به گزارش اکوایران، درگیری فزاینده اسرائیل و حزب‌الله تلاش‌های جو بایدن برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه را تهدید می‌کند و گزینه‌های او برای دستیابی به توافق آتش‌بس غزه و آزادی اسیران اسرائیل را کاهش می‌دهد.

به نوشته سی‌ان‌ان، در حالی که بایدن  سخنرانی پایانی خود در سازمان ملل را انجام داد، بحران حزب‌الله و اسرائیل بر هرگونه تلاش او برای بهبود میراث سیاست خارجیش سایه افکنده است. بدون هرگونه امید به حصول آتش‌بس در غزه، بایدن با سؤالات جدیدی درباره رویکرد تقریباً ساله خود به این درگیری مواجه است.

مقامات کاخ سفید با نگرانی حملات هواپیماهای اسرائیلی به اهدافی در لبنان و شلیک راکت‌ها و پهپادهای حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی در آخر هفته را رصد کردند. در حالی که بایدن با رهبران آسیا-اقیانوسیه دیدار می‌کرد، بحران در بخشی دیگر از جهان در حال پیشرفت بود و رئیس‌جمهور و دستیارانش وضعیت را به دقت زیر نظر داشتند.

دستیاران بایدن در حال حاضر خطر تشدید تنش‌ها را جدی و واقعی می‌دانند و هر روز با مقامات اسرائیلی در تماس هستند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «خطر تشدید واقعی بوده و از ۷ اکتبر وجود داشته است. در برخی لحظات، این خطر بیشتر احساس می‌شود و فکر می‌کنم ما در یکی از آن لحظات هستیم».

روز یکشنبه، بایدن با ابراز نگرانی درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، نظرش مبنی بر امکان حصول توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حماس که مقامات آمریکایی معتقدند تنش‌ها را در منطقه کاهش می‌دهد، تکرار کرد. او به خبرنگاران گفت: «ما همه تلاش خواهیم کرد تا از بروز جنگی وسیع‌تر جلوگیری کرده و همچنان شدیداً در تلاشیم».

این خوش‌بینی بر امیدهای کمرنگ مقامات کاخ سفید برای رسیدن به توافقی قبل از پایان دولت بایدن پرده انداخته است.

رئیس‌جمهور و مقامات ارشد امنیت ملیش در سال گذشته برای جلوگیری از گسترش جنگ غزه به درگیری‌های منطقه‌ای وسیع‌تر تلاش کرده‌اند و جبهه شمالی با لبنان اصلی‌ترین نگرانی آنان است.

آموس هوخشتاین، مشاور ارشد کاخ سفید طی چند ماه گذشته برای جلوگیری از بازشدن جبهه دوم در شمال، مشغول بوده است. با این حال، هیچ تماس تلفنی سطح بالایی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل صورت نگرفته و بایدن برای دیدار با نتانیاهو در سفر پایان هفته‌اش به ایالات متحده برنامه‌ریزی نکرده است.

سالیوان به خبرنگاران گفت: «در حالی که خطر تشدید تنش‌ها حاد است، هنوز راه‌هایی برای کاهش تنش‌ها وجود دارد. ما واقعاً معتقدیم که راه مشخصی برای رسیدن به توقف خصومت‌ها و راه‌حلی پایدار وجود دارد که احساس امنیت را برای هر دو طرف مرز فراهم می‌سازد و ما همه تلاش خود را برای تحقق آن انجام خواهیم داد».

در حالی که رهبران جهان در نیویورک برای مجمع عمومی سازمان ملل جمع می‌شوند، برخی مقامات آمریکایی نگرانند که این گردهمایی جهانی ممکن است تنش‌ها در خاورمیانه را بیشتر شعله‌ور کند. نگرانی‌ها بر این اساس بوده در حالی که تمام دنیا در حال تماشاست، کشورهای جهان چه چیزی درباره این درگیری بگویند.

معمولاً مقامات آمریکایی، مجمع عمومی سازمان ملل را فرصتی برای جلب حمایت جهانی از تلاش‌های عمده آمریکا می‌دانند، مانند حمایت از اوکراین در برابر روسیه و این نگرانی که مقامات آمریکایی امسال احساس می‌کنند، بی‌نظیر است. مقامات آمریکایی به ویژه خود را برای دولت‌های بیشتری که فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت بشناسند، آماده کرده‌اند. حتی اگر دولت‌های بیشتری فلسطین را به رسمیت نشناسند، اما نگاهشان به کشورهایی که قبلاً چنین کرده‌اند، مانند نروژ، اسپانیا و ایرلند دوخته شده است.

آمریکا همچنین به سخنرانی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و احتمالاً سخنرانی نتانیاهو در صورت حضورش در این گردهمایی که هنوز در حال بررسی است، توجه خواهد داشت.