به گزارش اکوایران، عباس عراقچی سیدعباس، وزیر امور خارجه به همراه اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امو‌ر خارجه، دو نماینده مجلس و رئیس جمعیت هلال احمر، برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات لبنانی پیش از ظهر امروز (جمعه، ۱۳ مهر) وارد فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت شد و مورد استقبال مقام‌های ذی‌ربط لبنانی قرار گرفت.

گفته می‌شود که عراقچی قرار بود قبل از سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل نیز به بیروت سفر کند که به خاطر درخواست سیدحسن نصرالله با توجه به شرایط بحرانی بیروت، این سفر انجام نشد. 

حضور عراقچی در سفارت جمهوری اسلامی ایران

 وزیر امورخارجه ایران بلافاصله بعد از ورود به بیروت، با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران با کاردار و همکاران نمایندگی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد و در جریان آخرین تحولات لبنان قرار گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین بر اهمیت استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران جهت حمایت از لبنان و منطقه در برابر شرارت‌های توسعه‌طلبانه و تجاوزکارانه رژیم اشغالگر صهیونیستی تاکید کرد.

دیدار عراقچی و نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان

او همچنین در این سفر با نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. عراقچی در این دیدار بر ضرورت تلاش همه‌جانبه کشورهای اسلامی و عربی برای تبیین ابعاد اقدامات غیرقانونی اسرائیل و بسیج سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای اقدام جمعی جهت توقف حملات اسرائیل تاکید کرد.

در این دیدار، نخست‌وزیر لبنان با تشریح آخرین وضعیت لبنان از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم لبنان در این شرایط دشوار قدردانی کرد.

چرایی سفر عراقچی به لبنان از زبان خودش 

وزیر خارجه ایران که به بیروت رفته است، به سوالی درباره همزمانی این سفر با حملات اسرائیل به مناطق در لبنان واکنش نشان داد.

عراقچی به خبرنگاران گفت: سفر امروز من برای رایزنی و مشورت‌های سیاسی در خصوص تحولات جاری با مقامات لبنانی است. ما در تماس مستقیم با دوستان خود در لبنان همیشه بوده‌ایم و خواهیم بود. لازم بود از نزدیک رایزنی داشته باشیم.

او در ادامه گفت: بحث امدادرسانی به مردم لبنان هم مطرح است که در اثر بمباران‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی از محل زندگی خود خارج شده‌اند و نیاز به کمک‌رسانی وجود دارد. مهم‌ترین هدف این سفر  اعلام همبستگی و همراهی با مردم علیه جنایات رژیم صهیونیستی است.  جمهوری اسلامی ایران محکم پای دوستان خود در لبنان هست و خواهد بود.

وقتی ماموریتی بر عهده انسان است باید انجام شود

او در پاسخ به این سوال که «آیا در این شرایط نترسیدید که به لبنان سفر کردید»، گفت: وقتی ماموریتی بر عهده انسان است باید انجام شود. ما از این صحنه‌ها هم در دوران جنگ و هم بعد از آن زیاد دیده‌ایم.

عراقچی گفت: دیشب شاهد بمباران وحشیانه رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت بودیم و قبل از ورود هواپیمای ما نیز اطراف فرودگاه را بمباران کرده بودند، ما به این اتفاقات عادت داریم و اراده ما سرسخت‌تر از این حرف‌هاست که بخواهد با این مسائل خدشه‌دار شود.

وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به سفر خود به بیروت از دولت‌های منطقه خواست در حمایت از لبنان استواری نشان دهند.

عراقچی با انتشار ویدئویی از فرود هواپیمای هیأت ایرانی به بیروت، در مطلبی به زبان انگلیسی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«به همراه نمایندگان مجلس و هلال احمر در بیروت هستم که صریحا اعلام کنیم ایران همیشه کنار مردم لبنان ایستاده است. ما از سایر دولت‌های منطقه نیز دعوت می‌کنیم که در حمایت از لبنان، به ویژه در بحبوحه هجوم رژیم اسرائیل، استواری نشان دهند».

در این سفر، محموله‌ای شامل ۱۰ تن مواد غذایی و دارو به عنوان بخشی از کمک‌های بشردوستانه ایران، به لبنان اهدا شد.

 ما فقط به مراکز نظامی و امنیتی رژیم حمله کردیم

وزیر امور خارجه در نشست خبری در بیروت گفت: بر خلاف رژیم که مراکز انسانی را هدف قرار می‌دهد، ما فقط به مراکز نظامی و امنیتی رژیم حمله کردیم.

وی افزود: ما قصد ادامه حملات را نداریم. اگر اسرائیل هرگونه اقدام دیگری علیه ایران بکند اقدام ما سخت تر خواهد بود و حتما پاسخ خواهیم داد. پاسخ ما متناسب و کاملا حساب شده خواهد بود. 

او ادامه داد: شرایط لبنان عادی نیست که سفر من عادی باشد. در مورد آتش بس در لبنان من با مسئولان لبنانی صحبت کردم و با دیگر کشورها در تماس هستیم. ما از تلاش‌هایی که صورت می‌گرد حمایت می‌کنیم به شرط اینکه اولا حقوق مردم لبنان رعایت شود و مورد پذیرش مقاومت باشد و ثانیا همزمان با آتش بس در غزه باشد.