به گزارش اکوایران، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور از یکم مهرماه وارد نیویورک شد و پس از شرکت در هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی ملل متحد و سخنرانی در آن، امروز نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

پزشکیان و همراهانش در آخرین روز این سفر با مقامات کشورهای مختلف دیدار و گفت‌وگو کردند.

دیدار وزرای خارجه ایران و سوئیس 

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران و ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس، در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. 

طرفین در این دیدار درباره روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کردند.

171413016

دیدار ولیعهد کویت و رئیس جمهور

شیخ صباح خالد الحمد الصباح، ولیعهد کویت در محل اقامت رئیس جمهوری ایران در نیویورک با مسعود پزشکیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

پزشکیان در این دیدار گفت: تلاش می‌کنم گسترش تعاملات با کشورهای همسایه را بر پایه برادری پیش ببرم.

ولیعهد کویت نیز اشاره کرد: پیام‌های ارزشمند و مثبتی از تهران در راستای گشودن افق‌های جدید برای توسعه و تعامل با منطقه و جهان دریافت کرده‌ایم.

1959243_589-1-470

رئیس جمهور همگرایی و هم‌افزایی کشورهای همسایه را موجب استقرار صلح و امنیت پایدار به‌عنوان پیش‌نیاز رشد و توسعه منطقه دانست و گفت: ما برای رشد و توسعه نیازمند منطقه‌ای امن هستیم و اگر صلح و امنیت نباشد همه ضرر خواهیم کرد. تقویت ارتباطات میان کشورهای همسایه ما را در ایجاد منطقه‌ای با ثبات و برخوردار از امنیت در جهت تامین منافع ملت‌ها کمک خواهد کرد.

دیدار نخست وزیر پاکستان نروژ و لبنان با رئیس جمهور 

مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های آخرین روز سفر به نیویورک با نخست وزیر کشورهای لبنان، پاکستان و نروژ دیدار کرد. او در دیدار با «شهبار شریف» نخست وزیر پاکستان، ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، بر عزم کشور برای نهایی و اجرایی کردن همه توافقات سفر رئیس جمهور فقید ایران به پاکستان تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به ایده خود برای ایجاد یک شبکه گسترده ارتباطی ریلی و جاده‌ای میان کشورهای منطقه، برای تسهیل تبادلات و مراودات میان مردم گفت: اجرای این ایده نیازمند طرح و برنامه جامعی است که همه مقتضیات امنیتی، سیاسی، اقتصادی و ارتباطی در آن لحاظ شده باشد. این طرح می‌تواند باعث تسریع رشد و پیشرفت و هر چه نزدیک‌تر شدن مردم منطقه به یکدیگر شده و منافع همه کشورها را تامین کند.

پزشکیان در ادامه با بیان اینکه اگر ما مسلمانان طبق دستور خدا، کتاب و پیامبر خود، واقعا برادرانه کنار هم بودیم و اختلاف و تفرقه نداشتیم، امروز رژیم صهیونیستی جرات نداشت اینگونه جنایت کند، افزود: صهیونیست‌ها و حامیان آنها در سایه چند دستگی میان مسلمانان است که اینگونه گستاخانه مرتکب جنایت می‌شوند. ضرورت دارد در اقدامی مشترک و با همکاری جمعی از هر امکانی برای اعمال فشار در راستای توقف جنایات رژیم صهیونیستی استفاده کنیم.

نخست وزیر پاکستان در ادامه به تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان اشاره و خاطرنشان کرد: وضعیت غزه و لبنان نگرانی عمیق و مشترک ما و شما و همه مردم جهان است. حملات اخیر اسرائیل به لبنان ثابت می‌کند که نتانیاهو هیچ قصدی برای توقف جنایاتش ندارد و حتی به دنبال گسترش درگیری‌ها در تمام منطقه است. قطعا این اتفاقات در سایه ضعف و تفرقه در جهان اسلام است و باید تلاش کنیم که اختلافات را کنار گذاشته و به عنوان یک پیکر واحد در مقابل این رژیم و حامیانش بایستیم.

روسای جمهور دو کشور همچنین توافق کردند که کارگروهی مشترک زمینه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری و نیز رفع مشکلات پیش‌روی خط لوله گاز میان دو کشور را بررسی کند.

1808140_792

چگونه بگوییم می‌خواهیم کشور و منطقه خود را آباد کنیم و با کسی سر جنگ نداریم؟

رئیس‌جمهور در نشست اندیشه‌ورزان ارشد آمریکایی گفت: «به دنبال جنگ و درگیری نیستیم، اما وقتی هر روز به شکلی فشارها و اقدامات علیه ما تشدید شده و گسترش می‌یابد، شاید نتیجه چیزی بشود که ما نمی‌خواهیم. جواب منطق و نگاه ما این نیست که هر روز تلاش کنند پای ایران را به جنگ باز کنند.»

او ادامه داد: «وقتی نقشه صهیونیست‌ها برای کم‌رونق نشان دادن انتخابات شکست خورد تلاش کردند با ترور شهید هنیه پای ایران را به جنگ بکشانند. هر چه که مردم فلسطین درباره آینده خودشان بخواهند و بپذیرند ما نیز همان را قبول داریم.»

پزشکیان تاکید کرد: «غربی‌ها با زیاده‌خواهی باعث جنگ در اوکراین شدند و حالا هم با طولانی کردن جنگ به دنبال منافع خودشان هستند.»

ملاقات رئیس جمهور بغارستان با پزشکیان

مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های آخرین روز سفر به نیویورک، پیش از ظهر امروز چهارشنبه به وقت محلی در دیدار آقای «رومن رادف» رئیس جمهور بلغارستان، با اشاره به قدمت 125 ساله روابط دو کشور تصریح کرد: روابط طولانی و سطح بالای فیمابین نشان می‌دهد که امروز نیز می‌توانیم روابط دو کشور را بسیار بیشتر از امروز گسترش دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه شعار امسال سازمان ملل مبنی بر صلح، امنیت و کرامت انسان‌ها، باور و اعتقاد ماست، افزود: باور داریم که امنیت و ثبات پیش‌نیاز توسعه و حفظ کرامت انسان‌هاست و تلاش در این مسیر را به نفع همه بشریت می‌دانیم. دولت بنده آماده گفتگوی شفاف و صریح برای رفع هر گونه نگرانی یا موانع توسعه روابط درباره موضوعات مختلف از جمله بحث هسته‌ای، بر اساس احترام و منافع متقابل است.

 پزشکیان با اشاره به ترور هنیه در اولین روز کاری خود به عنوان رئیس جمهوری ایران اظهار داشت: رژیم صهیونیستی به دنبال برهم زدن نظم و امنیت منطقه و گسترش جنگ و درگیری است و باید همه تلاش و توان خود را برای توقف فوری جنایات این رژیم در غزه و لبنان به کار بگیریم.

1403070422315886831060154

«رومن رادف» رئیس جمهور بلغارستان نیز در این دیدار جمهوری اسلامی ایران را کهن‌ترین و قدیمی‌ترین تمدن جهان عنوان کرد و گفت: بلغارستان روابط بسیار پرحجم و سطح بالایی با جمهوری اسلامی ایران داشته و آماده و علاقمند به احیای این روابط هستیم؛ روابط با ایران برای ما بسیار اهمیت دارد.

دیدار پزشکیان با جمعی از نخبگان ایرانی مقیم آمریکا

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران بامداد پنجشنبه در نیویورک با ایرانیان مقیم آمریکا دیدار کرد و گفت: هدف ما این است که کاری کنیم ایرانیان در داخل و خارج از کشور با عزت و کرامت زندگی کنند.

پزشکیان با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد بر پایه صداقت از کمک همه نخبگان و افراد توانمند در مسیر ساختن ایران یاری بگیریم، گفت: قول می‌دهم که برای اعتلای کشور و سربلندی ایران از هیچ تلاشی دریغ نورزیم.

افزود: اگر عشق به وطن نبود ریاست را به عهده دیگران که به آن علاقه دارند می‌انداختیم، چرا که ما به دنبال مقام و جایگاه یا کسب مال و منال نیستیم و علاقه‌ای هم به این نداریم که کسی از ما تعریف و تمجید کند، بلکه همه هدف ما این است که کاری کنیم ایرانیان در داخل و خارج از کشور با عزت و کرامت زندگی کنند.

SMpQiRq5o3oc