به گزارش اکوایران، امروز شنبه -‌14 مهرماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رخدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

عراقچی: پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی آشکار و قوی‌تر خواهد بود

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر منطقه‌ای خود امروز 14 مهر وارد سوریه شد و نشست خبری در دمشق گفت: پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی قوی‌تر خواهد بود. سفر من به سوریه بسیار خوب و موفقیت‌آمیز و در ادامه سفر به بیروت بود.

ایران لبنان

عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی به زبان انگلیسی در شبکه اجتماعی اکس نیز نوشت: مذاکرات به‌هنگام و مهمی با رئیس‌جمهور بشار اسد، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه سوریه در موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای داشتم. تاکید کردم که ایران در هر شرایطی در کنار مقاومت خواهد ایستاد و روشن ساختم که هرگونه تهاجم به ایران توسط رژیم اسرائیل با پاسخ قوی‌تر ما مواجه خواهد شد، می‌توانند اراده ما را امتحان کنند.

photo_2024-10-05_19-45-17

خسروپناه: تظلم‌خواهی هنرمندان ممنوع‌الکار پیگیری می‌شود 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه سیاستگذاری و نظارت دارد و باید به حقوق شهروندان و مومنین توجه کند و اگر رفتارهایی خارج از چارچوب‌های قانونی نسبت به افراد انجام شود، این شورا به موضوع ورود خواهد کرد و هنرمندانی که ممنوع‌الکار شده‌اند، می‌توانند با مراجعه به شورا و تظلم‌خواهی، مسائل خود را پیگیری کنند.

در سال‌های اخیر، اساتیدی که در زمینه جذب به شورا مراجعه کرده‌اند، توانسته‌اند حق خود را با کمک هیات عالی جذب به دست آورند.

شایعات ترور سردار قاآنی 

همزمان با حملات سنگین چند شب گذشته رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان گمانه‌زنی‌هایی درباره وضعیت سلامت سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، مطرح شده است که تاکنون مراجع رسمی به این موضوع پاسخ نداده‌اند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که برخی شبکه‌های عبری و عربی مدعی شدند که سردار قاآنی در لبنان حضور داشته و احتمال مجروح شدن او در بمباران بامداد جمعه ۱۳ مهر در محله ماریجیه بیروت وجود دارد. اما برخی رسانه‌ها به نقل از خبرگزاری مهر این ادعا را رد کردند و تأکید کردند که سردار قاآنی در سلامت کامل به‌سر می‌برد.

غیبت سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در نماز جمعه تاریخی به امامت رهبر معظم انقلاب در مصلی تهران نیز بر شایعات افزود. 

لازم به ذکر است آخرین باری که سردار قاآنی در رسانه‌ها دیده شد، دو روز پس از ترور حسن نصرالله، در دفتر نماینده حزب‌الله در تهران بود. 

البته در خصوص این شایعه «باشگاه روزنامه‌نگاران ایران» در مطلبی با عنوان «جنگ رسانه‌ای علیه ایران»:

از ساعاتی پیش یک جنگ رسانه‌ای پر قدرت علیه ایران آغاز شده است. برخی از منابع خبری غربی و عربی شایعه‌ی وسیعی را در خصوص شهادت فرمانده‌هان ارشد ایران و حزب الله آغاز کرده‌اند. در مقابل این هیاهوی رسانه‌ای، متاسفانه از یک سو کانال‌های تلگرامی ایرانی فقط منعکس کننده آن شایعات هستند و از دیگر سو هیچ‌ رسانه‌ و شبکه‌ی ایرانی قدرتمندی وارد میدان نمی‌شود تا آن اخبار را تکذیب یا تایید کند. این اولین‌بار نیست که رسانه‌های بزرگ ما از وقوع رخدادها یا انتشار شایعات عقب می‌افتند و یا ضربه می‌خورند. 

این کانال مرجع در بحث‌های روزنامه‌نگاری در آخر این‌طور جمع‌بندی کرد:

روایت اول این‌گونه جان می‌گیرد و مرجعیت این‌گونه از کشور خارج می‌شود. چرا رسانه‌های داخلی نمی‌توانند در هنگام نیاز به نقش آفرینی بپردازند و این مسیر را مدیریت کنند. سوال این است که به چه دلیل این روند اصلاح نمی‌شود؟

002

ظریف:گفتگو با مردم با شنیدن شروع می‌شود

محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس جمهور، در مراسم اعطای اولین جایزه نوآوری اجتماعی ایران بر اهمیت گوش دادن به مردم تأکید کرد و گفت: "راه حل‌ها در مغز ۸۵ میلیون ایرانی آزاده، فهمیده و سرافراز است." وی تاکید کرد دولت آماده شنیدن و فهمیدن مردم است تا بتواند بهتر به مشکلات و چالش‌های موجود پاسخ دهد.

حمل پیجر در پروازهای امارات ممنوع شد

شرکت هواپیمایی امارات روز شنبه اعلام کرد که به دنبال انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان، این کشور استفاده از پیجر در هواپیماهای مسافربری خود را ممنوع کرده است.

این شرکت هواپیمایی هشدار داد در صورتی که چنین اقلامی در چمدان‌های مسافران یافت شود، از سوی پلیس دبی ضبط می‌شود.

انصاری: مقدمات اقدام حقوقی علیه رژیم صهیونیستی آغاز شده است 

معاون حقوقی رییس جمهور با تأکید بر عدم رعایت ضوابط کنوانسیون‌های بین‌المللی توسط اسرائیل، اظهار داشت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری اقداماتی را پس از حمله به سفارتخانه‌ها و انفجار پیجرها آغاز کرده است. وی تأکید کرد که باید با زبان خود اسرائیل به مقابله پرداخت تا این رژیم از خیال‌های واهی خود دست بردارد.

علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور شد

مسعود پزشکیان رئیس جمهور در حکمی علی ربیعی را به دستیاری اجتماعی خود منصوب کرد. ربیعی در دولت یازدهم وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی بود و در دولت دوازدهم نیز سخنگویی دولت را بر عهده داشت. او دکتری جامعه‌شناسی دارد.

سردار اوصانلو معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه شد

در مراسمی که با حضور سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از  فرماندهان، مسئولان و کارکنان این نیرو برگزار شد، سردار محمد تقی اصانلو به عنوان معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه معرفی شد. اصانلو پیش از این معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی امام حسین علیه السلام و  فرماندهی قرارگاه حمزه سید الشهدا علیه السلام را برعهده داشت.

واکنش عزیزی به اقدام پارلمان لیتوانی علیه سپاه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اقدام پارلمان لیتوانی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به شدت محکوم کرد و گفت: دولت لیتوانی ‌با اتخاذ تصمیمات سنجیده و مسئولانه، از بروز هرگونه اقدام تنش­‌زا جلوگیری کند.

پیش از این پارلمان لیتوانی سپاه پاسدارن را به‌عنوان گروهی -به اصطلاح- تروریستی شناسایی کرده بود.