به گزارش اکوایران، دو مقام آمریکایی خبر دادند که ژنرال مایکل کوریلا، مسئول نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه، روز شنبه وارد منطقه شد و این در حالی است که آماده‌سازی‌ها برای حمله احتمالی علیه اسرائیل از سوی ایران در واکنش به ترور رهبران ارشد حماس و حزب‌الله ادامه دارد.

به نوشته باراک راوی، گزارش‌گر اکسیوس، یک مقام آمریکایی گفت که سفر ژنرال کوریلا به این منطقه قبل از تشدید اخیر بین اسرائیل، ایران و حزب‌الله برنامه‌ریزی شده بود، اما انتظار می‌رود از این سفر برای بسیج همان ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای که از اسرائیل در برابر حمله ۱۳ آوریل ایران دفاع کرد، استفاده کند. سه مقام آمریکایی و اسرائیلی گفتند که انتظار دارند ایران تا روز دوشنبه به اسرائیل حمله کند.

رهبران ایران و حزب‌الله وعده داده‌اند که به ترور فواد شکر، فرمانده نظامی ارشد حزب‌الله و اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس پاسخ دهند.

روز جمعه، پنتاگون گفت که ایالات متحده در حال تقویت نیروهای خود در خاورمیانه و اعزام کشتی‌های جنگی و جنگنده‌های بیشتر به منطقه جهت آماده‌سازی برای حمله احتمالی ایران علیه اسرائیل است.

مقامات آمریکایی انتظار دارند که هرگونه انتقام‌جویی ایران به همان شیوه عملیات ۱۳ آوریل آن به اسرائیل باشد؛ اما احتمالاً در مقیاس بزرگتر و همچنین ممکن است شامل حمله‌ای از سوی حزب‌الله شود.

دولت بایدن نگران این است که احتمالا بسیج همان ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای کشورها برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله قبلی ایران دشوارتر باشد؛ زیرا ترور هنیه در زمینه جنگ اسرائیل و حماس صورت گرفته که احساسات شدید ضداسرائیلی را در سراسر منطقه برانگیخته است.

به گفته یک مقام آمریکایی، انتظار می‌رود کوریلا از چند کشور خلیج فارس، اردن و اسرائیل دیدار کند. اردن مقصد مهمی در سفر او خواهد بود. در طول عملیات ۱۳ آوریل ایران، اردنی‌ها با رهگیری پهپادهای ایرانی که وارد آسمان آن‌ها به سمت اسرائیل می‌شدند و با اجازه‌دادن به جت‌های آمریکایی و اسرائیلی برای استفاده از حریم هوایی خود برای رهگیری پهپادهای ایرانی، نقش مهمی ایفا کردند. این مقام گفت: «ایالات متحده امیدوار است که در صورت لزوم دوباره همین اتفاق بیافتد».

مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که نمی‌دانند آیا ایران و حزب‌الله حمله هماهنگ‌شده‌ای انجام خواهند داد یا جداگانه عمل می‌کنند. آن‌ها افزودند که فکر می‌کنند هم ایران و هم حزب‌الله هنوز در حال نهایی‌کردن برنامه‌های نظامی خود و تصویب آن‌ها در سطح سیاسی هستند.

یک مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن می‌خواست تقویت نیروهای آمریکایی را روز جمعه و هنگامی اعلام کند که ایران و حزب‌الله هنوز در مورد اینکه انتقام‌جویی آن‌ها چگونه باشد، در حال بحث بودند. کاخ سفید امید داشت که این اعلامیه به بازدارندگی آن‌ها کمک کرده و بر برنامه‌های نظامی ایران و حزب‌الله تأثیر بگذارد.

روز شنبه از بایدن پرسیده شد که آیا فکر می‌کند ایران خویشتن‌داری خواهد کرد؟ او پاسخ داد: «امیدوارم اینطور باشد. نمی‌دانم».