به گزارش اکوایران، یکی از مقامات آمریکایی به العربیه گفت که ارتش این کشور به اسرائیل در ردیابی بارش موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله کمک کرد. او افزود که آمریکا هیچ نقشی در حملات اسرائیل به لبنان یا سرنگونی پهپادها و موشک‌های حزب‌الله نداشته است.

به نوشته العربیه، پنتاگون در روز یکشنبه اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده دستور داده تا به منظور تقویت حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه، دو ناوگروه ضربت هواپیمابر در منطقه مستقر شوند. این اعلامیه که در خلاصه تماس تلفنی بین آستین و همتای اسرائیلیش آمده، نشان‌دهنده تغییر است. در ابتدا، پنتاگون ناوگروه ضربت هواپیمابر آبراهام لینکلن را به منطقه اعزام کرده بود و قصد داشت ناوگروه ضربت هواپیمابر تئودور روزولت را جایگزین کند.

پیش از این و چند ساعت پس از درگیری‌های عمده مرزی بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، ژنرال سی‌کی براون، رئیس ستاد مشترک ایالات متحده وارد سرزمین‌های اشغالی شد. انتظار می‌رود براون با مقامات ارشد نظامی اسرائیل دیدار کند.

روز یکشنبه، حزب‌الله صدها موشک و پهپاد به سوی سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرد. در همان روز، ارتش اسرائیل نیز گفت به منظور خنثی‌کردن حمله‌ای بزرگ‌تر از سوی حزب‌الله، با حدود ۱۰۰ جت لبنان را هدف قرار داد.

سه کشته در لبنان و یک کشته در اسرائیل تأیید شد و خسارات محدود به نظر می‌رسد. حزب‌الله نشان داد که هنوز برنامه‌ای برای حملات بیشتر ندارد. وزیر خارجه اسرائیل مدی شد که این رژیم به دنبال جنگی تمام‌عیار نیست.

حزب‌الله نیز اعلام کرد که در مرحله اول انتقام خود برای ترور فواد شکر توسط اسرائیل، ۳۲۰ موشک کاتیوشا به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده و ۱۱ موضع نظامی این رژیم را هدف گرفت.

ارتش اسرائیل مدعی شد پس از ارزیابی اینکه حزب‌الله در حال آماده‌شدن برای پرتاب بارش موشک‌هاست، با حملات هوایی پیشگیرانه، حمله‌ای بسیار بزرگ‌تر را خنثی کرده و بیش از ۴۰ محل پرتاب حزب‌الله در جنوب لبنان را مورد اصابت قرار داد. ارتش رژیم مدعی شد که حملاتش هزاران لوله پرتابگر که عمدتاً به سمت شمال سرزمین‌های اشغالی و همچنین به سمت برخی مناطق مرکزی نشانه رفته بود را نابود کرد.

حزب‌الله ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه حمله این گروه با حملات پیشگیرانه خنثی شده را رد کرد و گفت که توانسته پهپادهای خود را طبق برنامه پرتاب کند و بقیه پاسخ خود به قتل شکر «مدتی طول خواهد کشید».

رویترز به نقل از دو دیپلمات گزارش داد که حزب‌الله و اسرائیل همچنین از طریق واسطه‌ها پیام‌هایی رد و بدل کردند تا از تشدید هرچه بیشتر تنش‌ها پس از بزرگترین دریگری طی ۱۰ ماه جلوگیری کنند. یکی از دیپلمات‌ها گفت پیام اصلی این بود که هر دو طرف تبادل شدید بمباران روز یکشنبه را «تمام‌شده» تلقی کرده و هیچ یک از طرفین خواهان جنگ تمام‌عیار نیستند.

پیشتر یک مقام حزب‌الله گفته بود که این گروه تلاش کرد تا اطمینان حاصل کند که حمله موشکی و پهپادی روز یکشنبه خود علیه اسرائیل در انتقام ترور فواد شکر، جنگی تمام‌عیار را آغاز نکند.