به گزارش اکوایران، دبیر انجمن زغال‌سنگ درباره جزئیات تازه حادثه معدن زغال‌سنگ طبس گفت: حادثه معدنجو هنگام تخریب کارگاه روی داد و حجم عظیمی از گاز متان آزاد شد که هم باعث انفجار بلوک C شد و هم بخشی از گاز به بلوک b رفت که مسمومیت آن موجب کشته و مجروح شدن عده‌ای دیگر شد.

در 31 شهریور ماه، یازدهمین حادثه معدنی سال جاری در کشور رخ داد و انفجار معدن زغال‌سنگ طبس در استان خراسان جنوبی به کشته شدن 52 نفر و مجروحیت بیش از 20 نفر منجر شد.

دبیر انجمن زغال سنگ در مصاحبه با تسنیم درباره علت این حادثه توضیح داد: علت اولیه این حادثه نشت گاز متان در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال‌سنگ معدنجوی اعلام شد، اما بررسی دقیق آن به کمیته ویژه‌ای واگذار شده است.

معدن مذکور زیرمجموعه شستا بوده و در دهه 90 به بخش خصوصی واگذار شده، از ویژگی های این معدن این است که هر چه به سمت کرمان می‌رود زغال‌سنگ مرغوب‌تری دارد و دیواره‌ها نازک می‌شود.

این معدن از قوی‌ترین سیستم‌های ایمنی و تهویه مکشی استفاده می‌کرد که به‌علت محدودیت‌هایی که وجود داشت لوله تهویه اصولی کارگذاری نشده و بر اثر این کار گردوغبار متراکم‌شده به دهانه ورودی لوله مکش وارد شده که اصطلاحا" باعث اورلاب شدن گردید. 

حادثه معدنجوی طبس هنگام تخریب کارگاه اتفاق افتاده که با تخریب کارگاه یک‌دفعه حجم عظیمی از گاز متان در معدن آزاد می‌شود و سریعاً به سایر بلوک‌های دیگر نیز سرایت کرده و باعث کشته و مجروح شدن کارگرهای بلوک دیگر می شود.

این انفجار در شیفت سوم با تعداد کارگران کمتر اتفاق افتاد که از تلفات بیشتر جلوگیری کرد .لازم به ذکر است که در هر شیفت این معدن 600 کارگر مشغول به کار بودند و در مجموع 1700 نفر در این معدن فعالیت می‌کردند.