به گزارش اکوایران، رافائل گروسی، مدیر کل  دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل، روز سه‌شنبه گفت که تمایل بیشتری از سوی مقامات ایرانی برای تعامل بیشتر با آژانس پس از مذاکرات در نیویورک احساس کرده و امیدوار است در ماه اکتبر به تهران سفر کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، چندین موضوع در طولانی مدت روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را تضعیف کرده است، از جمله ممانعت تهران از حضور کارشناسان آژانس در تیم بازرسی و ناکافی بودن توضیحات ایران پیرامون منشا اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام نشده از سوی آژانس.

گروسی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، یکی از معماران کلیدی توافق 2015 که توانایی ایران برای غنی سازی اورانیوم در ازای لغو تحریم‌‌های غرب را محدود می‌کرد، گفت و گو کرد.

گروسی در مصاحبه‌ای به رویترز گفت: «آنچه من می‌‌بینم ابراز تمایل برای تعامل مجدد با ما به شیوه‌ای معنادارتر است.»

در شرایطی که دیپلماسی هسته‌ای تا حد زیادی بین انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا در 5 نوامبر به بن‌بست رسیده است، مقامات ایرانی و اروپایی در نیویورک دیدار کرده‌‌اند تا تمایل متقابل خود را برای کاهش تنش‌ها در بحبوحه برنامه هسته‌ای مورد مناقشه تهران، جنگ اوکراین و تشدید تنش‌های منطقه‌ای مورد بررسی قرار دهند.

گروسی گفت که می‌خواهد در بازگرداندن سریع بحث‌های فنی مناسب با ایران پیشرفت واقعی داشته باشد و قصد دارد در ماه اکتبر برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران مسعود پزشکیان به تهران سفر کند. او گفت: «ما قرار نیست از صفر شروع کنیم. ما روندی نسبتا طولانی طی کرده‌ایم که در آن پاسخی به برخی سوالاتمان داده نشده است.»

علی‌رغم قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد فوراً در تحقیقات مربوط به ردیابی اورانیوم همکاری کند و از آن می‌خواهند که ممنوعیت بازرسان را لغو کند، وضعیت تغییر چندانی ایجاد نکرده و گزارش‌های سه ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که رویترز در 29 اوت مشاهده کرد، هیچ پیشرفتی را نشان نداد.

توسعه برنامه هسته‌ای ایران نیز پیشرفت کرده است. در پایان سه ماهه، آخرین گزارش‌های آژانس نشان داد که ایران نصب هشت آبشار سانتریفیوژ جدید در فردو را تکمیل کرده است اما هنوز آنها را آنلاین نکرده است. در سایت زیرزمینی بزرگتر در نطنز، که اورانیوم تا 5 درصد خلوص غنی شده است، 15 آبشار سانتریفیوژ جدید از مدل‌های پیشرفته دیگر را به صورت آنلاین آورده است.

گروسی با بیان اینکه آبشارهای فردو آفلاین هستند، گفت: «جمهوری اسلامی ایران سرعت خود را بدون شتاب زیاد حفظ کرده و همچنان ادامه دارد.»

هنگامی که از گروسی در مورد چشم انداز احیای مذاکرات هسته‌ای سوال شد، گفت که کار مقدماتی باید از هم اکنون آغاز شود، به ویژه برای اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی شفافیت لازم را در مورد فعالیت‌های ایران به دست آورد.

او با بیان اینکه نقش فعال‌‌‌تری را برای آژانس پیش‌بینی کرده است، گفت: «من فکر می‌کنم ما نیاز داریم به روش دیگری به نتیجه برسیم، زیرا روش قدیمی به سادگی دیگر امکان پذیر نیست.»