به گزارش اکوایران، در ماه‌های اول آغاز جنگ غزه، مقامات پنتاگون از موفقیت خود در بازداشتن نیروهای مقاومت از ورود به این درگیری خبر دادند.

به نوشته جرد سزوبا برای وبگاه المانیتور، نزدیک به نه ماه پس از جنگ غزه، شکاف‌ها در امتداد خطوط درگیری کلیدی در سراسر خاورمیانه به طور فزاینده‌ای در حال گسترش است. موج مکرر حملات هوایی آمریکا و انگلیس علیه مواضع حوثی‌ها یمن نتوانسته حملات موشکی مرگبار این گروه به کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ را متوقف سازد.

هفته گذشته، نیروهای یمنی با حمله به دو کشتی باری دیگر، خدمه آن‌ها را مجبور به ترک کشتی کردند. بعد از اینکه نیروی دریایی فرانسه و آمریکا به تخلیه خدمه فیلیپینی یکی از این شناورها کمک کردند، آن کشتی غرق شد. یک دریانورد غیرنظامی همچنان در دریا مفقود است.

در پاسخ به این حملات، ایالات متحده حملات هوایی بیشتری را علیه آنچه فرماندهی مرکزی ایالات متحده «سایت‌های راداری حوثی‌ها و مراکز فرماندهی و کنترل» توصیف کرد، انجام داد. اما گزارش جدیدی که این هفته از سوی آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا منتشر شد، نشان می‌دهد که این تلاش‌ها به همراه اسکورت‌های دریایی متحدان که برای بازدارندگی حملات طراحی شده‌اند، نتوانسته‌اند اعتماد صنعت حمل‌ونقل دریایی جهانی را به ایمنی عبور و مرور از دریای سرخ بازگرداند.

این کارزار دفاعی همچنین بر نیروی دریایی ایالات متحده فشار وارد ساخته، چرا که دومین ناو هواپیمابر قدیمی این ناوگان، یعنی یو‌اس‌اس آیزنهاور هشت ماه در دریا بوده و تنها هزینه مهمات آن حدود یک میلیارد دلار برآورد شده و در عین حال، ذخایر گران‌بهای رهگیرهای موشکی ارتش یافته است.

در همین حال، رهبران اسرائیل حزب‌الله لبنان به حمله‌ای تمام‌عیار تهدید می‌کنند. کارشناسان و مقامات سابق می‌گویند که به احتمال زیاد، چنین حمله‌ای جنگی را به راه می‌اندازد که ویرانی‌های به بار آمده در غزه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. تحلیلگران نظامی می‌گویند که طبق قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، یک کارزار محدود اسرائیل برای عقب‌راندن نیروهای حزب‌الله از مرز، به احتمال زیاد غیرقابل‌اجرا است.

تاکنون نمایش قدرت نظامی آمریکا و سفرهای دیپلماتیک بیست‌وچهارساعته توسط فرستادگان ارشد دولت بایدن نتوانسته چرخه خشونت را متوقف کند.

آموس هوخشتاین، دیپلمات ارشد واشنگتن که از سوی کاخ سفید برای مذاکره در مورد پایان بحران مأموریت یافته، اوایل این هفته از بیروت بازدید کرد تا پیشنهادی را ارائه دهد که شامل عقب‌نشینی کماندوهای حزب‌الله از منطقه مرزی و استقرار ارتش رسمی لبنان جهت تقویت مأموریت حفظ صلح سازمان ملل در منطقه حائل می‌شود.

اما منابع نزدیک به مذاکرات به المانیتور گفتند که ارتش لبنان برای آموزش و تجهیز حداقل ۶ هزار سرباز دیگر به بودجه و تجهیزات نیازمند است. همچنین نگرانی‌هایی وجود دارد که حزب‌الله احتمالاً در ازای هر گونه عقب‌نشینی، امتیاز گزافی را طلب کند.

مسئولان کاخ سفید آتش‌بس در غزه را گامی ضروری، هرچند ناکافی، برای کاهش تنش در دریای سرخ و امتداد مرز جنوبی لبنان می‌دانند. این نگاه عمدتاً به این دلیل است که تا زمانی که اسرائیل جنگ خود در غزه را پایان ندهد، حوثی‌ها و حزب‌الله به حملات خود ادامه خواهند داد.

حوثی‌ها و حزب‌الله دارای زرادخانه بزرگی از پرتابه‌های مرگبار هستند که بعید به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت و بدون جنگی تمام‌عیار که دولت بایدن سعی در اجتناب از آن داشته، نابود شوند. کارشناسان می‌گویند تاکنون تلاش‌های دولت آمریکا برای بسیج فشار دیپلماتیک بین‌المللی و تحریم‌های اقتصادی علیه این دو گروه مقاومت جهت توقف حملاتشان با شکست مواجه شده است.

دیوید شنکر که در دولت ترامپ به عنوان دیپلمات ارشد وزارت خارجه در امور خاورمیانه خدمت می‌کرد، به المانیتور گفت: «ما کمبود ابزارهای غیرجنگی داریم. حزب‌الله از سیستم بانکی خارج شده است. این یک اقتصاد مبتنی بر پول نقد است که حزب‌الله از آن تغذیه می‌کند».

منتقدان رویکرد دولت بایدن به آنچه عدم تقارن بین هدف کاهش تنش و تمایل ایران و نیروهای محور مقاومت به تشدید نظامی می‌دانند، اشاره می‌کنند. ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده سابق سنتکام در اوایل سال جاری استدلال کرد: «اگر اجتناب از تشدید درگیری، بالاترین اولویت آمریکا باشد، پس منطقی است که نیروهای خود را از منطقه خارج کنیم».

با این حال، مقامات سابق و کارشناسان بر این نکته توافق دارند که خطر سقوط به یک درگیری گسترده‌تر منطقه‌ای واقعی است.

روز پنجشنبه، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله هشدار داد که در صورت وقوع چنین جنگی، «هیچ جایی» در سرزمین‌های اشغالی در برابر زرادخانه عظیم موشک‌های این گروه در امان نخواهد بود. او همچنین تا آنجا پیش رفت و تهدید کرد در صورتی که رهبران قبرس به اسرائیل اجازه استفاده نظامی از خاک خود را دهند، این جزیره در امان نخواهد بود.

شنکر افزود: «اکنون حزب‌الله مشکلی وجودی به شمار می‌آید. نمی‌توان اسرائیل را از آغاز کمپینی برای تضعیف حزب‌الله منصرف کرد».