به گزارش اکوایران، به نقل از خبرگزاری رویترز، دموکرات‌های مجلس نمایندگان ایالات متحده با تصویب لایحه زیرساختی یک تریلیون دلاری مورد حمایت جو بایدن به بن‌بستی یک روزه پایان دادند. شب گذشته جناح مترقی‌ و میانه‌رو این حزب اختلاف را کنار گذاشتند تا با خاتمه این بن بست یک‌روزه، بسته یک تریلیون دلاری اصلاح بزرگراه‌ها، پهنای باند و سایر زیرساخت‌ها را به تصویب برسانند و آن را برای جو بایدن فرستادند تا با امضای آن تبدیل به قانون شود.

228 رای موافق در برابر 206 رای مخالف، در اواخر روز جمعه یک پیروزی قابل توجه برای دموکرات‌های حامی بایدن به شمار می‌رود که ماه‌ها بر سر هزینه‌های بلندپروازانه این لایحه که بخش عمده‌ای از دستور کار داخلی بایدن را تشکیل می‌دهد، با هم اختلاف داشتند. اکنون دولت بایدن عهده‌دار بزرگ‌ترین طرح ارتقاء جاده‌ها، راه‌آهن و دیگر زیرساخت‌های حمل‌ونقل آمریکا طی یک نسل  خواهد بود؛ طرحی که او تعهد داده باعث ایجاد اشتغال و تقویت رقابت‌پذیری در ایالات متحده می‌شود.

با این همه دموکرات‌ها هنوز کار زیادی برای تحقق ستون دوم برنامه داخلی بایدن دارند: گسترش شبکه تامین اجتماعی و برنامه‌هایی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی . این لایحه، با بودجه‌ای بالغ بر 1.75 تریلیون دلار،  بزرگ‌ترین توسعه شبکه تامین اجتماعی در ایالات متحده از دهه 1960 خواهد بود، و این حزب در تلاش است که روی آن به اجماع برسد.

پیش از این رهبران این حزب امیدوار بودند که هر دو لایحه را در روز جمعه از مجلس نمایندگان به تصویب برسانند، اما پس از این‌که  جناح میانه‌رو خواستار محاسبه غیرحزبی هزینه‌های آن شدند، این اقدام به تعویق افتاد - فرآیندی که ممکن است هفته‌ها طول بکشد. پس از ساعت‌ها جلسه در پشت درهای بسته، گروهی از میانه‌روها قول داده‌اند که تا 20 نوامبر به این لایحه رأی دهند -تقریبا تا زمانی که وعده داده شده دفتر بودجه غیرحزبی کنگره تایید کند که هزینه‌های این لایحه با برآوردهای کاخ سفید مطابقت دارد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این زمینه به خبرنگاران گفت: «به دنیای من خوش آمدید. این حزب دموکرات است. ما یک حزب کندرو نیستیم». البته لایحه 1.75 تریلیون دلاری در روز شنبه با 221 رای موافق در مقابل 213 رای مخالف یکی از موانع بر سر راه تصیب را از سر راه برداشت و این مسئله رهبران دموکرات را قادر می‌سازد تا زمان فرا رسیدن زمان رای‌گیری نهایی را سریع‌تر مشخص کنند.

بن‌بست یک روزه بر سر تصویب لایحه اصلاح زیرساخت تنها چند روز پس از آن رخ داده بود که دموکرات‌ها در انتخابات ایالتی متحمل شکست شدند و این نگرانی‌ها را در مورد از دست دادن کنترل کنگره در سال آینده افزایش داد. با این همه در حالی که لایحه زیرساخت با حمایت 13 جمهوری‌خواه مواجه شد و وعده بایدن مبنی بر تصویب برخی از قوانین دو حزبی را محقق کرد، اما شش عضو مشهور گروه ترقی‌خواهان مثل الکساندریا اوکازیو کورتز و ایلهان عمر، باز هم به تصویب این لایحه رای منفی دادند.

از سوی دیگر مارجری تیلور گرین و لارن بوبرت دو نماینده محافظه‌کار کنگره، به دنبال افشای نام و حتی تلاش برای اخراج 13 نماینده جمهوری خواه از این حزب هستند.