اکوایران، پرستو بهرامی‌راد: مسعود پزشکیان در سفر خود به نیویورک برای شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ملاقات‌های متعددی داشت.

رفت و آمد برخی افراد به هتلی که هیئت ایرانی حضور داشت، مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. هومان مجد، روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی از افرادی بود که در چند روز گذشته با هیئیت ایرانی دیدار داشته است.

هومان مجد در خصوص این دیدار به «اکوایران» گفت: من در یکی از جلسات غیررسمی با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران در نیویورک دیدار داشتم.

172731220472200500

وی در ادامه اشاره کرد: در آن جلسه چندین فرد دانشگاهی که ایرانی بودند نیز حضور داشتند.

مجد در مورد جزییات جلسه گفت: می‌توانم بگویم که فضای جلسه دوستانه بود و رئیس‌جمهوری ایران با دقت گوش می‌داد و باور دارم که کاملاً صادق است.

وی در ادامه اشاره کرد: او فرد خاکی به نظر می‌رسد و حداقل در جلسه کوتاهی که من شاهدش بودم، هیچ شباهتی به یک سیاستمدار معمولی ندارد. از این نظر او از پیشینیان خود متفاوت است.

هومان مجد در مورد اهمیت سفر پزشکیان و دیدار‌های او گفت: سفر دکتر پزشکیان به نیویورک این فرصت را برای غربی‌ها فراهم کرد که دولت جدید ایران را ارزیابی کنند که چه تفاوت‌هایی با دولت قبلی دارد و چه اهدافی را دنبال می‌کند.

این روزنامه‌نکار مطرح کرد: می‌توانم بگویم که در میان جلساتی که با رسانه‌ها داشت و سخنرانی‌اش در سازمان ملل و همچنین اظهارات عمومی‌اش، زبان او در دفاع از ایران قوی بود، اما تند یا توهین‌آمیز نبود. کوتاهی سخنرانی او در سازمان ملل و زبان مختصر و مفیدش، بعد از اینکه بسیاری از رهبران از زمان اضافی برای ابراز نارضایتی‌های خود استفاده کردند، تازگی داشت.

مجد در مورد شرایط شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) گفت: نمی‌دانم که آیا شورای ایرانیان خارج از کشور احیا خواهد شد یا خیر. باید دید که آیا وزارت خارجه به اندازه‌ای که دولت روحانی به دیپلماسی عمومی اهمیت می‌داد، درگیر این موضوع خواهد شد یا خیر.

172730996248118400

وی در مورد احتمال احیای برجام توضیح داد: احیای برجام عملاً غیرممکن است، حداقل تا قبل از سال ۲۰۲۵. آمریکا قبل از انتخابات هیچ اقدامی در این زمینه انجام نخواهد داد و بسته به این دارد که چه کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود. بعید است که چیزی تا قبل از به قدرت رسیدن رئیس‌جمهوری جدید انجام شود.

مجد اشاره کرد: همچنین با وجود دو جنگ جاری و احتمال وقوع یک جنگ جهانی سوم، هر رئیس‌جمهوری تمایل چندانی به بازگشت به برجام نخواهد داشت. با این حال، اگر وضعیت غزه و لبنان حل شود و در خاورمیانه صلح برقرار گردد، ممکن است یک دولت جدید به دنبال احیای توافق هسته‌ای باشد، هرچند با تغییراتی که منعکس‌کننده فاصله زمانی ۱۰ ساله از امضای آن باشد.

این‌روزنامه نگار در نهایت به اکوایران گفت: اگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور شود، تصور اینکه او بخواهد بلافاصله مذاکره کند دشوار است، اما او همیشه تأکید کرده که سیاست فشار حداکثری‌اش بر ایران برای آوردن ایران به میز مذاکره بوده است. بنابراین، پیروزی او ممکن است این موقعیت را به ایران بدهد که تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد با رئیس‌جمهوری که به کشورش این همه آسیب زده است، وارد مذاکره شود یا خیر.