به گزارش اکوایران، سه مقام دفاعی ایالات متحده و یک مقام سابق آمریکایی آگاه خبر دادند که پنتاگون در حال انتقال دارایی‌های نظامی ایالات متحده به نزدیکی سرزمین‌های اشغالی و لبنان بوده تا در صورت تشدید درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله، برای تخلیه آمریکایی‌ها آمادگی داشته باشد.

به نوشته ان‌بی‌سی، کشتی تهاجمی آبی‌خاکی یو‌اس‌اس واسپ و تفنگداران دریایی از واحد بیست و چهارم اعزامی که توانایی انجام عملیات ویژه را دارند، روز چهارشنبه برای پیوستن به کشتی یواس‌اس اوک هیل و یک کشتی دیگر در گروه آبی‌خاکی آن‌ها وارد دریای مدیترانه شدند. به گفته تفنگداران دریایی، کشتی واسپ در شرق دریای مدیترانه فعالیت حضور خواهد داشت تا برای خروج با کمک نظامی و سایر مأموریت‌ها آماده باشد.

به گفته یک مقام آمریکایی آگاه، واسپ و واحد اعزامی تفنگداران دریایی همچنین برای نمایش قدرت نظامی و بازدارندگی در برابر تشدید تنش‌های منطقه‌ای در نظر گرفته شده‌اند.

مقامات آمریکایی گفتند که این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها همچنان بالا بوده و تبادل آتش مرزی بین اسرائیل و حزب‌الله افزایش می‌یابد. آن‌ها افزودند مقامات ایالات متحده به طور فزاینده‌ای نگرانند که اسرائیل طی هفته‌های آینده حملات هوایی و احتمالاً حمله زمینی به لبنان انجام دهد.

مقامات آمریکایی آشنا به این گفتگوها خبر دادند که علی‌رغم فشار دولت بایدن، مقامات اسرائیلی بر تمایل خود برای تعقیب حزب‌الله در لبنان همچنان پافشاری کرده‌اند.

به گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی، اسرائیل امیدوار است منطقه حائلی به اندازه ۱۰ مایل بالاتر از مرز لبنان ایجاد کند. یک مقام اسرائیلی که تل‌آویو می‌خواهد حزب‌الله را از مرز دورتر کرده و به دنبال راه‌حل دیپلماتیک است؛ اما اگر این راه‌حل کارساز نباشد، ارتش آن آماده استفاده از زور هستند.

هدف ادعایی اسرائیل بازگرداندن آرامش به شمال سرزمین‌های اشغالی است تا ۶۰ هزار اسرائیلی که در هشت ماه گذشته از ترس حملات موشکی حزب‌الله این منطقه را ترک کرده‌اند، بتوانند بازگردند.

تفنگداران دریایی واحد بیست و چهارم برای کمک به غیرنظامیان جهت فرار از محیط‌های خطرناک آموزش دیده‌اند. کشتی جنگی واسپ همچنین دارای قابلیت‌های تهاجمی و نظارتی است و می‌تواند جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ آمریکا را مستقر کند.

به گفته مقامات دفاعی آمریکا، ایالات متحده همچنین در حال گفتگو با متحدان نزدیکش برای هماهنگی تخلیه و هرگونه عملیات نظامی ائتلافی است.

ژنرال یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل برای دیدار این هفته با مقامات ارشد دولت بایدن در واشنگتن‌دی‌سی بوده است.

به گفته مقامات فعلی و سابق آمریکا و غربی، ایران و نیروهای حزب‌الله به دنبال جنگ تمام‌عیاری با اسرائیل نبوده و وضعیت فعلی که اسرائیل را تحت فشار بین‌المللی قرار می‌دهد، ترجیح می‌دهند.

جنگ در غزه و سرزمین‌های اشغالی در حال فرسوده‌کردن ارتش اسرائیل، دامن‌زدن به اختلافات سیاسی داخلی و ایجاد تنش با متحدان تل‌آویو است.

مقامات آمریکایی همچنان می‌گویند که هنوز نشانه‌ای از وقوع یک درگیری عمده در آینده نزدیک نمی‌بینند، اما هشدار داده‌اند که تنها یک حمله یا اشتباه محاسباتی کافی است تا وضعیت به سرعت تشدید شود. یک مقام آمریکایی اذعان کرد که فشار اسرائیلی‌های شمال برای اقدام کابینه نتانیاهو علیه حزب‌الله کاملاً واقعی و جدی است. او افزود که مقامات اسرائیلی احساس نیاز به انجام کاری دارند. آن‌ها حس می‌کنند که وضعیت موجود پایدار نیست.

عملیات سال ۲۰۰۶ آمریکا

روز پنجشنبه، سفارت آمریکا در بیروت به آمریکایی‌ها هشدار داد که سفر به لبنان را با دقت بررسی کنند. در این هشدار آمد: «محیط امنیتی همچنان پیچیده بوده و می‌تواند سریعاً تغییر کند».

وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۲ تخمین زد که ۸۶ هزار آمریکایی در لبنان زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۰۶، ایالات متحده ۱۵ هزار نفر را در طول جنگ اسرائیل با حزب‌الله از این کشور تخلیه کرد.

به گفته منبعی که از موضوع مطلع است، بسیاری از سازمان‌های امدادرسانی پیشتر وابستگان کارکنان خود را از لبنان تخلیه کرده‌اند.

سی‌بی‌سی گزارش داد که کانادا در حال آماده‌سازی برنامه‌های اضطراری برای تخلیه حدود ۲۰ هزار کانادایی از لبنان بوده و رهبران نظامی متحد نیز در روز سه‌شنبه برای بحث در مورد گزینه‌ها دیدار کردند.

مقامات کانادایی گفتند که این کشور در حال آماده‌سازی برنامه‌های اضطراری برای تخلیه حدود ۲۰ هزار کانادایی از لبنان است. وزارت دفاع ملی کانادا اعلام کرد که نیروهای مسلحش «با متحدان و کشورهای همفکر در تماس بوده و تهدیدهای آتی که ممکن است منجر به درخواست برای حمایت از کانادایی‌ها و منافع کانادا شود را رصد می‌کند».

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا با افزایش تنش بین اسرائیل و حزب‌الله اقدامات احتیاطی بیشتری در منطقه انجام می‌دهد، روز چهارشنبه گفت: «این چیزی است که ما به دقت زیر نظرش داریم. ما همچنان رصد می‌کنیم. با تغییر تهدیدات، ما همچنین رویه‌ها و پروتکل‌های حفاظت از نیرو را اصلاح می‌کنیم».

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: «بازگرداندن آرامش در امتداد مرز جنوبی لبنان همچنان یک اولویت اصلی برای ایالات متحده بوده و باید برای لبنان و اسرائیل از اهمیت بالایی برخوردار باشد. ما همچنان برای رسیدن به راه‌حلی دیپلماتیک تلاش می‌کنیم که به اسرائیلی‌ها و شهروندان لبنانی اجازه دهد تا به مناطق خود برگردند».