به گزارش اکوایران،‌ روزنامه وال استریت ژورنال روز گذشته مدعی شد که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه-برد خود را در اختیار روسیه قرار می‌دهد و بابت این موضوع علاوه بر ابراز نگرانی، از تهران خواست تا از این اقدام خودداری کند. وزارت امور خارجه اوکراین هم با استناد به ادعای این روزنامه ابراز نگرانی کرد و در بیانیه‌ای نوشت:«ما به شدت نگران گزارش رسانه‌های بین‌المللی در خصوص انتقال احتمالی موشک‌های بالستیک ایران به فدراسیون روسیه هستیم. ما بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که از انتقال هرگونه سلاح و تجهیزات نظامی به روسیه خودداری کند.»

اما دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک با رد این ادعا، تاکید کرد که موضع ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است. البته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم امروز در این باره توضیح داد که ایران هیچ‌گاه بخشی از نزاع نظامی بین اوکراین و روسیه نبوده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه به ایرنا گفت:«جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تاکنون هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده و همواره از راهکار سیاسی و گفت‌وگوهای دوجانبه برای پایان دادن به این بحران حمایت کرده است.»

ایران مخالف جنگ است

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعای ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه گفت:«همانگونه که بارها تاکید گردید، جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ، از راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین و پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی حمایت می‌کند.»

او در ادامه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تاکنون هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده و همواره از راهکار سیاسی و گفت‌وگوهای دوجانبه برای پایان دادن به این بحران و درگیری حمایت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:«رویکرد اصولی و اعلام شده جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران اوکراین همچنان ثابت و بدون تغییر باقی مانده و تکرار ادعای ارسال موشک های بالستیک برای روسیه، با اهداف و انگیزه‌های سیاسی برخی کشورهای غربی صورت می‌گیرد و کاملا بی‌اساس است.»

کنعانی خاطرنشان کرد:«همکاری های نظامی متعارف جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه سابقه‌ای به مراتب قدیمی‌تر از تاریخ آغاز جنگ اوکراین دارد. این همکاری‌ها در چارچوب توافقات دوجانبه و مبتنی بر نُرم‌ها و حقوق بین‌الملل بوده و ارتباطی به بحران اوکراین ندارد.»