داده که اقامت‌های یک تا هفت‌ساله برای اتباع در قانون جدید در نظر گرفته شده و افراد پس از ۷ سال می‌توانند ملک خریداری کنند.

امروز مسعود پزشکیان، مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را ابلاغ کرد، طبق این مصوبه مجوز جذب ۷۰ هزار معلم بازنشسته صادر شده و قرار است معلمان بازنشسته به کار برگردند.

بعد از آنکه دیروز انگلیسی‌ها در بیانیه‌ای مشترک با فرانسه و آلمان از ایران و گروه‌های مقاومت خواستند که از حمله به اسرائیل بپرهیزند، امروز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه به این بیانیه جواب داده و گفته ایران در دفاع از حاکمیت و امنیت ملی خود، کمک به استقرار ثبات پایدار در منطقه و ایجاد بازدارندگی در استفاده از حقوق شناخته خویش، از کسی اجازه نمی‌گیرد. 

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در تماس تلفنی با «کی‌یر استارمر» نخست وزیر انگلیس درباره راهکارهای برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان گفت‌و‌گو کرد. البته پزشکیان تاکید کرده که از نظر ایران جنگ در هیچ نقطه‌ای از جهان به نفع هیچ کشوری نیست، اما پاسخ تنبیهی به متجاوز حق قانونی کشورها و راهکاری برای توقف جنایت و تجاوزگری است. نخست وزیر انگلیس نیز در این مکالمه مساعدت بیشتر ایران برای آتش بس در غزه را خواستار شد. 

معاون اول رییس‌جمهور امروز در شبکه ایکس درباره دو خواسته خود از وزرای پیشنهادی خبر داد. عارف خطاب به مدیران دولت چهاردهم نوشت، استفاده از زنان و جوانان و تربیت جوانان متخصص برای تصدی مشاغل کلیدی است. 

جلسه فوق‌العاده بررسی وضعیت بورس با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و معاون اقتصادی دادستان کل کشور برگزار شد که نتیجه این نشست حمایت نظام بانکی از بورس بود که به گفته رییس کل بانک مرکزی از فردا شروع می‌شود.  

محمدرضا فرزین درباره این تصمیم گفته که توافق شده که حمایت از بازار سرمایه ادامه پیدا کند تا سهامداران به آینده بازار امیدوارتر شوند. فرزین خبر داده که بانک مرکزی و مجموعه نظام بانکی توافق کرده تا از فردا کمک‌هایی در حمایت از بازار سرمایه آغاز شود و بانک‌ها ۵ همت سهم از بورس خرید کنند. رئیس کل بانک مرکزی گفته که تا سقف ۴۵ همت برای کارگزاری‌ها و صندوق تثبیت بازار سرمایه اعتبار با نرخ حداقلی برای حمایت از بورس و سهام توسط سیستم بانکی در نظر گرفته می‌شود. 

دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با ایلان ماسک، ادعا کرده که ایران در دوره رئیس جمهوری او ورشکسته بود، اما تاکید کرده اگر رئیس جمهور شود نمی‌خواهد اقدام بدی علیه ایران انجام دهد. 

وحید احمدی، نماینده مجلس خبر داده که پزشکیان گفته افزایش قیمت بنزین را در دولت چهاردهم نخواهیم داشت اما بنزین به صورت سهمیه‌ای به افراد تعلق می‌گیرد. احمدی گفته که در طرح جدید اختصاص سهمیه بنزین به جای اینکه بنزین به هر خودرو تخصیص داده شود، به هر فرد، سهمیه بنزین یارانه‌ای تعلق می‌گیرد و کسانی که بنزین اضافه دارند، می‌توانند آن را در بازار آزاد بفروشند. 

تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ۴ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ مبلغ هزار و ۶۵۷ همت بوده که در مقایسه با سال قبل ۲۸۹ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که معادل ۲۰ درصد است. در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، رقم هزار و ۳۵۷ همت تسهیلات پرداخت شده بود.

یاسر دستمالچیان، دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی خبر داده که ورود خارجی‌ها مانند عمانی‌ها، اماراتی‌ها و قطری‌ها به بازار مسکن ایران منجر به افزایش قیمت ملک و زمین شده و تقاضای خارجی‌ها قیمت‌ها را بالا برده‌ است. دستمالچیان گفته که فروش ملک زمین در شیراز و چابهار زیاد شده و این اتفاق اختلال در شبکه توزیع مسکن ایجاد می‌کند و باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود.