به گزارش اکوایران، صبح یک‌شنبه، اسرائیل موجی از حملات هوایی علیه جنوب لبنان انجام داد که به ادعایش، حمله‌ای پیشگیرانه علیه حزب‌الله بود. این گروه لبنانی نیز صدها راکت و پهپاد در انتقام ترور یکی از فرماندهان ارشدش به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، مبادله سنگین آتش در بحبوحه ترس روزافزون از جنگی تمام‌عیار که می‌تواند ایالات متحده، ایران و نیروهای مقاومت منطقه را درگیر کند، رخ داد. ارتش اسرائیل مدعی شد که به دلیل برنامه‌ریزی حزب‌الله برای بارش سنگین راکت‌ها و موشک‌ها به سمت سرزمین‌های اشغالی، دست به این حمله زد. اندکی پس از آن، حزب‌الله اعلام کرد که در پاسخ اولیه به ترور فواد شکور، یکی از فرماندهان ارشدی توسط اسرائیل، به مواضع نظامی اسرائیل حمله کرده است.

تا ظهر به نظر می‌رسید که این تبادل آتش پایان یافته و هر دو طرف گفتند که فقط مواضع نظامی را هدف داده‌اند. در حملات به لبنان حداقل سه نفر کشته شدند، در حالی که هیچ گزارشی از تلفات در سمت اسرائیل وجود نداشت. اوضاع همچنان پرتنش است.

میانجیگران آمریکایی و عرب در تلاش بوده‌اند تا برای آتش‌بس در جنگ ۱۰ماهه اسرائیل و حماس در غزه را میانجیگری کرده و امیدوارند از گسترش تنش‌ها جلوگیری کنند. این حملات در حالی رخ داد که مصر میزبان دور جدیدی از مذاکرات است. حزب‌الله گفته در صورت آتش‌بس در غزه، جنگ را متوقف خواهد کرد. ایران از هر دو گروه و همچنین نیروهای مقاومت سوریه، عراق و یمن که ممکن است به هر درگیری بزرگ‌تری بپیوندند، حمایت می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در ابتدای جلسه کابینه گفت که ارتش «هزاران راکتی که به شمال اسرائیل هدف گرفته شده بود را از بین برده است» و از اسرائیلی‌ها خواست که به دستورالعمل‌های فرماندهی جبهه داخلی پایبند باشند. او گفت: «ما مصمم هستیم هر کاری را انجام دهیم تا از اسرائیل دفاع کنیم، ساکنان شمال را با امنیت به خانه‌هایشان بازگردانیم و به یک قانون ساده پایبند باشیم: هر کسی به ما آسیب برساند، ما نیز به او آسیب خواهیم رساند».

حزب‌الله اسرائیل

آژیرهای حمله هوایی و انحراف پروازها

آژیرهای حمله هوایی در سراسر شمال سرزمین‌های شاغلی گزارش شد و فرودگاه بین‌المللی بن گوریون اسرائیل به دلیل تهدید حمله برای حدود یک ساعت بسته شد و پروازها را منحرف کرد. فرماندهی جبهه داخلی اسرائیل سطح هشدار در شمال را افزایش داد و مردم را تشویق کرد که در نزدیکی پناهگاه‌ها باقی بمانند.

سرگرد ناداو شوشانی، سخنگوی ارتش اسرائیل مدعی شد که حزب‌الله قصد داشت به اهدافی در شمال و مرکز سرزمین‌های اشغالی ضربه بزند. او ادعا کرد ارزیابی‌های اولیه «آسیب بسیار کمی» در اسرائیل را نشان داد، اما ارتش همچنان در آماده‌باش کامل بود. او گفت که حدود ۱۰۰ هواپیمای اسرائیلی در حملات یکشنبه شرکت کردند.

وزارت بهداشت لبنان گزارش داد که دو نفر بر اثر حملات در جنوب لبنان کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. همچنین یکی از رزمندگان گروه امل (گروه لبنانی متحد حزب‌الله) طی حمله‌ای به یک خودرو ترور شد.

حزب‌الله گفت که حمله‌اش شامل بیش از ۳۲۰ راکت کاتیوشا با هدف چندین مکان در سرزمین‌های اشغالی و «تعداد زیادی» پهپاد بود. این گروه گفت هدف این عملیات حمله به «یک هدف نظامی کیفی اسرائیلی که بعداً اعلام خواهد شد» و همچنین «مکان‌ها و پادگان‌های دشمن و سکو‌های گنبد آهنین» بود.

حزب‌الله بعداً پایان آنچه را که اولین مرحله از حملات تلافی‌جویانه می‌نامید، اعلام کرد که به آن اجازه می‌دهد تا حملات عمیق بیشتری علیه اسرائیل انجام دهد. بیانیه بعدی گفت که «عملیات نظامی امروز تکمیل شده است».

حزب‌الله اسرائیل

این گروه افزود که تمام پهپادهای انفجاری که پرتاب کرده به اهداف خود برخورد کرده‌اند. این گروه ۱۱ پایگاه، پادگان و موقعیت نظامی که گفته بود در شمال سرزمین‌های اشغالی و بلندی‌های جولان اشغالی هدف قرار داده را برشمرد. همچنین ادعای اسرائیل مبنی بر موفقیت حملات پیشگیرانه خود در دفع حمله قوی‌تر حزب‌الله را رد کرد.

راندا اسلیم، پژوهشگر ارشد مؤسسه خاورمیانه گفت که مبادله صبح یکشنبه «هنوز در چارچوب قوانین درگیری بوده و بعید است در این مرحله به جنگی تمام‌عیار منجر شود».

شان ساوِت، یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی ایالات متحده گفت که جو بایدن «رویدادهای اسرائیل و لبنان را از نزدیک دنبال می‌کند». ساوت افزود: «به دستور او، مقامات ارشد آمریکایی به طور مداوم با همتایان اسرائیلی خود در ارتباط هستند. ما همچنان از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت خواهیم کرد و همچنان برای ثبات منطقه‌ای تلاش خواهیم کرد».

پنتاگون گفت لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود در مورد دفاع اسرائیل صحبت کرد. ژنرال سی‌کی براون، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در سفری به منطقه به سر می‌برد و انتظار می‌رود از سرزمین‌های اشغالی، مصر و اردن دیدن کند.

افزایش ترس از جنگ تمام‌عیار

طی هفته‌های اخیر، دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی برای تلاش در جهت کاهش تشدید که از نظر آن‌ها می‌تواند به جنگی منطقه‌ای تبدیل شود، با عجله به سرزمین‌های اشغالی و لبنان سفر کرده‌اند.

تقریباً بلافاصله پس از آغاز جنگ غزه، حزب‌الله به اسرائیل حمله کرد. اسرائیل و حزب‌الله تقریباً روزانه در حال تبادل آتش هستند که باعث آواره‌شدن ده‌ها هزار نفر در هر دو سوی مرز شده است. تا روز یکشنبه، هر دو طرف مراقب بودند از جنگ تمام‌عیار اجتناب کنند.

حزب‌الله اسرائیل

اعتقاد بر این بوده که حزب‌الله بسیار قدرتمندتر از جنگ سال ۲۰۰۶ است. ایالات متحده و اسرائیل تخمین می‌زنند که این گروه حدود ۱۵۰ هزار موشک داشته و قادر است هر نقطه داخل سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد. این گروه همچنین پهپادهایی که می‌توانند از دفاع اسرائیل عبور کرده و همچنین مهمات هدایت‌شونده دقیق را توسعه داده است.

اسرائیل یکی از بهترین ارتش‌های جهان و یک سیستم دفاع موشکی چندلایه گسترده دارد و توسط ائتلافی به رهبری ایالات متحده حمایت می‌شود. طی هفته‌های اخیر، ارتش ایالات متحده نیروهای خود در سراسر منطقه را افزایش داده است.

در صورت بروز جنگ تمام‌عیار، اسرائیل وعده پاسخی محکم را داده که احتمالاً زیرساخت‌های حیاتی غیرنظامی، به ویژه در جنوب بیروت و جنوب لبنان، جایی که مواضع اصلی حزب‌الله قرار دارند را ویران خواهد کرد. جنگ احتمالی صدها هزار نفر در هر دو طرف را آواره خواهد کرد.

حزب‌الله همچنین تهدید کرده که ترور اسماعیل هنیه، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس توسط اسرائیل تلافی خواهد کرد.

مذاکرات سطح‌بالا در قاهره

ایالات متحده و سایر میانجی‌ها آتش‌بس در غزه را کلیدی برای جلوگیری از آتش‌سوزی گسترده در خاورمیانه می‌دانند. روز یکشنبه، مصر برای حل شکاف‌ها بر سر توافق پیشنهادی آتش‌بس و آزادی اسیران اسرائیلی و زندانیان فلسطینی، میزبان مذاکرات سطح‌بالا در قاهره است.

دو مقام مصری گفتند که این مذاکرات با حضور ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعاتی سی‌آی‌ای، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر و عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر برگزار خواهد شد. آن‌ها همچنین گفتند که انتظار می‌رود دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی موساد نیز در آن شرکت کند.

حماس یک هیئت را برای گفتگو با میانجیگران مصری و قطری به پایتخت مصر فرستاد، اما مستقیماً در مذاکرات حضور نمی‌یابد.