به گزارش اکوایران، به نظر می‌رسد اوکراین در جنگ خود با مهاجمان روسی از ناوگانی از «پهپادهای اژدها» آتش افکن استفاده می‌کند، که یک نسخه مدرن از مهمات مورد استفاده در هر دو جنگ جهانی است.

به نوشته سی‌ان‌ان، مجموعه‌ای از ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، از جمله در تلگرام وزارت دفاع اوکراین در روز چهارشنبه، پهپادهایی در حال پرواز در ارتفاع پایین را نشان می‌دهد که موج‌هایی از آتش - در واقع فلز مذاب - را به سمت مواضع تحت کنترل روسیه در ردیف درختان پرتاب می‌کنند.

مخلوط پودر آلومینیوم و اکسید آهن، به نام ترمیت، در دمای 2200 درجه سانتیگراد می‌سوزد. این ترکیب اگر بلافاصله سربازان را نکشد یا از کار نیندازد، می‌تواند به سرعت درختان و پوشش گیاهی را که سربازان روسی را پوشش می‌دهد بسوزاند.

هنگامی که ترمیت از هواپیمای بدون سرنشین پایین می‌ریزد، شبیه آتشی است که از دهان اژدهای افسانه‌ای بیرون می‌آید و لقب این پهپادها را توضیح می‌دهد.

در یک پست شبکه اجتماعی از تیپ 60 مکانیزه اوکراین آمده است: «پهپادهای تهاجمی بال‌های انتقام ما هستند که آتش را مستقیماً از آسمان می‌آورند!»

در ادامه این پست آمده است: «آن‌ها به یک تهدید واقعی برای دشمن تبدیل می‌شوند و مواضع آن را با دقتی می‌سوزانند که هیچ سلاح دیگری نمی‌تواند به آن دست یابد».

یک پهپاد اوکراینی محموله آتش زا را روی مواضع روسیه در نزدیکی خارکف می‌ریزد.

به گفته نیکلاس دراموند، تحلیلگر صنایع دفاعی متخصص در جنگ زمینی و افسر سابق ارتش بریتانیا، ایجاد ترس احتمالاً اثر اصلی پهپادهای ترمیت اوکراین است.

دراموند به سی‌ان‌ان گفت: «این‌ها چیزهای بسیار وحشتناکی هستند. استفاده از پهپاد برای تحویل آن کاملاً نوآورانه است. اما اثر استفاده از آن به این شکل، بیشتر روانی خواهد بود تا فیزیکی.»

او گفت: «من درک می‌کنم که اوکراین ظرفیت محدودی برای استفاده از اثر ترمیت دارد، بنابراین این یک قابلیت خاص است تا یک سلاح اصلی جدید.»

اما او تصدیق می‌کند که ترمیت می‌تواند وحشت ایجاد کند.

دراموند گفت: «هیچکس دوست ندارد در طرف دریافت کننده آن باشد.»

سلاح‌های آتش زا در جنگ

ترمیت می‌تواند به راحتی هر چیزی را بسوزاند از جمله فلز، بنابراین محافظت زیادی در برابر آن وجود ندارد.

ترمیت در دهه 1890 توسط یک شیمیدان آلمانی کشف شد و در ابتدا برای جوشکاری خطوط راه آهن استفاده می‌شد.

اما قدرت نظامی آن به سرعت آشکار شد و آلمانی‌ها در جنگ جهانی اول آن را به عنوان بمب از کشتی‌های هوایی بر فراز بریتانیا پرتاب می‌کردند.

در جنگ جهانی دوم، هم آلمان و هم متفقین از بمب‌های هوایی ترمیت استفاده کردند و همچنین از آن برای از کار انداختن توپخانه‌های دشمن، با قرار دادن ترمیت در لوله آن و ذوب کردن سلاح از داخل استفاده کردند.

بر اساس گزارش اقدام علیه خشونت مسلحانه (AOAV)، یک گروه ضد جنگ در بریتانیا، اوکراین قبلاً از ترمیت پرتاب شده از هواپیماهای بدون سرنشین برای از کار انداختن دائمی تانک‌های روسی استفاده کرده است.

گزارش این سازمان می‌گوید که ترمیت مستقیماً روی حفره‌ها رها می‌شود، جایی که گرمای شدید به سرعت مشتعل می‌شود و همه چیز را از بین می‌برد.

این گزارش می‌افزاید: «این دقت، همراه با توانایی پهپاد برای دور زدن دفاع‌های سنتی، بمب‌های ترمیت را به ابزاری بسیار مؤثر در جنگ‌های مدرن تبدیل می‌کند».

ترمیت تنها یکی از انواع سلاح‌های آتش زا است که انواع دیگر آن شامل ناپالم و فسفر سفید می‌شود.

دفتر خلع سلاح سازمان ملل متحد می گوید سلاح های آتش زا می توانند باعث تخریب گسترده و آسیب‌های زیست محیطی شوند.

پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین حامل ترمیت در نزدیکی خارکف اوکراین، گیاهان می‌سوزند.

ایالات متحده در حملات بدنام خود طی جنگ جهانی دوم در توکیو، از ناپالم برای سوزاندن بیشتر پایتخت ژاپن استفاده کرد. نیروهای آمریکایی همچنین به طور گسترده از آن در ویتنام استفاده کردند.

کاری که ترمیت با بدن انسان می‌کند

طبق قوانین بین المللی، استفاده از ترمیت برای نبردهای نظامی ممنوع نیست، اما استفاده از آن روی اهداف غیرنظامی به دلیل اثرات وحشتناکی که می‌تواند بر بدن انسان داشته باشد، ممنوع است.

دیده بان حقوق بشر در گزارشی در سال 2022 در مورد سلاح‌های آتش زا، مانند ترمیت، آن‌ها را به خاطر هزینه‌های انسانی وحشتناک خود، از جمله ایجاد سوختگی‌های درجه چهارم یا پنجم، بدنام توصیف کرد.

دیده بان حقوق بشر گفت: «آن‌ها می‌توانند به عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها، اعصاب، عروق خونی و حتی استخوان‌ها آسیب وارد کنند.»

درمان این جراحات می‌تواند ماه ها طول بکشد و نیاز به توجه روزانه دارد. دیده‌بان حقوق بشر گفت که اگر قربانیان زنده بمانند، زخم‌های فیزیکی و روانی بر روی آن‌ها باقی می‌ماند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در فوریه 2022 دستور تهاجم کامل به اوکراین را صادر کرد. حلمه اولیه مسکو به اوکراین متوقف شد و طرف‌ها در بیشتر مدت جنگ بر سر مناطق یکسانی با هم جنگیده‌اند.

نیروهای اوکراینی که از نظر تعداد و تسلیحات نسبت به روسیه محدودیت دارند، در نوآوری با پهپادهای کوچک برای ضربه زدن به نیروها و تجهیزات مسکو از خود مهارت نشان داده‌اند.

حمله اوکراین به خاک روسیه در نزدیکی کورسک در ماه اوت، پوتین را غافلگیر کرد و اعتماد اوکراین را نسبت به پیروزی در جنگ افزایش داد.

کیف در اوایل جنگ نیروهای روسیه را به استفاده از مهمات آتش زای نامشخص علیه اهداف غیرنظامی، از جمله در روستایی خارج از خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین، متهم کرده است.

افسران اوکراینی همچنین روسیه را به استفاده از مواد آتش زا در حملات سال گذشته به شهر باخموت متهم کردند.

این استفاده از مواد آتش زا منجر به یک پیروزی سریع برای روسیه نشده است، و دراموند معتقد است که آن‌ها برای اوکراین نیز یک تغییر دهنده بازی در میدان جنگ نخواهند بود.

دراموند گفت: «اگر اوکراین می‌خواهد به تأثیر واقعی دست یابد، به حجم نیروی کافی نیاز دارد تا مانند کورسک به یک پیشرفت مناسب دست یابد. پیروزی این شکلی است.»

اما او گفت ترمیت به نیروهای روسی دلیل دیگری برای ترس از پهپادهای اوکراینی می‌دهد.

او گفت: «ما مواردی را دیده‌ایم که زمانی که نیروهای روسی با هواپیماهای بدون سرنشین متعدد مورد حمله قرار گرفته‌اند، مواضع خود را ترک کرده‌اند. هرچه اوکراین بیشتر بتواند ترس از هواپیماهای بدون سرنشین را القا کند، شانس موفقیت آن بیشتر خواهد بود. ترمیت این فشار را حفظ می‌کند.»