به گزارش اکوایران، در بسته اخبار سیاسی اولین روز شهریورماه 1403، مهم‌ترین رویدادها و وقایع اتفاق افتاده در فضای سیاسی کشور را مرور می‌کنیم.

دیدار مسعود پزشکیان با رئیس قوه قضائیه

غلامحسین اژه‌ای در این دیدار با تبریک روز پزشک به مسعود پزشکیان، برای دولت چهاردهم آرزوی موفقیت کرد.

رئیس قوه قضائیه رای بالا به کابینه دولت چهاردهم را پشتوانه بسیار خوبی برای دولت دانست و اظهار کرد: اتفاق روز گذشته مجلس در رای مثبت به وزرای پیشنهادی دولت، در بخش‌هایی بی‌نظیر و در بخش‌هایی کم‌نظیر بود و نعمت بزرگی برای کشور است.

انتصابات امروز رییس جمهور 

مسعود پزشکیان با صدور حکمی مجید انصاری را به سمت معاون حقوقی رییس جمهور منصوب کرد.

انصاری پیش از این نیز دو بار در قامت معاون حقوقی ریاست جمهوری در زمان سید محمد خاتمی و حسن روحانی فعالیت کرده است.

​رییس جمهور همچنین با صدور حکمی شینا انصاری را به سمت معاون رییس جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کرد.

خبر مرتبط
شینا انصاری، بانوی جدید محیط زیست

اکوایران: در اولین روز شهریور پزشکیان در حکمی شینا انصاری را به‌عنوان معاون خود و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کرد. اما از بانوی جدید محیط زیست چه می‌دانیم؟

نخستین انتصاب وزیر نفت 

محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت با صدور حکمی کسری نوری را به‌عنوان سرپرست دفتر وزارتی و مشاور وزیر نفت منصوب کرد. 

نوری پیش از این در آبان‌ماه 1395 و با حکم بیژن نامدار زنگنه به‌عنوان مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در این وزارتخانه فعالیت داشت.

مخبر: دولت سیزدهم آماده کمک به دولت چهاردهم است

امروز- 1 شهریورماه- محمد مخبر، سرپرست سابق ریاست‌جمهوری طی پیامی به مسعود پزشکیان، آمادگی همه‌جانبه خود و اعضای دولت سیزدهم را برای همراهی و همکاری با دولت چهاردهم را اعلام کرد.

خبر مرتبط
آغاز کار وزرای دولت چهاردهم؛ از مطالبه گندم‌کاران تا بازنگری در فیلترینگ در دستور کار کابینه

وزرای دولت چهاردهم پس از رأی اعتماد مجلس از امروز به طور رسمی کار خود را آغاز کردند.

 علی مطهری: سخنان پزشکیان تندروها را خلع سلاح کرد

علی مطهری، نماینده ادوار مجلس درخصوص نطق روز گذشته پزشکیان در دفاع از کابینه خود در حساب شخصی خود در ایکس نوشت: «سخنان رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد مجلس، هم شائبه ‎حاکمیت دوگانه را که معمولاً دولتها با آن مواجهند برطرف کرد، هم شفاف‌سازی کرد و نشان داد که دیگر پشت پرده‌ای در کار نیست و هم تندروها را که با ابزار «نظر آقا» کار خود را پیش می‌برند خلع سلاح کرد.»

photo_2024-08-22_18-52-15

خبر مرتبط
از واکنش‌ها به رای اعتماد کامل بهارستان به وزرای پیشنهادی تا حواشی دفاع پزشکیان از کابینه

اکوایران: امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تمام وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم رای اعتماد دادند. آخرین بار 23 سال پیش و در زمان دولت دوم محمد خاتمی این اتفاق افتاده بود. پس از اتمام جلسه بهارستان، شاهد واکنش‌های متعددی از سیاسیون بودیم. در بسته خبری چهارشنبه 31 مرداد نگاهی انداختیم به وقایع مذکور و دیگر رویدادهای مهم سیاسی امروز کشور.

سخنگوی وزارت دفاع: «مصاف» جایگزین «ژ سه» می‌شود

سردار طلایی نیک، سخنگوی وزارت دفاع از به مرحله تولید رسیدن سلاح «مصاف» خبر داد و عنوان کرد: «مصاف» یک سلاح انفرادی جدیدی است که قرار است به تدریج جایگزین سلاح «ژ سه» بشود. منابع اعتباری این سلاح به گونه‌ای باید پیش‌بینی شود که ظرف چند سال به تدریج جایگزین سلاح ژسه در ارتش جمهوری اسلامی ایران شود.

پیش از این در جلسه 22 آذرماه سال گذشته، امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر وقت دفاع در حاشیه جلسه هیات دولت از جایگزینی سلاح «مصاف» با «ژ سه» در نیروهای مسلح خبر داد.