به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز -13 شهریورماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

احضار سفیر استرالیا به وزارت خارجه ایران

در پی انتشار پستی در صفحه اینستاگرام سفارت استرالیا، سفیر این کشور به وزارت امور خارجه ایران احضار شد. رئیس اداره منطقه‌ای وزارت امورخارجه ضمن اعتراض شدید نسبت به این اقدام، مطلب منتشره توسط سفارت استرالیا را توهین‌آمیز و مغایر عرف و آداب و فرهنگ ایرانی و اسلامی دانست.

ماجرا از این قرار بود که «ایان مک کانویل» سفیر استرالیا در تهران به همراه دبیر دوم سفارت این کشور پستی در صفحه اینستاگرامی سفارت استرالیا در حمایت از همجنس گرایان منتشر کردند. در این پست آمده است: «بنفش بپوش؛ این روز را ما امروز با استفاده از رنگ بنفش در گوشه و کنارهای مختلف و کاپ کیک‌های خوشمزه‌ای که با عشق درست شده‌اند، جشن گرفتیم».

 

02

سفارتخانه استرالیا در واکنش به احضار سفیرش توسط وزارت خارجه ایران با تأکید بر اینکه سفارت کشورش قطعا تعمدی در اهانت به مردم و ارزش‌های جامعه ایرانی نداشته متنی را منتشر کرد که در آن آمده است: امروز و هر روزه، ما به دنبال ایجاد محیطی هستیم که حامی همگان باشد، جایی که در آن همه به خصوص جوانان دگرباش بتوانند به آنچه هستند افتخار کنند. پس بیایید همه با هم با حمایت از تفاوت‌ها برای داشتن آینده‌ای روشن‌تر و فراگیرتر در تلاش کنیم.

کاردار سفارت انگلیس به وزارت امور خارجه احضار شد

به دنبال اعمال تحریم‌های اخیر انگلیس علیه سه فرد و یک نهاد ایرانی، کاردار سفارت انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد. وزارت خارجه ایران با محکومیت این اقدام آن را مغایر با سیاست ادعایی دولت انگلیس مبنی بر تمایل به تعامل و همکاری اعلام کرد. 

سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی و نشست با فعالان و تشکل‌های اقتصادی 

پزشکیان در نخستین سفر خود در قامت رئیس جمهور ایران عازم خراسان رضوی شد و در جمع فعالان اقتصادی سخنرانی کرد. وی با بیان اینکه در دولت چهاردهم اختیارات کافی در اختیار مدیران قرار خواهد گرفت، گفت: مهم‌ترین نکته این است که بدانیم چه می‌خواهیم و چگونه باید آن را به دست آوریم؛ اگر نقشه راه و اقدام نداشته باشیم، هرج و مرج پیش خواهد آمد و در چنین فضایی اعطای اختیارات بیشتر باعث هرج و مرج بیشتر خواهد بود. 

انتصاب جدید در سازمان برنامه و بودجه 

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با صدور حکمی، «امیدعلی پارسا» را به‌عنوان «سرپرست امور برنامه و بودجه استان‌ها» منصوب کرد. امیدعلی پارسا، دانش‌آموخته رشته اقتصاد بوده و پیش از این، مسئولیت‌هایی همچون ریاست مرکز آمار ایران، ریاست سازمان امور مالیاتی کشور، ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد و معاونت موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، را بر عهده داشته است.

انتصاب یک بانو در وزارت راه و شهرسازی 

وزیر راه و شهرسازی در حکمی «اطهره نژادی» را به عنوان مشاور عالی منصوب کرد. وی دارای دکتری برنامه ریزی محیط زیست (دانشگاه تهران) و کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست (دانشگاه تهران) است.نژادی همچنین کارشناسی خود را در رشته مهندسی علوم محیط زیست از دانشگاه تهران دریافت کرده است.

photo_2024-09-03_16-42-51

قالیباف: تضعیف دولت مغایر نظر رهبری است 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه همیشه باید گوش به فرمان مقام معظم رهبری بود، گفت: در همین راستا مواضع من نیز کاملا روشن و شفاف بوده و مواضع من یواشکی و مبهم نبوده است اما برخی را می‌بینم، حالا به هر دلیلی، قلبشان راضی نیست این دولت موفق شود و این منطبق و همسو با خواسته رهبری نیست.

وی با تاکید به سخنان مقام معظم رهبری مبنی براینکه موفقیت دولت موفقیت همه ماست گفت: این که در کمین بنشینیم و چوب لای چرخ بگذاریم و یا در کمین بنشینیم و دولت را تضعیف کنیم و ایراد بی‌خود بگیریم صحیح نیست و مغایر با حرف رهبر انقلاب است. امروز موفقیت این دولت، موفقیت اسلام، نظام و موفقیت این مردم است و کمک به دولت را عین حق و جوانمردی می‌دانیم.

آخرین جزئیات از بررسی لغو فیلترینگ درکمیسیون امنیت ملی 

مدتی است خبری در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شده است که گویا کمیسیون امنیت ملی مجلس با طرح لغو فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ موافقت کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به این خبر اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی بعد از رای اعتماد به وزرا به مدت سه هفته تعطیل است و کمیسیون امنیت ملی مجلس در این مدت جلسه‌ای نداشته است و اصلا چنین طرحی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح نشده و در دستورکار نیز نیست.

انتشار تصاویر دانش‌آموزان بدون اجازه والدین ممنوع است

پس از انتشار برخی تصاویر و فیلم‌های دانش‌آموزان توسط بعضی معلمان در فضای مجازی، ماده واحده‌ای در شورای عالی آموزش و پرورش تهیه شده که بر اساس آن هیچ فرد و نهادی حق انتشار تصاویر دانش‌آموزان را بدون اجازۀ پدر و مادر آن‌ها ندارد.

طرح مهم مجلس برای «ساماندهی اتباع بیگانه»

«طرح اصلاح قانون مربوط به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران»  در یکی از جلسات علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. بر اساس این طرح باید کلیه اتباع غیرمجاز ساکن در ایران برخورد قانونی شود. این ماده واحده دارای پنج تبصره است که مهمترین آن به شرح زیر است:  

- جمعیت اتباع در هر روستا و در هر شهرستان و در هر استان بیشتر از سه درصد کل جمعیت ساکن و شاغل در آن شهر و روستا و شهرستان و استان نشود.

- تعداد جمعیت اتباع بیگانه مقیم در کشور سالانه ۱۰ درصد کاهش یابد.

- مشاوران املاک موظفند در تنظیم قراردادی که یکی از طرفین آن اتباع بیگانه باشد، اسناد اقامتی تبعه بیگانه را احراز نمایند 

پلمب منطقه الیمالات و برخورد قاطع با متخلفان

​دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران با بیان اینکه ریشه کنی درختان در منطقه تصرف شده الیمالات حقیقت ندارد از پلمب منطقه تصرف شده با صدور دستور قضایی خبر داد.

دادستان مازندران با تاکید به برخورد قاطع با هرگونه تعرض به منابع ملی در استان مازندران گفت: روزهای گذشته اخباری درباره وقوع تخلفات در منطقه منتشر شد که باید گفت این تخلفات به کیفیتی که در فضای مجازی آمده نبوده و مواردی مانند ریشه کنی درخت، حقیقت نداشته است. فردی قصد استقرار کانکس در منطقه مذکور را داشته که ضمن تشکیل پرونده مجدد مقرر شده موضوع در اسرع وقت با قدرت و قاطعیت در شعب بازپرسی رسیدگی شده و نتیجه به سمع مردم برسد.

طبق اعلام دادستانی مازندران هرگونه عملیات اجرایی در منطقه جنگلی الیمالات ممنوع و هر اقدامی در راستای تصرف اراضی ملی قطعاً جرم بوده و طبق هماهنگی صورت گرفته با دادستان نور نسبت به پلمب منطقه با همکاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقدام می‌شود.

جزئیات حذف مستمری 13هزار نفر از مددجویان بهزیستی

علیرغم اینکه مستمری تمام مددجویان در تیرماه پرداخت شده بود اما مستمری ۱۳ هزار نفر از مددجویان بهزیستی از جمله افراد دارای معلولیت در مرداد ماه به دلیل عدم تخصیص بودجه توسط سازمان هدفمندی قطع شد.

در فروردین ماه سال جاری به همت دولت و سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای اولین بار افزایش مستمری مددجویان که معادل ۳۰ درصد بود اعمال شد و از طریق سازمان هدفمندسازی به صورت مستقیم به حساب مددجویان واریز شد.

در اردیبهشت ماه نیز دیوان محاسبات وعده کرده بود مددجویانی که مستمری آنها قطع شده است، خردادماه به چرخه حمایتی برمی‌گردند و در تیرماه سال‌جاری، مستمری افراد حذف شده از سوی سازمان هدفمندی پرداخت شده اما حالا دوباره شاهد آن هستیم که مستمری ۱۳ هزار نفر از مددجویان بدون اطلاع قبلی قطع شده که این افراد را با بحران معیشتی مواجه کرده است. 

مبلغ یارانه نقدی تغییر نمی کند 

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با تاکید به اینکه هیچ برنامه‌ای برای تغییر در مبلغ یارانه نقدی ندارد، خبرهای منتشر شده را خلاف واقع دانست و اعلام کرد مبلغ یارانه دهک‌های 1 تا 3 به ازای هر فرد خانوار 400 هزار تومان و یارانه دهک‌های 4 تا 9 به ازای هر فرد خانوار 300 هزار تومان است.