به گزارش اکوایران، در گرماگرم نگرانی‌ها از اینکه تشدید تنش‌های فرامرزی می‌تواند به یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای تبدیل شود، هفته‌ها بود که اسرائیلی‌ها با ترس‌ولرز انتظار حمله بزرگی را از سوی حزب‌الله- به انتقام ترور یکی از فرماندهان ارشد این گروه لبنانی- می‌کشیدند .

به نوشته نیویورک تایمز، اسرائیلی‌های زیادی روز یک‌شنبه خود را با این واقعیت آغاز کردند که حداقل در کوتاه‌مدت، حمله مورد انتظار حزب‌الله تمام شده است. هم اسرائیل و هم حزب‌الله سریعاً خود را پیروز این زدوخورد خواندند. اسرائیل با انجام حملات پیشگیرانه پیش از طلوع آفتاب علیه آنچه هزاران لوله پرتاب موشک‌های حزب‌الله در جنوب لبنان خواند، مدعی پیروزی شد. حزب‌الله نیز شلیک رگبار موشک‌ها و پهپادها به شمال سرزمین‌های اشغال را عملیاتی موفق‌آمیز توصیف کرد.

تا اوایل صبح، دو طرف از ادبیات مهار استفاده کردند.

حزب‌الله اعلام کرد که «مرحله اول» حمله خود برای انتقام ترور فواد شکر، فرمانده ارشدش را تکمیل کرده و به نظر می‌رسید که حداقل در حال حاضر، آن را به پایان رسانده است. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده صحبت کرده و آن‌ها «اهمیت اجتناب از تشدید منطقه‌ای را مورد بحث قرار داده‌اند».

عصر یکشنبه، سیدحسن نصرالله در یک سخنرانی گفت که گروهش به یک پایگاه اطلاعاتی اسرائیل، گلوت، درست در شمال تل‌آویو حمله کرده است. او گفت، اگر نتایج حمله به این پایگاه رضایت‌بخش باشد، این گروه پرونده را خواهد بست. او افزود اگر عملیاتش تأثیر مورد انتظارش را نگذارد، آنگاه حزب‌الله حق پاسخ در آینده را برای خود محفوظ می‌دارد.

پس از این تبادل آتش، خاورمیانه در لبه پرتگاه باقی ماند و روزهای نیز در هاله‌ای از عدم قطعیت قرار دارد.

ایهود یاآری، محقق گروه تحقیقاتی مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک هشدار داد احتمالاً حملات حزب‌الله شامل چند مرحله بوده و ممکن است تشدید تدریجی تنش‌ها رخ دهد.

صبح یکشنبه، ارتش اسرائیل گفت که همچنان به حمله به پرتابگرهای حزب‌الله در جنوب لبنان ادامه می‌دهد. تخمین زده می‌شود که حزب‌الله ده‌ها هزار موشک و تعدادی موشک‌های دقیق‌تر و پیشرفته‌تر در اختیار دارد.

ایران نیز همچنان حساب خود با اسرائیل را صاف نکرده و این رژیم را برای ترور اسماعیل حنیه، رهبر سیاسی حماس مقصر می‌داند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در ابتدای جلسه کابینه در بعدازظهر یکشنبه اعلام کرد که حوادث صبح «پایان داستان نیست». اما تا آن زمان، زندگی در سرزمین‌های اشغالی تا حد زیادی به روال عادی بازگشته بود. یاآری گفت بر اساس اطلاعات، اسرائیل تصمیم گرفت در حمله پیشگیرانه روز یکشنبه علیه حزب‌الله پا را از حد مشخصی فراتر نگذارد. مواضعی که اسرائیل هدف قرار داد، همه کمتر از ۳۰ مایل در داخل لبنان بودند. اسرائیل مدعی شد که حملاتش بر خنثی‌ساختن تهدید علیه نیروهای اسرائیلی و غیرنظامیان از زرادخانه موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله متمرکز بودند، نه دارایی‌ها یا زیرساخت‌های گسترده آن.

به گفته یاری، به نظر می‌رسد حزب‌الله سیگنال داده که اکنون کارش تمام شده است. او افزود: «در عین حال، آن‌ها می‌گویند این اولین مرحله از انتقام بود و اگر چراغ سبز ایرانیان را دریافت کنند، گزینه انجام کارهای بیشتر را باز می‌گذارد».

رویدادهای روز یکشنبه مخاطرات برای مذاکره‌کنندگان آتش‌بس غزه که در قاهره گرد هم آمده تا برای پایان جنگ و آزادی اسرای اسرائیلی مذاکره کنند را افزایش داده است. ایالات متحده به امید حصول توافقی برای پایان جنگ ۱۰ماهه غزه که بتواند به آرام‌کردن تنش‌ها در منطقه کمک کند، همراه میانجیگران قطری و مصری وارد عمل شده است.

طی ماه‌ها، درگیر حزب‌الله و اسرائیل نبردهای فرامرزی تلافی‌جویانه بوده‌اند. تبادل آتش میان حزب‌الله و این رژیم طی هفته‌های اخیر شدت گرفته، چیزی که بسیاری از تحلیلگران آن را جنگ فرسایشی توصیف کرده‌اند. کارشناسان می‌گویند جنگی تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله برای هر دو طرف ویرانگر خواهد بود. موشک‌ها و راکت‌های حزب‌الله می‌توانند بخش زیادی از سرزمین‌های اشغالی را هدف گرفته و بخش‌هایی از آن را برای هفته‌ها یا ماه‌ها فلج کنند. اما این گروه مجبور است میل خود برای انتقام را در برابر مخاطرات داخلی موجود در هرج‌ومرج سیاسی و اقتصادی کشور را بسنجد.

مدت‌هاست که اسرائیل خود را برای جنگ در لبنان آماده کرده و احتمالاً آماده‌تر از زمانی است که در جبهه جنوبی مشغول بود. نتانیو مدعی شد که روز یکشنبه، نیروهای اسرائیلی هزاران موشک کوتاه‌برد حزب‌الله را نابود کرده و یک دسته پهپاد که به ادعای او، حزب‌الله به یک هدف استراتژیک در مرکز سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرده بود را رهگیری کردند.