به گزارش اکوایران، نشست علنی صحن مجلس شورای اسلامی ایران امروز،‌ یکشنبه 25 شهریور 1403، آغاز شد. در این نشست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور به نکاتی اشاره کرد که در ادامه می‌خوانید:

وحدت مسلمانان در همدلی با فلسطین است

  • پیشاپیش آغاز هفتۀ وحدت را گرامی می‌دارم. وحدت امروز مسلمانان جهان،  یکصدایی و همدلی پیرامون مسئله فلسطین است؛

  • امروز غزه، پایتخت قلب‌های تمام مسلمانان جهان و معیار تشخیص اسلام واقعی محمدی از اسلام نمایشی و منافقانه است.

  • آرمان اصلی اهل تسنن و تشیع  و تمامی فرق و مذاهب اسلامی، متوقف ساختن طولانی‌ترین نسل کشی تاریخ بشر  یعنی نسل کشی هشتادسالۀ مردم فلسطین توسط جنایتکاران حرفه‌ای و بی رحم صهیونیست است.

  • هفتۀ وحدت امسال به لطف خدا، هفتۀ وحدت مسلمانان بر سر آرمان آزادی قدس شریف خواهد بود.

نمایندگان موفقیت دولت را موفقیت نظام و مردم می‌دانند

  • نمایندگان مجلس موفقیت دولت را  موفقیت نظام و مردم می‌دانند و کمک به دولت برای حل مسائل مردم را  در چارچوب های قانونی، وظیفۀ خود تعریف می‌کنند که این رویکرد در رأی اعتماد به کابینه خود را نشان داد و حمایت رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر ارزنده دانستن اقدام مجلس حاکی از صحیح بودن تصمیم مجلس بود. 

  • در راستای تعامل صحیح دولت و مجلس، ضروریست انتصابات رده های میانی هیئت دولت نیز در چارچوب اصولی که رییس جمهور محترم، تحت عنوان وفاق ذکر کرده اند، صورت گیرد. و همانطور که ایشان بر ضرورت رعایت قانون، در تمامی انتصابات تاکید دارند مجلس نیز در کمیسیون‌های تخصصی بر حسن اجرای قوانین موضوعه به ویژه  قانون نحوۀ انتصاب اشخاص در مشاغل حساس نظارت خواهد کرد.

  • امیدواریم بر این اساس، مدیرانی با انگیزه، کارآمد، متخصص و معتقد به مبانی انقلاب در تمامی رده‌های مدیریتی انتخاب شده و بتوانند انتظارات ملت شریف ایران را  برآورده سازند.

تدوین نقشه راه برای حکمرانی بر فضای مجازی

  •  با توجه به تأکید رهبر حکیم انقلاب خطاب به هیئت دولت مبنی بر حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، این ضرورت احساس می‌شود که شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد تخصصی ذیربط و هیئت محترم دولت، نقشۀ راهی در این زمینه تدوین کنند.

  • درصورت ضرورت تصویب قوانین لازم در مجلس، به فوریت، لایحۀ مورد نظر را به مجلس تقدیم نمایند و کمیسیون‌های مربوطه حسن انجام این کار را از دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیری کنند.

موضع مجلس درمورد اتهامات علیه ایران

  •  اتهامات بی پایه و اساس کشورهای غربی خصوصاً تروئیکای اروپایی دربارۀ ایران نشان‌دهندۀ تاثیرپذیری کورکورانۀ آنها از رژیم صهیونیستی و دارای پیام بی‌اعتمادی برای جمهوری اسلامی ایران است.  

  • ما معتقدیم، تکرار ادعاهای کذب رژیمی که به دروغگو بودن شهرت دارد، با درخواست دیپلماسی و مذاکره سازگار نیست و تا زمانی که اروپایی ها و دیگر کشورهای غربی بخواهند با ادعاهای کذب، زمینه را برای فشار بیشتر فراهم کنند، هیچ گفتگوی مثمر ثمری شکل نخواهد گرفت.

انتصاب جدید در مجلس

در صحن علنی مجلس امروز نمایندگان عباس گودرزی را به عنوان عضو جدید هیات رئیسه مجلس و ناظر انتخاب کردند. باید یادآور شد که پیش از این غلامرضا نوری قزلجه در این سمت فعالیت می‌کرد، اما پس کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس به عنوان وزیر جهاد کشاورزی برگزیده شد. 

بر همین اساس نمایندگان از بین فتح الله توسلی، اکبر رنجبرزاده، محمد مهدی شهریاری، بیت الله عبداللهی، سید حمیدرضا کاظمی، مهدی کوچک‌زاده، عباس گودرزی و سید کریم معصومی خسروآبادی، در نهایت گودرزی را به عنوان عضو جدید هیئت رئیسه مجلس و ناظر این هیئت انتخاب کردند.

موافقت مجلس با استعفای حسین‌زاده

عبدالکریم حسین‌زاده،‌ نماینده مردم شهرستان‌های نقده و اشنویه روز گذشته در پی نامه رئیس جمهور درخصوص بکارگیری در قالب معاونت ریاست جمهوری در امور توسعه مناطق محروم، روستاها و امور عشایری، استعفا خود را اعلام کرد و امروز مجلس با استعفای او موافقت کرد. 

مخالفت نمایندگان با ممنوعیت حضور اعضای هیات رئیسه مجلس در کمیسیون‌های تخصصی

نمایندگان مجلس با ممنوعیت حضور اعضای هیات رییسه در کمیسیون‌های تخصصی که قرار بود به صورت یک ساله اعمال شود، مخالفت کردند. 

این مورد ذیل الحاق یک تبصره به ماده ۶۲ آیین‌نامه داخلی مجلس با ۱۴۷ موافق و ۵۵ مخالف (اصلاح آیین‌نامه نیاز به دو سوم آرا دارد) مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.

پزشکیان به اظهارات روس‌ها درمورد زنگزور ورود کند

فداحسین مالکی، نماینده مردم زاهدان گفت:«در مورد بازی‌هایی که اخیراً روس‌ها در مورد جزایر ایرانی و همچنین گذرگاه زنگزور به وجود آوردند باید بگویم که این برای ملت ایران و مجلس اصلاً قابل پذیرش نیست. حتماً باید به این نکته توجه داشته باشیم که تاکید بشود دستگاه دیپلماسی کشور به روس‌ها تذکر جدی بدهد.»

او ادامه داد:«از یک طرف ما متهم می‌شویم که در جنگ اوکراین حامی روس‌ها هستیم و از یک طرف روس‌ها در مورد جزایر سه گانه اظهار نظر می‌کنند و به نوعی جزایر ایران را متعلق به امارات می‌دانند و از طرف دیگر هم در خصوص موضوعات آذربایجان و ارمنستان مداخله می‌کنند که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. من از برادر عزیزم جناب آقای دکتر پزشکیان تقاضا می‌کنم که نسبت به این موضوع حساس باشند و یک ورود جدی داشته باشند.»

انتخاب اعضای نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز مجلس، نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها را به شرح زیر انتخاب کردند:

  • محمد باقری به‌عنوان عضو ناظر در شورای فقهی.

  • محمدحسین زارعی و حاکم ممکان به‌عنوان اعضای ناظر در کارگروه راهبردی، نظارت بر تجارت مرزی، کولبری و ملوانی و اشتغال پایدار مرزنشینان.

  • سیدمرتضی محمودی و قاسم روانبخش به‌عنوان اعضای ناظر در کمیسیون احزاب.

  • علیرضا عباسی، محمد رستمی، احسان عظیمی راد و روح‌الله ایزدخواه به‌عنوان اعضای ناظر در شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان.

  • نبی‌الله محمدی، هادی محمدپور و علی‌اکبر رنجبر زاده به‌عنوان اعضای ناظر در شورای رقابت.

  • محسن زنگنه، میثم ظهوریان و سید سلمان ذاکر؛ به‌عنوان نمایندگان ناظر در شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی.

  • بهروز محبی نجم‌آبادی و جعفر قادری به‌عنوان نمایندگان ناظر در شورای ملی تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها.

  • منوچهر متکی و بهنام رضوانی به‌عنوان اعضای ناظر مجلس در هیئت واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش غیردولتی.

این خبر درحال تکمیل است...