به گزارش اکوایران، در بحبوحه نگرانی‌ها از درگیری احتمالی بین اسرائیل و حزب‌الله در امتداد مرز جنوبی لبنان، نیروی دریایی آمریکا سه کشتی آبی‌خاکی به همراه واحد بیست و چهارم تفنگداران دریایی را به شرق دریای مدیترانه اعزام می‌کند.

به نوشته المانیتور، کشتی تهاجمی آبی‌خاکی یواس‌اس واسپ حامل بخش اعظم حدود ۲۲۰۰ تفنگدار دریایی و ملوان از واحد ۲۴ تفنگداران دریایی است که روز چهارشنبه از تنگه جبل‌الطارق عبور کرد تا به یواس‌اس اوک هیل ملحق شود. مقامات نیروی دریایی آمریکا گفتند که یواس‌اس نیویورک که یک اسکله حمل‌ونقل آبی‌خاکی است، از رزمایشی در منطقه بالتیک در حال حرکت به سوی مدیترانه است.

حمایت از اسرائیل و احیای بازدارندگی

دو مقام دفاعی آمریکا به المانیتور گفتند که استقرار گروه آبی‌خاکی یواس‌اس واسپ و واحد ۲۴ تفنگداران دریایی بخشی از یک چرخش برنامه‌ریزی شده است. با این حال، این اقدام در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده واشنگتن از احتمال حمله هوایی و یا حتی حمله زمینی اسرائیل برای عقب‌راندن کماندوهای رضوان حزب‌الله از مرز لبنان با سرزمین‌های اشغالی صورت می‌گیرد.

مقامات فعلی و سابق آمریکا می‌گویند که چنین جنگی ویرانگر خواهد بود و می‌تواند منجر به تلفات و خسارات قابل توجهی در اسرائیل شود، زیرا زرادخانه عظیم موشک‌ها، پهپادها و راکت‌های حزب‌الله می‌تواند بر دفاع هوایی گنبد آهنین این کشور غلبه کند. مقامات آمریکایی همچنین نگران هستند که این درگیری نیروهای مقاومت عراق و سوریه و همچنین نیروهای نظامی خود ایران را به خود جلب کند.

هفته گذشته، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در کنار یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود در اظهارات تندی هشدار داد: «جنگی دیگر بین اسرائیل و حزب‌الله به راحتی می‌تواند به جنگی منطقه‌ای با عواقب وحشتناک برای خاورمیانه تبدیل شود».

حزب الله لبنان

با توجه جنگ تقریبا ۹ ماهه غزه، جلوگیری از جنگ منطقه‌ای گسترده از اولویت‌های اصلی دولت بایدن بوده است. برآورد می‌شود که حزب‌الله حداقل ۱۵۰ هزار موشک و همچنین هزاران پهپاد و موشک هدایت‌شونده دقیق در اختیار دارد.

با اعزام آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه دولت بایدن برای مذاکره در مورد کاهش تنش در مرز، مقامات ارشد اسرائیلی نشان داده‌اند که مایلند طی هفته‌های آینده، با تلاش دیپلماتیک بلندپروازانه به رهبری آمریکا همراهی کنند. با این حال، مقامات اسرائیلی گزینه حمله به حزب‌الله که گفته می‌شود زرادخانه‌ای حدود ۱۰ برابر بزرگتر از آنچه قبل از جنگ ۲۰۰۶ علیه اسرائیل در اختیار داشت، رد نمی‌کنند.

هفته گذشته، سرلشکر هرتزل هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل به نیروهای مستقر در نزدیکی مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی گفت: «احتمال آغاز جنگ در ماه‌های آینده زیاد است. در صورت نیاز با تمام قوا پیش خواهیم رفت».

در جریان سفر روز سه‌شنبه خود به واشنگتن، گالانت به آستین گفت: «ما برای دستیابی به توافق با هم همکاری نزدیک داریم، اما همچنین باید در مورد آمادگی برای هر سناریوی احتمالی بحث کنیم».

تسلیم نتانیاهو در برابر فشارها

بیش از ۶۰ هزار اسرائیلی که از مناطق شمالی تخلیه شده‌اند، به دلیل حملات فرامرزی حزب‌الله ماه‌ها نتوانسته‌اند به این مناطق بازگردند. این امر فشار داخلی زیادی را بر کابینه ائتلافی شکننده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای توقف حملات حزب‌الله وارد ساخته است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان گفته که این حملات تنها پس از برقراری آتش‌بس در غزه متوقف خواهد شد. مذاکرات در مورد آخرین پیشنهاد با امتناع نتانیاهو از تأیید خواسته حماس برای پایان دائمی درگیری متوقف شده است.

مقامات دولت بایدن گفته‌اند که در صورت جنگ با حزب‌الله، کاملاً از اسرائیل حمایت خواهند کرد. مقامات کاخ سفید همچنان نگرانند که جنگی تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله منجر به حملات پهپادی و راکتی علیه نیروهای آمریکایی توسط نیروهای مقاومت عراق و سوریه شود.

روز چهارشنبه، جان کربی، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «ما قطعاً از خطرات علیه نیروهایمان و تأسیساتمان در سراسر منطقه آگاه هستیم و این خطر مطمئناً در ماه‌های اخیر کاهش نیافته است». او افزود: «این چیزی است که ما به دقت زیر نظرش داریم. ما به رصد بر آن ادامه می‌دهیم. همچنین با تغییر تهدید، ما رویه‌ها و پروتکل‌های حفاظت از نیرو را تغییر می‌دهیم».

GettyImages-1241202227

یکی از مقامات دفاعی ایالات متحده گفت که حضور یک واحد نیروی دریایی تفنگداران با قابلیت انجام عملیات ویژه به تصمیم‌گیرندگان در واشنگتن گزینه‌هایی می‌دهد. واحدهای نیروی تفنگداران دریایی برای خودکفایی طراحی شده و از پشتیبانی هوایی نزدیک و دوربرد، توپخانه و وسایل نقلیه زرهی برای فرودهای آبی‌خاکی قبل از رسیدن پشتیبانی اضافی برخوردار هستند. آن‌ها همچنین در تخلیه غیرنظامیان از مناطق جنگی تخصص دارند، اما به گفته یک مقام، دستور چنین عملیاتی صادر نشده است.

روز جمعه، سابرینا سینگ، سخنگوی معاون پنتاگون احتمال انجام عملیات تخلیه از لبنان و اسرائیل را رد کرد و به خبرنگاران گفت که دلیل اعزام گروه آماده آبی‌خاکی واسپ و واحد ۲۴ تفنگداران دریایی «تضمین ثبات منطقه‌ای و بازدارندگی» بوده است. او خاطرنشان کرد: «این گروه توانایی‌های دیگری نیز دارد؛ از جمله اینکه در صورت نیاز به هر نوع خروجی، می‌تواند به کمک بیاید».

یک نیروی ضربت از کشتی‌ها و تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده، از جمله عناصر واحد ۲۴ تفنگدار، در بحبوحه حمله اسرائیل در سال ۲۰۰۶، حدود ۱۵۰۰۰ شهروند آمریکایی را از لبنان خارج کردند. در مراحل اولیه جنگ، هواپیماهای جنگی اسرائیلی باندهای فرودگاه اصلی بیروت را بمباران کرده که مانع پروازهای تجاری شد. ایالات متحده در آن زمان تخمین زده بود که ۲۵۰۰۰ آمریکایی در این کشور حضور داشتند.

طبق گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده، در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۶۰۰۰ شهروند آمریکایی در لبنان حضور داشتند که روز پنجشنبه به شهروندان آمریکایی در مورد سفر به لبنان هشدار داد.