به گزارش اکوایران،‌ ولادیمیر پوتین برای نخستین بار پس از جنگ روسیه و اوکراین به جمهوری آذربایجان سفر کرده و طی این سفر با همتای آذربایجانی خود یعنی علی‌اف دیدار کرده است.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این دیدار مورد بحث قرار گرفته، میانجی‌گری روسیه برای بهبود روابط میان آذربایجان و ارمنستان است. پوتین برای میانجی‌گری در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

از آن‌جا که کشورهای ارمنستان و آذربایجان در گذشته جزو اتحاد جماهیر شوروی بوده‌اند، روسیه رابطه‌ای مطلوب با هر دو طرف دارد و به همین دلیل، همواره در تنش‌ها میان دو کشور، میانجیِ سنتی محسوب می‌شده است.

طی دو سال و نیم اخیر، به دلیل درگیری در جنگ با اوکراین، روسیه نتوانسته به مثابه گذشته میان آذربایجان و ارمنستان وساطت کند. با این حال، اکنون پوتین اعلام کرده که روسیه برای میانجی‌گری در این زمینه، آماده است.

ظاهرا الهام علی‌اف در دیدار خود با پوتین، از کاهش سطح آب دریای خرز هم گفته است. کاهش آب این دریا، از دهه ۹۰ میلادی آغاز شده و عمدتا به مسئله گرمایش زمین و تبخیر آب مربوط می‌شد. مطالعات علمی هم این کاهش آب را نشان می‌دهند. دو طرف، یعنی پوتین و علی‌اف اعلام کرده‌اند که در این زمینه تحلیل و بررسی خواهند داشت.

تحلیل‌گران می‌گویند تداوم روابط با کشورهایی نظیر آذربایجان در اولویت پوتین است. آذربایجان به عنوان یکی از کشورهای اصلی تولیدکننده انرژی جزو کشورهای حیاتی برای اروپا به شمار می‌آید. از این جهت، ارتباط روسیه با آذربایجان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ظاهرا دو طرف در زمینه ساخت تانکر نفتی برای حمل نفت از دریای خرز و دریای سیاه به مدیترانه هم گفت‌وگوهایی داشته‌اند و در این زمینه به تفاهم رسیده‌اند.

در ویدیوی بالا، تصاویری از این دیدار آورده شده و همچنین جزئیات دیگری از این دیدار، مطرح شده است.