به گزارش اکوایران، مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری امروز نخستین سفر خارجی خود را آغاز کرد و وارد بغداد شد و از سوی ‌محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، و محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد، مورد استقبال قرار گرفت.

پزشکیان پیش از این در گفتگوی تلوزیونی اعلام کرده بود که قصد سفر به این کشور را دارد. همچنین، ناصر کنعانی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه کشور هم در نشست خبری گفته بود که اولین سفر خارجی رئیس جمهور به عراق  نشان دهنده اهمیت مناسبات دوجانبه دو کشور است.

گفته می‌شود رئیس‌جمهور در این سفر که به دعوت رسمی نخست‌وزیر عراق صورت گرفته، علاوه بر دیدارهای رسمی با نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور، روسای مجلس و دستگاه قضایی و امضای اسناد همکاری مشترک، دیدارهایی نیز با تجار و ایرانیان ساکن عراق خواهد داشت.

سخنرانی پزشکیان در فرودگاه مهرآباد

پزشکیان پیش از سفر به عراق، در فرودگاه مهرآباد گفت:«به شهرهای شیعه‌نشین و کردنشین عراق می‌رویم. به زیارت نجف و کربلا می‌رویم، خیلی دوست داشتم در نجف از حرم مولا علی زیارت کنم.»

او افزود:«بر اساس سیاست هایی که قبل اعلام شده و سیاست های مقام معظم رهبری در رابطه با ارتباط صمیمی که باید با کشورهای همسایه داشته باشیم، کشور عراق از قبل با هم نزدیکی های زیادی داشتیم.»

رئیس دولت چهاردهم توضیح داد:«عراق مرکز فرهنگ، علم و اندیشه‌ای است که مسلمانان و بسیاری از روحانیت بزرگ ما از کشور عراق نشات  گرفته‌اند. تلاشی که عزیزان عراقی در اربعین برای پذیرایی از مردم کشورمان انجام دادند قابل تقدیر و قدردانی است.»

قرار بود شهید رئیسی این سفر را انجام دهد

پس از ورود رئیس جمهور و همراهانش به بغداد، عباس عراقچی،‌ وزیر امور خارجه ایران گفت:« قرار بود شهید رئیسی هم این سفر را انجام دهد. امیدوارم این سفر همکاری‌های ما را وارد مرحله جدیدی کند.»

او در ادامه توضیح داد:«بحث‌های امنیتی و محیط زیستی هم در این سفر مطرح خواهد شد.»

نخستین سفر یک رئیس جمهور به بصره در 100 سال گذشته

علی عابدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره در مطرح کرد: سفر پزشکیان به بصره اولین سفر یک رئیس‌جمهور به این استان حداقل در 100 سال گذشته و این ناشی از جایگاه و اهمیت ویژه بصره برای جمهوری اسلامی ایران است.

او در ادامه افزود که رئیس‌جمهور در جریان سفر به بصره با اقشار مختلف در این استان دیدار خواهد کرد و مردم بصره اظهار تمایل دارند که دیدار عمومی داشته باشند و از ایشان استقبال عمومی کنند.

هدیه رهبر انقلاب به عراق

رئیس‌جمهور در ادامه سفر با اهدای لوحی به نخست‌وزیر عراق، پیام رهبر انقلاب را به ایشان تقدیم کرد و در آن از ملت، دولت و موکب‌داران عراقی به دلیل تلاش‌های انجام شده در پذیرایی از زوار اربعین تشکر کرد.