به گزارش اکوایران، امانوئل مکرون در حاشیه مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد همزمان با افزایش تلفات در لبنان با مسعود پزشکیان دیدار کرد.

در بیانیه الیزه، با اشاره صریح به حزب‌الله، مکرون بر مسئولیت جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از تنش‌زدایی عمومی و استفاده از نفوذ خود بر عوامل بی‌ثبات کننده تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسعود پزشکیان گفت برنامه‌هایی برای گفتگو درباره توافق هسته‌ای که سالهاست متوقف شده است، پس از دیدار «مثبت» با امانوئل مکرون، رهبر فرانسه و پیش از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه چین در حال انجام است.

پزشکیان جزئیاتی در مورد زمان و مکان گفتگوهای احتمالی و همچنین اینکه چه کسی در آن شرکت خواهد کرد، ارائه نکرد. رئیس جمهور ایران روز سه شنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به بلومبرگ گفت این توافق از جمله موضوعات مطرح شده با مکرون، در کنار جنگ اسرائیل و حماس در غزه و دیگر مسائل منطقه بود.

مکرون پیش از این دو بار تلفنی با پزشکیان صحبت کرده است. در 7 اوت، مکرون از رئیس جمهور ایران خواست تا از اقدامات تلافی جویانه خودداری کند و برای جلوگیری از تشدید تنش نظامی پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس در یک عملیات اسرائیل در هنگام بازدید از تهران برای تحلیف پزشکیان، تلاش کند.

پزشکیان

پزشکیان روز دوشنبه گفت که اسرائیل به دنبال درگیری است و افزود که ایران پس از صحبت قدرت‌های غربی از پیشرفت در دستیابی به آتش‌‌بس در غزه، از انتقام جویی خودداری کرد.

پس از اینکه کشورهای غربی ادعا کردند تهران موشک‌هایی به روسیه می‌دهد، قدرت‌های اروپایی تحریم‌هایی را اعمال کردند که خطوط هوایی را هدف قرار می‌دهد.

دربیانیه الیزه آمده است که مکرون به رئیس‌جمهور ایران نسبت به ادامه حمایت [ادعایی] جمهوری اسلامی ایران از جنگ روسیه در اوکراین هشدار داد. پزشکیان در دیدار با خبرنگاران، ارسال موشک ایران به روسیه را تکذیب کرد و گفت که کشورش با «تجاوز» مسکو به همسایه خود مخالف است.

پزشکیان خود را یک میانه رو معرفی کرده است اما ایالات متحده علناً نسبت به برخورد با او و میزان قدرتی که او در سیستم جمهوری اسلامی دارد ابراز تردید کرده است.

مکرون همچنین خواستار آزادی سه تبعه فرانسوی زندانی در ایران شد.

هر گونه بحث در مورد احیای توافق هسته‌ای احتمالاً مرحله به مرحله خواهد بود. طرف‌های توافق 2015 با ایران - روسیه، چین، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان - به احتمال زیاد با مذاکرات مشترک یا حتی جمع شدن در یک اتاق با هم موافقت نخواهند کرد.

دفتر مکرون گفت فرانسه مایل است اختلافات با ایران را تحت پارامترهای روشن حل کند.

تهران تلاش برای تسلیحات هسته‌ای را رد کرده است، اما می‌گوید که علاقه‌مند به یک برنامه غیرنظامی انرژی هسته‌ای است.

توافق سال 2015 در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما مورد مذاکره قرار گرفت، اما پس از او دونالد ترامپ، در سال 2018 از توافق خارج شد.

شش سال بعد، سیاست از سرگیری مجدد مذاکرات بسیار پیچیده تر شده است. دو تن از متحدان کلیدی ایران، حماس و حزب‌الله، در حال حاضر درگیر جنگی شدید با اسرائیل هستند، در حالی که آمریکا و اروپا نگران افزایش همکاری‌های نظامی تهران و مسکو هستند.