به گزارش اکوایران، به نظر می‌رسد خوش‌بینی دولت بایدن در مورد توافق بین اسرائیل و حماس برای پایان‌دادن به جنگ غزه در حال کاهش است؛ درست زمانی که نگرانی‌های آن در مورد نبرد جبهه شمالی بین اسرائیل و حزب‌الله تشدید می‌شود.

تهدید واشنگتن و دومینوی خاورمیانه‌ای علیه هریس

به نوشته بن کاسپیت برای وبگاه المانیتور، همانطور که از زمان آغاز جنگ غزه چنین بوده، دو جبهه شمالی و جنوبی درگیری‌های اسرائیل به هم مرتبط هستند؛ زمانی که جنگ در غزه تشدید می‌شود، تبادل آتش اسرائیل و حزب‌الله نیز شدت می‌گیرد.

یک منبع دیپلماتیک ارشد خاورمیانه‌ای گفت: «مشکل این است که برخلاف جنگ غزه که ممکن است برای مدتی طولانی ادامه یابد، اسرائیل نمی‌تواند جلوی خود را بیش از این در شمال بگیرد. با خالی‌شدن کامل مناطق مرزی از ساکنانش، احتمال وقوع درگیری چند جبهه‌ای وجود دارد. این اثر دومینویی کمپین ریاست‌جمهوری کامالا هریس را تهدید می‌کند؛ مگر اینکه تلاش‌های واشنگتن برای توافق در جنوب به زودی سرعت بگیرد».

این مسئله دلیل برگزاری نشست مجازی هفته گذشته بین ران دِرِمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل ول دستیار نزدیک بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم و مقامات ارشد آمریکایی بود. گفتگوی اسرائیلی‌ها با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، آموس هوخشتاین، نماینده ویژه بایدن در خاورمیانه و برت مک‌گورک، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا برای بحث در مورد چگونگی کاهش تنش‌ها در جبهه شمالی و جلوگیری از تشدید آن به جنگ تمام‌عیار چند جبهه‌ای انجام گرفت.

مقامات واشنگتن به همتایان اسرائیلی خود گفتند که ناوهای هواپیمابر و نیروهای ایالات متحده که طی هفته‌های اخیر برای جلوگیری از حمله تلافی‌جویانه حزب‌الله و ایران به اسرائیل به منطقه اعزام شده‌اند، برای همیشه در خاورمیانه باقی نخواهند ماند. این بیانیه نه چندان ظریف برای جلوگیری آمادگی‌های فزاینده هفته‌های اخیر اسرائیل برای یک دور بزرگ جنگ علیه حزب‌الله بود.

جداکردن جبهه‌ها

طبق گفته منابع دیپلماتیک آگاه به این مذاکرات و سایر تماس‌ها بین طرفین، ایالات متحده از اسرائیل خواسته تا از تشدید پاسخ‌های خود به حملات موشکی تقریباً روزانه حزب‌الله در شمال با توجه به خطر اشتباه محاسباتی یا آسیب ناخواسته به جمعیت‌های غیرنظامی در هر دو طرف مرز که می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود، خودداری کند.

فواد شکر حزب الله لبنان حسن نصرالله

منابع دیپلماتیک همچنین گفتند که درمر سعی داشته نگرانی‌های آمریکا را کاهش دهد و قول داده که اسرائیل بدون اطلاع قبلی و مشورت با ایالات متحده، جنگی پیشگیرانه در مقیاس بزرگ علیه حزب‌الله آغاز نکند. مقامات راه‌های جداکردن مسائل جبهه شمالی و جنوبی، به گونه‌ای که امکان رسیدن به توافق اسرائیل-حزب‌الله بدون توافق آتش‌بس در غزه را فراهم کند، مورد بحث قرار دادند.

ه خیال اسرائیلی‌ها، این استراتژی تلاشی است برای ایجاد فاصله بین حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله و یحیی سنوار، رهبر حماس علی‌رغم تعهد گروه لبنانی برای ادامه هدف حمله به اسرائیل تا زمانی که آتش‌بس در غزه حاصل شود. نگرانی آمریکا از زمان ترور فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله توسط اسرائیل تشدید شده است.

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل ادعا کرده: «تا آنجا که می‌دانیم، نصرالله و شکر تفاهم زیادی داشته و بدون صحبت‌کردن یکدیگر را درک می‌کردند و اکنون اوضاع کاملاً تغییر کرده است. وظایف شکر بین چندین جایگزین جوان‌تر و بی‌تجربه‌تر تقسیم شده که برخی از آن‌ها بیش از حد هیجان داشته و ممکن است از خط‌قرمزهای نانوشته تعیین‌شده توسط اسرائیل و حزب‌الله فراتر رفته و منجر به تشدید بیشتر شوند. طبق گفته منابع، نصرالله، از این مشکل آگاه است. او مجبور بوده بیشتر در فعالیت‌های نظامی دخیل باشد».

تزویر بی‌بی

در یک کنفرانس خبری روز دوشنبه، نتانیاهو به خبرنگاران گفت که اسرائیل آماده است تا با حزب‌الله به توافقی برسد، اما اگر تنها راه برای بازگشت ده‌ها هزار نفر از اسرائیلی‌ها به شمال سرزمین‌های اشغالی استفاده از نیروی نظامی باشد، از آن دریغ نخواهند کرد. سخنان نتانیاهو بر ارزیابی منابع اطلاعاتی غربی مبنی بر اینکه او می‌خواهد در حال حاضر از جنگ با حزب‌الله اجتناب کند، صحه می‌گذارد. به نظر می‌رسد نصرالله نیز موافق باشد، اما هیچ یک از آن‌ها درگیری‌های روزانه بین نیروهای خود را کاملاً کنترل نمی‌کنند.

راکت حزب الله لبنان

واشنگتن از فشار داخلی شدید بر نتانیاهو در مورد تخلیه‌های الجلیل بالا کاملاً آگاه است. خانه‌ها، مزارع و امکانات اجتماعی که خالی از سکنه هستند، آسیب زیادی از موشک‌ها و پهپادها دیده‌اند. هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و اوری گوردین، فرمانده فرماندهی شمالی ارتش این رژیم کابینه را تشویق می‌کنند تا مجوز عملیات گسترده‌ای را برای بیرون‌راندن نیروهای رضوان حزب‌الله از منطقه مرزی به آن سوی رودخانه لیتانی صادر کنند. این فشار توضیح‌دهنده فوریت در واشنگتن و دلیل گفتگوی اخیر است.

گشودگی به پیشنهادات

آیا جداکردن جبهه‌ها به گونه‌ای که نصرالله بتواند توافق میانجیگری‌شده با اسرائیل که هوخشتاین و فرانسه ماه‌ها روی آن کار کرده‌اند را بپذیرد، امکان‌پذیر است؟ با توجه به شرایط فعلی، احتمالش اندک بوده اما همچنان ممکن است.

یک منبع ارشد نظامی اسرائیل ادعا کرد: «نصرالله دوست دارد به وعده‌های خود عمل کند، از جمله کمک‌های علنیش به برادرانش در حماس. اما او هم محدودیت‌های خود را دارد و در موارد مختلفی از وعده‌های خود عقب‌نشینی کرده است».

فواد شکر حزب الله لبنان

منبع نظامی اسرائیل مدعی شد برای مثال، او برای انتقام نظامی از ترور شکر برنامه‌ریزی کرده بود اما «سطح مخاطرات را افزایش نداد و این نشانه‌ای است که او برای پیشنهادات باز است».

احتمال بالای جنگ و امتناع بی‌بی از دریافت سیگنال‌ها 

با این وجود، احتمال جنگ همچنان زیاد است. یک منبع سیاسی ارشد اسرائیلی گفت: «آمریکایی‌ها در این زمان هر کاری خواهند کرد تا از یک جنگ بزرگ جلوگیری کنند. آن‌ها بسیار اشاره کرده‌اند که حمایت آن‌ها از اقدامات اسرائیل در چنین مواردی خودکار نخواهد بود، منطقه نباید اکنون به جنگ کشیده شود و هر کسی که مسئول شروع چنین جنگی تشخیص داده شود، باید پاسخگو باشد».

با این حال، در سال گذشته، نتانیاهو به طور فزاینده‌ای تمایلی به پذیرش این سیگنال‌ها نداشته است. توماس فریدمن در سرمقاله ۴ سپتامبر خود برای نیویورک تایمز استدلال کرد که اخیراً نخست‌وزیر بیشتر توسط میلش به بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید انگیزه گرفته است.

منبع سیاسی ارشد اسرائیلی گفت: «درگیری‌های نتانیاهو با دولت بایدن نشان می‌دهد که او پیروزی ترامپ در انتخابات را ترجیح می‌دهد. واضح است که ادامه جنگ غزه می‌تواند به ترامپ کمک کند تا کامالا هریس را شکست دهد. ممکن است نتانیاهو نتواند در برابر وسوسه اجتناب از آن مقاومت کند».