به گزارش اکوایران، هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه (سوم مهر-۲۴ سپتامبر) آغاز شد و مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در روز نخست این اجلاس سخنرانی و مواضع و دیدگاه‌های ایران را بیان کرد.

 پزشکیان در بدو ورود به تهران گفت:

  • درباره برجام گفت‌وگوهایی انجام شد، دغدغه‌های خود را با کشورهای اروپایی مطرح کردیم و قرار شد وزرای امور خارجه این مساله را دنبال کنند. اعلام کردیم که ما برجام را پاره نکردیم و این ترامپ بود که این کار را کرد، آنها نیز پذیرفتند. تلاش بر این است که با گفت‌وگو این روند و تحریم‌ها و روندی که در کشور ما ایجاد کرده‌اند را پیگیری کنیم.

  • پیام من به همه دولت‌هایی که راهبردی غیرسازنده در قبال ایران در پیش گرفته‌اند این‌ است که از تاریخ درس بگیریم. ما می‌توانیم از این محدودیت‌ها فراتر رویم و دوران جدیدی را آغاز کنیم. این دوران جدید با به رسمیت شناختن دغدغه‌های امنیتی ایران و هم‌چنین کار مشترک بر سر مسأله‌های مشترک شروع می‌شود.

  • تحریم‌ها، سلاحی مخرب و غیرانسانی هستند که با هدف فلج کردن اقتصاد کشور اعمال می‌شوند. محرومیت از دسترسی به داروهای حیاتی، یکی از دردناک‌ترین پیامدهای تحریم‌ها است که جان هزاران انسان بی‌گناه را به خطر می‌اندازد. این اقدام، نه تنها نقض آشکار حقوق بشر، بلکه جنایتی علیه بشریت است.

اعلام آمادگی ایران برای مراوده با قدرت‌های جهان

ملت ما، در طول سال‌های گذشته، با تحمل سختی‌های فراوان ناشی از تحریم‌ها، نشان داده است که در برابر ظلم و ستم ایستادگی می‌کند. اگرچه زخم‌های ناشی از تحریم‌ها بر پیکره جامعه ما عمیق است، اما مواجهه با این تجربه تلخ، ما را به ملتی قوی‌تر، با اراده‌ای پولادین و خودباور تبدیل کرده است.

  • ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش، مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد. پاسخ مناسب به چنین پیامی که از ایران صادر می‌شود، اعمال تحریم‌های بیشتر نیست، بلکه اجرای تعهدات قبلی در رفع تحریم‌ها برای بهبود واقعی شرایط اقتصادی مردم ایران است و زمینه‌سازی برای توافق‌های بیشتر. من امیدوارم این صدا از ایران امروز به خوبی شنیده شود.

در ادامه بخشی از جدیدترین گفت‌وگو عباس عراقچی، وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با ایرنا آمده است:

  • برنامه‌ها و جلسات متعددی طی دو روز گذشته داشتیم. همچنان در همه جلساتی که در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل و ملاقات دوجانبه برگزار می‌شود، بحث لبنان و تهاجم رژیم صهیونیستی از مهمترین موضوعاتی است که فضای سازمان ملل را امسال تحت تاثیر قرار داده است.

تریبونی ایجاد شد که لبنان، سوریه، عراق و ایران حرف‌هایشان را بزنند

  •  عصر چهارشنبه (به وقت محلی) جلسه اضطراری شورای امنیت درخصوص لبنان تشکیل شد و آقای نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان هم در این جلسه شرکت و سخنرانی کرد.

  • بنده هم از طرف جمهوری اسلامی ایران در آن جلسه صحبت کردم، متاسفانه همچنان شورای امنیت به دلیل سیاست آمریکا که از هرگونه به نتیجه رسیدن این جلسات، جلوگیری می‌کند، این بار هم ناکام بود که تصمیمی بگیرد حتی یک بیانیه مطبوعاتی، یک محکومیت ساده هم قادر نشدند، انجام دهند. ولی از این جهت که تریبونی ایجاد شد که خود لبنان، سوریه، عراق و ایران حرف‌هایشان را بزنند، کار خوبی بود.

  • بحث لبنان و منطقه، بحث اصلی است. بحث اوکراین و اتهاماتی که به تازگی درباره همکاری نظامی ایران با روسیه مطرح شده، طبیعی بود که مطرح می‌شد و توضیحات لازم از طرف ما داده می شد.

  • روز پنجشنبه سه نشست داشتیم. یکی نشست وزرای خارجه بریکس بود، دیگری نشست وزرای خارجه مجمع گفتگوهای آسیا که ایران اکنون ریاست آن را به عهده دارد و تا چند روز دیگر ریاست را به قطر تحویل می‌دهد اما جلسه به ریاست ایران برگزار شد.

  • سومین نشست، جلسه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد بود. جنبش عدم تعهد از قدیم یک کمیته تحت عنوان کمیته فلسطین تشکیل داده است و تعداد محدودی از اعضا از جمله جمهوری اسلامی ایران، عضو این کمیته هستند.

  • در هر سه نشست، بحث فلسطین، غزه و لبنان مطرح و بحث روز بود و کمیته فلسطین که جایگاه خود را دارد. نماینده دولت فلسطین شرکت کرد و گزارش مفصلی ارائه کرد و بعد کشورها صحبت کردند که همه اعضای کمیته علیه اسرائیل و جنایت‌های اسرائیل موضع گرفتند.

ملاقات‌های دوجانبه همچنان وجود دارد

  • در کنار اینها، ملاقات‌های دوجانبه همچنان وجود دارد که پشت سر هم انجام می‌شود. در همه ملاقات‌ها طبیعی است که مسائل دوجانبه دو کشور مورد بحث قرار می‌گیرد. در روابط موضوعاتی وجود دارد که مرور و به هر حال تصمیماتی گرفته می‌شود. مسائل منطقه بطور خاص در همه اینها مورد بحث واقع می‌شود که در صدر همه اینها مساله لبنان است.

  • مجمع عمومی سازمان ملل فرصت بسیار خوبی است که کشورها بدون اینکه سفر کنند، سران و وزرای خارجه قادر هستند، همدیگر را ببینند و مسایل فیمابین خود را بتوانند مطرح و پیگیری کنند.

  •  در خصوص اهداف بریکس و اینکه نقش بریکس باید در عرصه بین المللی گسترده تر باشد، صحبت کردم. بریکس بخصوص در موارد اقتصادی باید بتواند به قطب جدیدی تبدیل شود و این اراده همه اعضاست که به یک قطب مالی جدیدی که بتواند ارتباطات مالی و تجاری کشورها را بدون نیاز به آمریکا و سیستم مالی آمریکا انجام دهد، بدل شود.

  • یک نکته جالبی که در مورد بریکس وجود دارد، تمایل کشورهای متعددی برای الحاق به بریکس است؛ در حال حاضر تعداد کشورهایی که در خواست عضویت در بریکس دارند، رو به افزایش است.

  • در ملاقات‌های دوجانبه، چندین کشور به ما سفارش کردند که از درخواستشان برای عضویت در بریکس حمایت کنیم و این نشان می‌دهد برکیس جایگاه خود را در نظم نوین جامعه جهانی و روابط بین الملل باز می‌کند، ظرفیت‌های متعددی هم دارد و البته موانعی هم داره که باید برطرف شود که در جلسه وزاری خارجه بریکس این مسایل هم بحث شد.

تنها از طریق مذاکره می‌توانند به مسیر اعتمادساز برسند

  • بحث مذاکرات هسته‌ای نیز یکی از محورها بود که با همه کشورها مطرح می‌شد؛ همه اینها می‌دانند هیچ راه دیگری برای کسب اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، غیر از مذاکره وجود ندارد.

  • اگر نگرانی‌هایی دارند تنها از طریق مذاکره می‌توانند به یک مسیر اعتمادساز برسند. هیچ راه دیگری وجود ندارد؛ نه از طریق تحریم، نه از طریق فشار و نه از طریق تهدید.