به گزارش اکوایران، پنتاگون معتقد است پس از اینکه حزب‌الله و اسرائیل بزرگترین تبادل آتش خود از زمان آغاز جنگ غزه را در ابتدای هفته تجربه کردند، ایران و گروه‌های مقاومت خاورمیانه همچنان مصمم به انتقام‌گیری علیه اسرائیل هستند.

به نوشته المانیتور، مقامات آمریکایی در روز دوشنبه تأیید کردند که ارتش این کشور در ساعات منتهی به حملات هوایی روز یک‌شنبه اسرائیل علیه جنوب لبنان، آماده‌سازی حزب‌الله برای حمله را از نزدیک رصد کرده است. اما مقامات پنتاگون، از جمله سرهنگ دوم پاتریک رایدر، سخنگوی ارشد پنتاگون به خبرنگاران گفت که ایالات متحده نه در هدف‌گیری ارتش اسرائیل کمک کرد و نه نقشی در تصمیم رهبران این رژیم برای آغاز حملات داشت.

رایدر در یک جلسه توجیهی در پنتاگون گفت: «ما در زمینه ردیابی حملات ورودی حزب‌الله لبنان، برخی حمایت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی ارائه کردیم، اما عملیات میدانی انجام ندادیم، زیرا لازم نبود». او افزود: «ما همچنان برای حمایت از اسرائیل در برابر هرگونه حمله از سوی ایران، حزب‌الله لبنان یا سایر بازیگران آماده هستیم».

مقامات نظامی اسرائیل مدعی شدند که بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده این رژیم پیش از سپیده‌دم روز یکشنبه، حملات هوایی علیه «هزاران» سیستم موشکی و راکتی در حدود ۴۰ سایت واقع در جنوب لبنان انجام دادند. مقامات اسرائیلی این حملات را پیشگیرانه برای خنثی‌ساختن حمله قریب‌الوقوع حزب‌الله خواندند.

سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، هرگونه حمله گسترده را تکذیب و حملات اسرائیل را «تجاوز» خواند و اعلام کرد که به زرادخانه قدرتمند این گروه آسیبی نرسیده است.

مقامات نظامی اسرائیل تأیید کردند که در پاسخ، این گروه لبنانی حدود ۳۲۰ راکت کاتیوشا و حداقل ۲۰ پهپاد به سمت تأسیسات نظامی اسرائیل پرتاب کرد. نصرالله این حمله را که همچنین در تلافی ترور فواد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله توسط اسرائیل انجام گرفت، «موفق» توصیف کرد؛ اما افزود که «اگر نتایج کافی نباشد»، حزب‌الله برای جلوگیری از حملات آینده اسرائیل، حملات بیشتری به اسرائیل را در نظر خواهد گرفت.

نقش آمریکا در درگیری روز یک‌شنبه

قبل و بعد از شعله‌ورشدن درگیری با حزب‌الله، مقامات ارشد نظامی ایالات متحده با همتایان اسرائیلی خود در تماس نزدیک بودند. شنبه‌شب و صبح یکشنبه به وقت واشنگتن، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود تلفنی صحبت کرد و به او اطمینان داد که دو ناوگروه هواپیمابر ایالات متحده در خاورمیانه، به دستور او در منطقه باقی خواهند ماند.

ارتش آمریکا ناو کیرسارج واسپ عضو ناوگروه آبراهام لینکلن

پس از هماهنگی با مقامات ایالات متحده، مقامات اسرائیلی حدود ساعت ۵ صبح حملات را در لبنان آغاز کردند. با این حال، پنتاگون گفت که ایالات متحده نقش فعالی در حملات اسرائیل نداشته و دارایی‌های ایالات متحده نیز در رهگیری پرتابه‌ها شرکت نکردند.

روز دوشنبه، رایدر به خبرنگاران گفت: «نیازی نبود که ایالات متحده از هیچ یک از مهمات یا توانایی‌های خود برای کمک به اسرائیل استفاده کند. به عبارت دیگر، اسرائیل توانست این کار را با توانایی‌ها و سیستم‌های خود انجام دهد».

رایدر از گفتن اینکه آیا ایالات متحده قبل از حمله اطلاعاتی در مورد موقعیت پرتابگرهای حزب‌الله به اشتراک گذاشته یا نه، خودداری کرد و فقط گفت که ایالات متحده اطلاعاتی برای کمک به ارتش اسرائیل برای «درک آتش ورودی حزب‌الله لبنان» ارائه کرده بود.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید بعداً در هما روز به خبرنگاران گفت: «ما در تماس مداوم با همتایان اسرائیلی خود هستیم و در طول آخر هفته نیز بودیم. ارتباط برقرار خواهد ماند».

گزینه انتقام روی میز است

مقامات ایالات متحده معتقدند تهدیدهای ایران و محور مقاومت برای تلافی علیه اسرائیل به دلیل ترور شکر در بیروت و اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس در تهران، همچنان به قوت خود باقی است.

هنیه تهران

در حالی که مهار حملات متقابل حزب‌الله و اسرائیل نگرانی‌ها در مورد تشدید قریب‌الوقوع جنگ در سراسر منطقه را کاهش داد، کربی گفت که آتش حزب‌الله دقیقاً همان نوع حمله‌ای بود که کاخ سفید اوایل این ماه شروع به هشدار در مورد آن کرد. روز دوشنبه، مقامات آمریکایی هشدار دادند که حملات مشابه توسط ایران و گروه‌های مقاومت همچنان روی میز است. کربی گفت: «ما باید فرض کنیم که ایران همچنان آماده و مهیاست».

مهار دوطرفه تنش‌ها

المانیتور گزارش داد که آتشبار حزب‌الله علیه اسرائیل عمدتاً با مهمات بدون هدایت انجام گرفت که احتمالاً نشان‌دهنده قصد این گروه حفظ وضعیت موجود و جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها و همچنین عمل به وعده انتقام است.

دو منبع دیپلماتیک به رویترز گفت که اسرائیل و حزب‌الله پس از حملات متقابل پیام‌هایی رد و بدل کردند مبنی بر اینکه هیچ یک از طرفین به دنبال تشدید بیشتر نیستند.

حزب الله لبنان

ژنرال سی‌کی براون، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در یک سفر نادر برای پیگیری تلاش‌های ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام برای هماهنگی دفاع منطقه‌ای، در حال بازدید از منطقه است. براون که همچنین مشاور ارشد نظامی بایدن است، تاکنون با رهبران دفاعی در قاهره، عمان و تل‌آویو دیدار داشته و قبل از عزیمت به بیروت در سفر غافلگیرانه‌ای که در روزهای منتهی به حمله حزب‌الله انجام گرفت، با آن‌ها دیدار کرده است.

پس از حملات فرامرزی روز دوشنبه، براون در تل‌آویو با گالانت، سرلشکر شلومی بیندر، مدیر جدید اطلاعات نظامی اسرائیل و همچنین فرماندهان نیروی دریایی و هوایی اسرائیل دیدار کرد. همچنین به گفته پنتاگون، براون به‌روزرسانی عملیاتی از رهبران ارشد نظامی اسرائیل دریافت کرد و روز دوشنبه، با سرلشکر هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل به فرماندهی شمالی این رژیم سر زد.

رایدر گفت: «ما همچنان ارتباط مکرر و نزدیکی با همتایان اسرائیلی خود داریم تا ماهیت تهدید را درک کرده تا بتوانیم در صورت نیاز، حمایت بهتری از دفاع اسرائیل ارائه دهیم».