به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز، 29 مردادماه 1403، نگاهی به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده، انداخته‌ایم.

روز سوم بررسی صلاحیت‌ها: چهار نفر و نصفی

نمایندگان مجلس در جلسات علنی صبح و عصر امروز -‌29 مرداد- در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی، امین‌حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را بررسی کردند.

روند بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ناتمام ماند و به جلسه بعدی (فردا) موکول شد.

چالش پایداری‌ها با عراقچی ادامه دارد

حمید رسایی از اعضای جبهه پایداری در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم گفت: روز گذشته عراقچی در صحبت‌های خود با خطاب قرار دادن امیرحسین ثابتی طوری صحبت کرد که انگار نقض برنامه و کارنامه ایشان به معنای زیر سوال بردن ولایت‌پذیری مجلس است.

در این هنگام قالیباف با قطع صحبت‌های رسایی از او درخواست کرد که در دستور مجلس تذکر دهد؛ در این هنگام، رسایی در واکنش به قالیباف گفت که تذکرش در دستور است که رییس مجلس آن را نپذیرفت.

امیرحسین ثابتی نیز در جلسه عصر امروز با استناد بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس درباره حفظ شان و دفاع از حقوق نمایندگان گفت: متاسفانه روز گذشته یکی از وزرای پیشنهادی در پاسخ به سوالم نکاتی را به بنده نسبت دادند که وارد نبود. وزیر پیشنهادی به جای پاسخ به بحث‌های تخصصی بنده، یکسری مواردی را مطرح کرد از جمله اینکه مذاکرات احیای برجام با هماهنگی دستگاه بالادستی بوده است؛ لطفا مجوز را اعلام کنند چون خود ایشان در کمیسیون‌ها گفته اند که این طرح دو بار توسط رهبری رد شده است. با کدام مجوز این مذاکرات در سال ۹۲ راه افتاده است؟

در این هنگام قالیباف، رییس مجلس از ثابتی خواست که تذکرش را براساس دستور بدهد؛ ثابتی نیز در واکنش گفت: قبول نکردید که براساس ماده ۷۵ تذکر بدهم اکنون طبق ماده ۲۲ تذکر می‌دهم. رییس مجلس نیز در پاسخ اظهار کرد: بنا نیست تذکر ماده ۷۵ را در قالب تذکر دیگری بیان کنید. تذکر باید مربوط به عملکرد هیات رییسه و براساس دستور صحن باشد. الان بحث ما بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی خارجه و بحث دیروز نیست.

خبر مرتبط
چالش‌های جبهه پایداری با کابینه پیشنهادی پزشکیان: مرزبندی‌های جدید اصولگرایان در بهارستان

اکوایران: فضای سیاسی کشور در روزهای اخیر متاثر از شروع روند بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی در مجلس است. امروز و در روز دوم از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، یکی از جنجالی‌ترین نطق‌ها، اظهارات ثابتی در مخالفت با عراقچی بود. همچنین رییس‌جمهور امروز در حکمی معاونت ارتباطات خود را منصوب کرد. در بسته خبری یک‌شنبه 28 مرداد نگاهی به این وقایع و صحبت‌های مهم سیاسی انداخته‌ایم.

تذکر دوم رسایی در صحن مجلس

حمید رسایی در جلسه نوبت عصر امروز در تذکر آیین نامه‌ای خطاب به قالیباف گفت: معاون پارلمانی رییس جمهور در صفحه شخصی خود نوشتند و در آنجا ادعا کردند که کابینه با مشورت و تایید رهبری معرفی شده است، از ما می‌خواهند که با کابینه مخالفت نکنیم؛  آیا واقعاً درباره رای به کابینه یا وزیر خاصی از طرف رهبر انقلاب سفارش و توصیه‌ای شده است؟

این ادعا که وزرا با تایید رهبری معرفی می‌شوند درست نیست و قبلا دفتر رهبر انقلاب چنین موضوعی را تکذیب کرده‌اند. اگر رهبر انقلاب مخالفتی داشته باشند از قبل اعلام می‌کنند و در ادامه مجلس است که تعیین می‌کند.

رییس مجلس در پاسخ به رسایی عنوان کرد: چون حرف دقیقی زدید، تایید می‌کنم؛ دیگر نگویید همیشه قالیباف با من مخالفت می‌کند.

وزرای لب‌مرزی کابینه

اخبار مربوط به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، موضوع مشترک اغلب روزنامه‌ها و رسانه‌های کشور است. در روز گذشته وزرای پیشنهادی اطلاعات، امورخارجه، کار، اقتصاد و بهداشت از برنامه‌های خود دفاع کردند.

روزنامه «جوان»، عباس عراقچی، احمد میدری، عبدالناصر همتی و محمدرضا ظفرقندی را وزرای لب مرزی خواند؛ اما عنوان کرد که کلیت فضای مجلس شورای اسلامی درباره آنها مثبت بود. روزنامه «صبح نو» نیز در گفت‌وگو با سید سلمان ذاکر، نماینده ارومیه از قول او نوشت: «اگر فارغ از مسائل سیاسی در نظر بگیریم، من حس می‌کنم یکی، دو نفر از وزرای پیشنهادی نتوانند رأی اعتماد مجلس را بگیرند و آرای چند نفر هم ممکن است لب مرز باشد.»

خبر مرتبط
تاییدیه امنیتی وزرای پیشنهادی پزشکیان

در برنامه امروز کیوسک، دوشنبه 29 مرداد، مهم‌ترین عناوین خبری و تیتر یک روزنامه‌های صبح تهران را بررسی کردیم.

مجید نصیرپور از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» درخصوص حواشی شکل گرفته درخصوص برخی از وزرای پیشنهادی گفت: «‌برخی نمایندگان مجلس از وزرای معرفی شده به دلیل رخدادهای سال‌های قبل، چالش‌های سیاسی دارند. گروهی از نمایندگان توقع دارند، این افراد همه مسوولیت این رخدادهای سیاسی را به عهده گرفته و به خاطر آن عذرخواهی کنند. به نظرم این نگاه سختگیرانه است. چرا که وزرای پیشنهادی علی‌رغم اینکه مطابق قانون نیازی به تاییدیه امنیتی نداشتند، اما با وسواس‌های آقای پزشکیان، همگی وزرا توسط نهادهای امنیتی تایید شده‌اند.»

او همچنین با اشاره به اینکه محمدباقر قالیباف عنوان کرده است برخی استعلام‌ها از طریق رییس مجلس هم انجام گرفته است، تاکید کرد: «این روند نشان می‌دهد نهادهای امنیتی در مورد همه این افراد بررسی‌های دقیقی داشته و تصمیم به تایید گرفته‌اند.»

انتقاد روزنامه نزدیک به قالیباف از ثابتی

یکی از حواشی روز گذشته مجلس، نطق امیرحسین ثابتی، نماینده جبهه پایداری در مخالفت با عراقچی، وزیر پیشنهادی امورخارجه بود. روزنامه «جوان» در سرمقاله‌اش به قلم غلامرضا صادقیان، با انتقاد از نطق روز گذشته امیرحسین ثابتی در صحن علنی مجلس نوشت: «یک مجری تلویزیونی راه‌یافته به مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی خارجه، هم‌دوپهلو حرف زد، تا جایی که برای رسانه‌های خارجی خوراک ضد رهبری جور کرد؛ هم با داخل مجلس ستیزه کرد و گفت برخی همکاران بازی خطرناکی را شروع کرده‌اند؛ هم با خارج مجلس ستیزه کرد و نقل‌قول‌هایی به برخی افراد نسبت داد؛ و هم در استقلال مجلس تشکیک ایجاد کرد و یک هزینه بزرگ را از روی دوش ضدانقلاب برداشت.

این روزنامه که رفتار ثابتی را رفتاری هیجانی و راهبردی جز جدال و دعوا برای دیده‌شدن خواند، ادامه داد: «کاربران مجازی هم فرصت را غنیمت شمردند و فضای مثبت کشور را با این حرف‌ها به سیاهی بردند. برخی با یادآوری یک توییت قدیمی موهن و خالی از هرگونه خردورزی این نماینده که هم‌وطن‌بودن با وزیر خارجه پیشنهادی را برای خود ننگ دانسته و به آن «مرگ» فرستاده بود و برخی هم با یادآوری توییت دیگری که شهید امیرعبداللهیان را ادامه‌دهنده راه روحانی و ظریف دانسته بود، همه‌چیز را به حاشیه بردند!»

تماس تلفنی رییس جمهور با نخست وزیر مالزی

مسعود پزشکیان و انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی ظهر امروز در گفت‌وگویی تلفنی ضمن مرور آخرین وضعیت روابط، تحولات جاری در منطقه به ویژه مذاکرات در حال انجام برای برقراری آتش‌بس در غزه را بررسی کردند.

سران ایران و مالزی با انتقاد از سیاست‌های آمریکا و برخی کشورهای غربی در قبال مردم غزه، حمایت‌های رسانه‌ای و تسلیحاتی این کشورها از رژیم صهیونیستی را بر خلاف ادعای دفاع از حقوق بشر و تلاش برای برقراری آتش بس در غزه و موجب تداوم جنایات این رژیم علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه دانستند.