به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی مدعی پیشرفت‌هایی در روز اول مذاکرات غزه شده‌اند.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، مقامات آمریکایی گفتند که در روز پنج شنبه در اولین روز از آخرین دور مذاکرات درباره توافق مبادله اسرا و آتش‌بس غزه، پیشرفت‌هایی حاصل شده است. بدین ترتیب میانجی‌های قطری، مصری و آمریکایی و مذاکره‌کنندگان اسرائیلی تصمیم گرفتند مذاکرات را برای یک روز دیگر ادامه دهند.

 نشست دوحه که مقامات اسرائیلی آن را «آخرین فرصت» برای دستیابی به توافق خوانده‌اند، در بحبوحه تنش‌های شدید منطقه‌ای و تهدید ایران و حزب الله برای حمله به اسرائیل در تلافی ترورهای اخیر رهبران حماس و حزب الله برگزار می شود. 

دولت بایدن گفته که توافق مبادله اسرا و آتش‌بس کلید کاهش تنش‌ها در خاورمیانه و جلوگیری از بروز جنگ منطقه.ای است.

بیل برنز مدیر سیا و برت مک گورک مشاور ارشد جو بایدن در خاورمیانه روز پنجشنبه در دوحه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر قطر، دیوید بارنیا مدیر موساد و عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر دیدار کردند. 

یک منبع آگاه به آکسیوس گفته که نمایندگان حماس در دوحه در طول روز توسط میانجی‌های قطری و مصری در جریان قرار گرفتند.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که مذاکرات در دوحه بر شکاف هایی که بین اسرائیل و حماس بر سر جزئیات نحوه اجرای توافق باقی مانده است، متمرکز است. او گفت که ایالات متحده معتقد است که می‌توان شکاف‌های باقی‌مانده را از بین برد. کربی گفت که این توافق برای کاهش تنش های منطقه ای مهم است. او گفت که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که هنوز نشان می دهد ایران و حزب الله در حال برنامه ریزی برای حمله ای علیه اسرائیل هستند که ممکن است «بدون هشدار کم یا بدون هشدار» انجام شود.

نخست وزیر قطر در پایان اولین روز مذاکرات روز پنجشنبه با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت وگو کرد و وی را در جریان مذاکرات قرار داد. وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد، نخست وزیر قطر به همتای ایرانی خود بر اهمیت کاهش تنش های منطقه ای تاکید کرد.

 دو مقام آمریکایی هم به راوید گفتند که روز اول مذاکرات «بسیار خوب» بود و پیشرفت‌هایی حاصل شد. یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت که میانجی ها «یک روز سازنده را در دوحه به پایان رساندند» و افزود که مذاکرات فردا ادامه خواهد داشت.