به گزارش اکوایران، امروز -‌30 مرداد- نمایندگان مجلس در روز چهارم بررسی صلاحیت وزرای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، ادامه جلسه صلاحیت محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را مورد بررسی قرار دادند. پس از آن صلاحیت حسین سیمایی‌صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

پس از آن نوبت به بررسی صلاحیت رضا صالحی امیری، گزینه پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسید.

یک کمیسیون موافق، یک کمیسیون مخالف صالحی امیری

  • احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، از عدم موافقت این کمیسیون با پیشنهاد تصدی سیدرضا صالحی امیری برای پست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد.

گفتنی است که این در بین کمیسیون‌های مجلس، این کمیسیون بیشترین مخالفت را با گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت داشته است. بخشی از این مخالفت را می‌توان به حضور پررنگ نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری در این کمیسیون دانست.

  •  زهرا سعیدی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سوی اعضای این کمیسیون خبر داد.

 موضع مخالفان وزیر پیشنهادی میراث چه بود؟

اسماعیل سیاوشی، نماینده فریدن و فریدون‌شهر:

  •  از آقای صالحی امیری پرسیدم که برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عشایر چه برنامه‌ای دارید و چگونه می‌خواهید از ظرفیت صنایع دستی و گردشگری آنها استفاده کنید که هیچ پاسخی نداشتند.

  • سوال دیگرم از ایشان درباره چگونگی توجه به اصفهان و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی اصفهان بود که باز هم پاسخی ارائه نکرد.

  • موضوع دیگر بحث توجه به منطقه گردشگری چادگان است که تنها در اختیار افراد خاصی است و بعد مجوزهای صنعتی هم نمی‌دهد که درد و رنج و ناراحتی زیادی برای مردم به وجود آورده است.

علی خضریان، نماینده تهران:

  • آقای صالحی‌امیری فردی است که از نظر تخصصی یک ساعت هم در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سابقه کار ندارد وقتی که ما در کمیسیون‌ها از ایشان سوال می‌کردیم پاسخ‌ها را به معاونان فعلی ارجاع می‌دادند یعنی برنامه تحولی در کار نیست و وضع موجود برقرار است.

  • موضوع بعدی درباره سابقه آقای صالحی امیری در فتنه ۸۸ است ایشان براساس فعالیت‌هایشان در زمان فتنه ۸۸ پرونده دارد یک نامه‌ای چند نفر به وزیر اطلاعات وقت نوشتند تا وضعیت کشور را پیش رهبری بد جلوه دهند که از جمله آنها آقای صالحی امیری بود در این نامه نوشته شده که اگر بنا بود یک فرد از صندوق بیرون آید چرا مردم را به تمسخر گرفتید و به کشور هزینه وارد کردید؛ صالحی امیری به عنوان فردی با سابقه امنیتی این کار را کرده است.

  • خضریان اظهار کرد: در زمان وزارت اطلاعات دولت روحانی در تاریخ ۹۴.۱۰.۲۵ نامه‌ دیگری درباره همراهان با فتنه‌گران صادر شد که آنها اتهام اقدام علیه ملی داشتند که طبق گزارش رسمی حکم صادر شد اما به مصالحی اجرا نشد باید دستگاه‌های امنیتی پاسخ دهند که چرا اجرا نکردند.

روح الله نجابت، نماینده شیراز:

  • سوالات تخصصی که از آقای صالحی امیری در کمیسیون امنیت ملی پرسیدم پاسخی برای آن نگرفتم. ایشان صادقانه گفتند کمتر از یک هفته است که راهی این وزارتخانه شده‌ام و خیلی اطلاعی ندارم. برای میراث فرهنگی و به کارگیری ظرفیت‌های مردمی برای احیا میراث فرهنگی و... سوالاتی از ایشان پرسیدم و پاسخی نگرفتم.

  • نه در برنامه مکتوب شما و نه در پاسخ‌های شما پاسخی مبنی بر بیمه شاغلان صنایع دستی و به کارگیری ظرفیت‌ها برای گردشگری خارجی وجود نداشت.

ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان:

  • فتنه‌گران به خاطر لطمه‌ای که اینها در سال ۸۸ به کشور وارد کردند اولاً ساختارهای این کشور را زیر سوال بردند، شورای نگهبان، دستگاه قضایی، مجلس و بخش‌های مختلفی را زیر سوال بردند و جلوی رای مردم و جلوی مشارکت ۸۵ میلیون مردم [احتمالا منظور ۸۵ درصدی بوده] و جلوی ۴۰ میلیون ایرانی که در انتخابات شرکت کردند، ایستادند. اینها گناه نابخشودنی است. چطور ما باید به کسی که جلوی رای ۸۵ میلیون [احتمالا منظور ۸۵ درصد بوده] ایرانی ایستاد، اعتماد کنیم و مسئولیت مهم وزارتخانه را به او بسپاریم؟

موافقان صالحی امیری چه گفتند؟

حمیدرضا کاظمی، نماینده پل‌دختر:

  • او از حیث دانش، تجربه، علم در جایگاه خطیری قرار دارد و همواره در متن انقلاب و ولایت بوده است و تجربه علمی ایشان در کمیته ملی المپیک در کنار تالیفات ایشان در حوزه دیپلماسی فرهنگی می‌تواند گره کور این حوزه را باز کند و گردشگران خارجی را مورد توجه قرار دهد.

  • در حوزه گردشگری با توجه به ظرفیت‌های غنی میراث فرهنگی تاریخی منابع طبیعی و گردشگری و صنایع دستی می‌تواند دریچه جدیدی برای کشور بازگشایی کند. جهانیان ایران را به فرهنگ و ادب و هنر می‌شناسند و آقای صالحی امیری نماد این فرهنگ و هنر خواهد بود و ان‌شاءالله با ظرفیت‌هایی که از ایشان سراغ داریم بتوانیم از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را کرده باشیم.

زهرا خدادادی، مردم ملکان:

  • دکتر سید رضا صالحی امیری از سیاستمدارانی است که سیاست را از دریچه فرهنگ می‌بینند و او به جای سلیقه بر برنامه بلند مدت متکی است و به جای نگاه جزیره‌ای، رویکرد انسجام‌گرایی و گفتمان‌سازی و اجماع‌سازی دارد.

  • دکتر صالحی امیری ریشه تمام تنش‌های موجود در جامعه را امتداد فرهنگی می‌داند و اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن نه تنها با انقلابی و اسلامی بودن تعارضی ندارد بلکه در طراحی نقشه جامع کشور ضروری است. او در هر مقامی که بوده تلاش کرده که با ایجاد وحدت وفاق ملی و همگرایی در داخل کشور و گسترش دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی با ایران و اسلام هراسی مقابله کند. 

جهانبخش قلاوند، نماینده اندیمشک:

  • آقای صالحی امیری در سال‌های مدیریتش در خوزستان اقدامات شایسته‌ای کرده که نباید آن را زیر سوال ببریم؛ دفاع از نیروها و اقداماتشان در مرزها موضوع ملی است.

  • دولت وفاق ملی تشکیل شده که احتیاج به همراهی و کمک مجلس دارد البته دفاع بدان معنا نیست که وزرا را بی‌عیب بدانیم و باید با دقت بررسی کنیم.

عبدالوحید فیاضی، نماینده نور و محمودآباد

  • آقای امیری یک مدیر سیاستمدار فرهنگی و یک لیدر است که می‌توان اصول اندیشه‌های او را به عنوان یک مدیر راهبردی در آثارش مشاهده کرد؛ چراکه سال‌های سال است که در جمهوری اسلامی نقش آفرینی کرده و تازه به میدان نیامده است.

  • او خودش باید درباره جریان فتنه توضیح دهد و اگر برائت جست، ما به او رای می‌دهیم؛ ما با او عقد اخوت نبستیم و اصلاً با هیچ کدام از ۱۹ وزیر پیشنهادی گرامی عقد اخوت نبسته‌ایم؛ بلکه عقد ما عقد خدمت، سلامت و ولایت است.

صالحی امیری: خط‌مشی من تحقق برنامه هفتم توسعه است

رضا صالحی امیری، گزینه پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان جلسه علنی امروز مجلس پس از اتمام نظرات موافقان و مخالفان‌اش درباره برنامه‌های خود برای این وزارتخانه گفت: ​

  • در دولت وفاق ملی میراث فرهنگی ظرفیت غنی و گسترده‌ای برای تامین وفاق هویت فرهنگی ملی تمدنی و توسعه گردشگر داخلی و خارجی تعریف شده است. باور دارم ایران اسلامی با داشتن ۲۹۹ رشته صنایع دستی فعال که تمام ویژگی‌های هفتگانه اقتصاد و مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری را در بر دارد باید به عنوان الگوی حکمرانی تقویت شود چرا که در این فرایند همه ارکان حکمرانی دولت و بخش خصوصی فعال هستند. 

  • برای نخستین بار یک فصل مستقل در برنامه هفتم برای حمایت از سه قطب میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تدوین و ابلاغ شده است و من سیاست، برنامه و خط مشی خودم را تحقق سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم توسعه قرار دادم و می‌دانم برای اجرایی شدن آن نیازمند حمایت راهنمایی نظارت و پشتیبانی نمایندگان ارزشمند مجلس شورای اسلامی هستم. ایران اسلامی بالغ بر یک میلیون اثر تاریخی فرهنگی دارد که نیازمند یک برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری و حمایت جدی است در حال حاضر ما توانسته‌ایم در چهار دهه گذشته ۳۵ هزار اثر تاریخی و فرهنگی و طبیعی را در فهرست آثار ملی و ۲۸ اثر را در فهرست آثار جهانی ثبت کنیم. همچنین ۵ اثر از کشورمان در فهرست آثار جهان اسلام ثبت شده هست. 

  • ما با تعریف ۱۰ راهبرد و ۵۰ برنامه سیاست‌های کلی خود را تنظیم کرده‌ایم؛ راهبرد اول ما توسعه گردشگری داخلی است. گردشگری داخلی در کشور ظرفیت بسیار بالایی دارد و ما می‌توانیم با گسترش گردشگری به اشتغال زایی و محرومیت زدایی دست یابیم. توسعه گردشگری زیارت نقطه اصلی و مزیت ما در کشور است و باید سرمایه‌گذاری جامعی در این خصوص انجام دهیم. دومین راهبرد ما جبران محدودیت حریم‌های تاریخی است و قول می‌دهیم که حتماً یک بازنگری در حریم‌های تاریخی کشور داشته باشیم.

پخش کردن بولتن علیه صالحی و چالش قالیباف با مالک‌شریعتی

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در خلال بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی درخصوص پخش برگه‌ای که درباره رضا صالحی امیری بود در بین نمایندگان مجلس تذکر داد: نماینده‌ای این برگه را توزیع کرده که خودش هم می‌دانسته باید از مسئول این کار در هیات رئیسه مجوز بگیرد. لذا توزیع این برگه خلاف آیین‌نامه بوده و نباید این کار صورت می‌گرفت.

در این هنگام مالک شریعتی نماینده تهران از جایگاه خود بلند شد و با در دست داشتن آیین‌نامه داخلی مجلس خواستار بیان تذکری شد؛ قالیباف در مواجهه با این حرکت شریعتی خطاب به او گفت: شما مطلع بودید و قانون را می‌دانستید. حتی به شما گفته شد که این برگه را توزیع نکن. آقای شریعتی من نمی‌خواستم نام شما را بگویم اما وقتی بلند شدید این را گفتم.

پس از صحبت‌های قالیباف، شریعتی تذکر خود را با صدای بلند بیان کرد. در این هنگام احد آزادی‌خواه نماینده ملایر صحبتی را خطاب به شریعتی گفت که با واکنش او مواجه شد و گفت که مگر تو برای توزیع برگه مجوز گرفته بودی.

سپس مالک شریعتی به همراه تعداد دیگری از نمایندگان از جمله احد آزادی‌خواه در جایگاه هیات رییسه مشغول صحبت با قالیباف شدند که برای لحظه‌ای بگو مگویی بین آزادی‌خواه و تعدادی از نمایندگان صورت گرفت که به نظر می‌رسد مشخصا با شریعتی بود که نمایندگان آنها را جدا کرده و از جایگاه هیات رئیسه خارج کردند.