به گزارش اکوایران، اسرائیل و حزب‌الله هر دو برای درگیری‌های مرزی روز یکشنبه اعلام موفقیت کرده و به نظر می‌رسد حالا آسوده‌اند که خسارت محدود بوده و به جنگ منطقه‌ای گسترش نیافته است.

کابوس سناریوی هولناک

به نوشته بن کاسپیت برای وبگاه المانیتور، دو روز پس از آنکه المانیتور به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی اعلام کرد این رژیم در آستانه حمله پیشگیرانه علیه حزب‌الله قرار دارد که می‌تواند جنگ منطقه‌ای را کلید بزند، ۱۰۰ جنگنده اسرائیلی به طور همزمان حدود ۴۰ نقطه در جنوب لبنان را هدف قرار داده و به ادعای این رژیم، صدها پرتابگر حزب‌الله با ظرفیت ۶۰۰۰ موشک را نابود کردند. اسرائیل گفت که پرتابگرها و همچنین پهپادها تنها ۱۵ دقیقه بعد آماده پرتاب بودند -ادعایی که حزب‌الله آن را رد کرد. در ساعت ۵:۳۰، حزب‌الله بیش از ۳۰۰ راکت و موشک و همچنین حدود ۲۰ پهپاد به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد.

اسرائیل مدعی شد که تا ساعت ۷ صبح، ۹۰ درصد از پرتابه‌های ورودی را رهگیری کرده بود. حزب‌الله نیز اعلام کرد که انتقام خود برای ترور فواد شکر، فرمانده نظامی خود توسط اسرائیل را گرفته است.

اما در ابتدا به نظر می‌رسید بمباران‌های اوایل صبح و موشک‌هایی که در آسمان منطقه به پرواز درآمدند، بدترین ترس‌های واشنگتن و متحدان منطقه‌ایش را محقق کرده بود. اسرائیل فرودگاه اصلی خود را بست و از اسرائیلی‌ها خواست که در نزدیکی پناهگاه‌ها بمانند. دو ساعت پس از فرود آخرین جنگنده اسرائیلی، همه چیز آرام شد. اسرائیلی‌ها با خیال راحت از اینکه هفته‌های پرتنش انتظار برای انتقام حزب‌الله به پایان رسیده، به زندگی خود برگشتند. سیدحسن نصرالله گفت روستاییان جنوب لبنان می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند. همانطور که او در سخنرانی عصر یک‌شنبه تأیید کرد، این گروه تصمیم به اقدام تلافی‌جویانه محدود گرفته بود.

هم نصرالله و هم نتانیاهو، با خطاب واضح به مخاطبان داخلی که از محدودبودن دامنه درگیری ناامید شده بودند، تأکید کردند که حق اقدام بیشتر علیه یکدیگر را در صورت لزوم محفوظ می‌دارند.

انتخاب بی‌بی 

طی هفته‌های اخیر، سران نظامی اسرائیل، چندین گزینه برای حمله پیشگیرانه علیه حزب‌الله به نتانیاهو ارائه کردند تا انتقام این گروه را خنثی کنند. گزینه‌های تهاجمی‌تر شامل هدف قرار دادن بخش بزرگی از زیرساخت‌های نظامی و موشک‌های سطح به سطح حزب‌الله، از جمله مواضع این گروه در بیروت بود. اما به نظر می‌رسد نخست‌وزیر این رژیم کم‌خطرترین مسیر را برگزید.

بنیامین نتانیاهو یوآو گالانت دیوید بارنیا

در حالی که نتانیاهو جو بایدن را یک اردک لنگ (سیاست‌مداری که دوره‌اش روی به پایان است) می‌بیند و برای بازگشت دونالد ترامپ دعا می‌کند، نمی‌تواند پشت خود را به ایالات متحده کند. این امر در سخنرانی جولای او در کنگره آمریکا واضح بود. از این گذشته، واشنگتن یک نیروی عظیم دریایی و هوایی را برای دفاع از اسرائیل در برابر انتقام حزب‌الله و ایران اعزام کرد. روز یکشنبه، وزارت دفاع ایالات متحده گفت که لوید آستین، وزیر دفاع این کشور دستور حضور دو ناوگروه ضربی هواپیمابر در خاورمیانه را داده است.

در پیام‌هایی به نتانیاهو، از جمله در آستانه حمله اسرائیل، دولت بایدن از اقدام اسرائیل علیه حزب‌الله حمایت کرد، اما در عین حال، نسبت به عملیاتی که می‌تواند منطقه را به جنگ بکشاند هشدار داد. روز یکشنبه، شان ساوِت، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده گفت که بایدن رویدادهای اسرائیل و لبنان را از نزدیک رصد می‌کند.

به نظر می‌رسد که تصمیم نتانیاهو نتیجه داده است. طبق گفته منابع دیپلماتیک، نه تنها آمریکایی‌ها از نتیجه درگیری نزدیک به فاجعه آسوده‌خاطر هستند، بلکه حتی ممکن است نشانه‌ای از امید برای مذاکرات طولانی‌مدت در مورد آتش‌بس غزه و تبادل اسرای اسرائیلی و زندانیان فلسطینی باشد.

توافقی که حماس می‌خواهد

یک منبع ارشد نظامی اسرائیل مدعی شد که یحیی سنوار، رهبر حماس مذاکرات را به طور مکرر متوقف کرده و به امید اینکه انتقام نصرالله رویای جنگ بزرگ‌تر را برآورده کند، پیشنهادهای میانجیگران را رد کرده است. منبع ارشد نظامی اسرائیل گفت: «در حال حاضر، بهترین گزینه سنوار تلاش برای رسیدن به توافقی است که به حماس فرصت دهد تا در غزه حاکم بماند».

یحیی سنوار

طبق ارزیابی‌های اسرائیل، نصرالله در حال برنامه‌ریزی عملیاتی بود که شامل شلیک هزاران موشک و راکت به سمت الجلیل علیا و همچنین حمله یک دسته پهپاد به منطقه تل‌آویو، محل ستاد سرویس اطلاعاتی موساد و یک پایگاه اطلاعاتی نظامی مجاور می‌شد. خود نصرالله در سخنرانیش تأیید کرد که در واقع این تأسیسات هدف قرار گرفته و گفت که حمله طبق برنامه پیش رفته است و اظهارات مقامات اسرائیلی مبنی بر شکست حمله را رد کرد. او افزود که اسرائیل اطلاعات مربوط به خسارت واردشده به تأسیسات هدف را پنهان می‌کند.

بر خلاف تأییدهای حزب‌الله، ارتش اسرائیل مدعی شد که همه پهپادها بر فراز دریا رهگیری شدند. تنها یک سرباز در یک کشتی نیروی دریایی اسرائیل توسط موشک رهگیر گنبد آهنین کشته شد. روز یکشنبه، وزارت بهداشت لبنان گفت که سه نفر در لبنان بر اثر حملات هوایی اسرائیل جان باختند.

جای خالی فرمانده و پرسش بزرگ

یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی ادعا کرد: «غیاب فواد شکر، فرمانده ارتش حزب‌الله در این حمله احساس شد. عملیات به اندازه کافی خوب پیش نرفت». با این حال، اسرائیل نتوانسته تهدید حزب‌الله که ده‌ها هزار نفر از ساکنان شمال الجلیل را بیش از ۱۰ ماه از خانه‌های خود دور نگه داشته را از بین ببرد.

یک منبع سابق اطلاعاتی ارشد اسرائیلی گفت: «این کمپین تمام شده، اما نبرد هنوز ادامه دارد. همه طرف‌ها برای اقدامات یا انتقام آینده راهی باز گذاشته‌اند. سؤال واقعی این است که ایران چه کاری خواهد کرد».