به گزارش اکوایران، مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور و رییس شورای‌عالی آموزش و پرورش در اولین ابلاغیه‌ این شورا در دولت چهاردهم، مجوز جذب 70 نفر معلم بازنشسته را صادر و ابلاغ کرد.

در بخشی از این ابلاغیه به شرح ذیل آمده است:

1- بکارگیری معلمان بازنشسته دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی و بالاتر به‌صورت حق‌التدریس تمام‌وقت (حداکثر تا سقف 24 ساعت تدریس در هفته) در سال تحصیلی 1402-1403 در مدارس تمامی دوره‌های تحصیلی با رعایت نیاز ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق و حسب دستورالعمل توسعه سنواتی سال تحصیلی جاری، بلامانع است.

2- حداکثر سقف مجاز پرداخت حق‌التدریس به افراد بکارگیری شده طبق بند 1 و تبصره ذیل، در هفته 24 ساعت و ماهانه 100 ساعت می‌باشد.

3- مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری ملزم به رعایت استفاده از بکارگیری معلمان بازنشسته در مدارس، تا سقف 70 هزار نفر است.

14030523151812114307577010

14030523151956614307577210

این مصوبه از آن جهت ابلاغ شده که آموزش‌وپروش در سال‌های اخیر با کمبود معلم مواجه بوده است.

رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت سیزدهم در 10 تیر سال جاری در صحن علنی مجلس درخصوص کمبود نیروی معلم اظهار کرد: «در اکثر سال‌های قبل از دولت سیزدهم تعداد بازنشستگان از تعداد جذب شدگان بیشتر بوده و این در حالی بوده که تعداد دانش آموزان نیز ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده بود، تمام این موارد را در کنار تغییرات جمعیتی و مسائل مهاجرتی درون کشور بگذارید که در برخی از نقاط همزمان ما را با چالش کمبود یا مازاد مواجه می‌کرد، تعداد بازنشستگان در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۲، ۴۶۸ هزار نفر بوده حال آن که جذب ما ۳۴۵ هزار نفر که به معنی کسری زیاد است.»

بخشنامه مورد بحث در تاریخ ۱۴۰۳/۴/۱۲ و به شماره ۷۰۰/۱۹ از سوی علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع خطاب «مدیر کل آموزش و پرورش استان»ها ارسال شده بود.

ماجرای بخش‌نامه «اجبار معلمان به خدمت بعد از ۳۰ سال» و ورود دیوان به آن چه بود؟

در بخشنامه اجبار معلمان به خدمت بعد از ۳۰ سال که در 12 تیرماه 1403 تصویب شد، آمده است: در رابطه با امکان استمرار خدمت آن دسته از کارمندان و معلمان که فاقد جمع شرایط ۳۰ سال خدمت و ۶۰ سال سن دارندگان مدرک کارشناسی و ۳۵ سال خدمت و ۶۵ سال سن دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر هستند، بازنشستگی کسانی که جمیع شرایط یاد شده را دارا نیستند در صورت نیاز به خدمات آنها، ممنوع است.

خبر مرتبط
اجبار معلمان به ادامه کار پس از ۳۰ سال، با ورود دیوان در مسیر تجدیدنظر قرار گرفت

اکوایران: بخشنامه اجبار معلمان به ادامه خدمت بعد از ۳۰ سال کار، با ورود معاونت قضایی حفظ حقوق عامه دیوان عدالت اداری به موضوع، در مسیر اصلاح قرار گرفت.

به دنبال اعتراض به این بخشنامه‌ خبرگزاری «ایلنا» روز گذشته- 22مرداد- خبر داد که معاونت قضایی حفظ حقوق عامه دیوان عدالت اداری به این موضوع ورود کرد.