به گزارش اکوایران، ایالات متحده برای اولین بار روز چهارشنبه اعلام کرد که شواهدی را دیده که نشان می‌دهد کره شمالی 3000 سرباز را برای استقرار احتمالی در اوکراین به روسیه اعزام کرده است، اقدامی که می‌‌تواند تشدید قابل توجهی در جنگ روسیه علیه همسایه خود باشد.

لوید استین، وزیر دفاع ایالات متحده که در رم صحبت می‌کرد، گفت اگر کره شمالی برای جنگ در کنار روسیه در اوکراین آماده شود، مسئله‌ای «بسیار بسیار جدی» خواهد بود. اما او گفت که باید دید آنها در آنجا چه خواهند کرد.

به گزارش رویترز، استین با استفاده از نام رسمی کره شمالی، جمهوری دموکراتیک خلق کره، به خبرنگاران گفت: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نیروهای کره شمالی در روسیه حضور دارند.»

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که ایالات متحده معتقد است حداقل 3000 سرباز کره شمالی در سه پایگاه نظامی در شرق روسیه تحت آموزش هستند.

کربی گفت که ایالات متحده دریافته که سربازان کره شمالی در اوایل تا اواسط اکتبر با کشتی از منطقه وونسان کره شمالی به شهر ولادی وستوک در شرق روسیه قبل از انتقال به سه سایت آموزشی نظامی در شرق روسیه منتقل شدند.

او گفت: «اگر آنها برای مبارزه با اوکراین مستقر شوند، اهداف عادلانه‌ای برای حمله هستند و ارتش اوکراین از خود در برابر سربازان کره شمالی دفاع خواهد کرد، همانطور که از خود در برابر سربازان روسی دفاع می‌کند.»

جنگ اوکراین

اعزام ده هزار نیرو به اوکراین

در سئول، قانونگذاران کره جنوبی گفتند که پیونگ یانگ متعهد شده است که در مجموع حدود 10000 سرباز اعزام کند که انتظار می‌رود استقرار آنها تا دسامبر تکمیل شود.

پارک سون وون، یکی از اعضای کمیته اطلاعات پارلمانی پس از جلسه توجیهی گفت: «نشانه‌هایی از آموزش نیروهای نظامی در داخل کره شمالی در ماه‌های سپتامبر و اکتبر کشف شده است.»

درگیری اوکراین زمانی آغاز شد که روسیه در فوریه 2022 به همسایه خود حمله کرد و از آن زمان این درگیری به یک جنگ فرسایشی تبدیل شد که عمدتاً در امتداد خطوط مقدم در شرق اوکراین با تعداد زیادی تلفات از هر دو طرف در جریان است.

ایالات متحده اعلام کرد که استقرار ادعایی سربازان کره شمالی می‌تواند شاهد دیگری باشد که نشان می‌دهد ارتش روسیه با کمبود نیروی انسانی مواجه است.

کرملین قبلاً ادعاهای سئول در مورد استقرار نیروهای کره شمالی را «خبر جعلی» خوانده بود و نماینده کره شمالی در سازمان ملل در نیویورک در نشست روز دوشنبه آن را «شایعات بی‌اساس» خواند.

مسکو و پیونگ یانگ نیز انتقال تسلیحات را رد کرده‌اند، اما متعهد شده‌اند که روابط نظامی خود را تقویت کنند و در نشست ماه ژوئن یک معاهده دفاعی متقابل امضا کردند.

آخرین آمار پس از آن منتشر شد که سرویس اطلاعات ملی سئول روز جمعه اعلام کرد کره شمالی حدود 1500 پرسنل نیروی ویژه را با کشتی به روسیه فرستاده است و احتمالاً آنها پس از آموزش و سازگاری برای نبرد در جنگ اوکراین مستقر خواهند شد.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز پیونگ یانگ را به آماده شدن برای اعزام 10000 سرباز به روسیه متهم کرده است. او روز سه شنبه از متحدانش خواست به شواهدی مبنی بر دخالت کره شمالی در جنگ روسیه پاسخ دهند.

یک سخنگوی ناتو گفت که متحدان ناتو در حال رایزنی در مورد استقرار نیروهای کره شمالی در روسیه هستند.

یکی از مقامات دولت بایدن گفت که مسکو ممکن است نیروهای کره شمالی را به شرق اوکراین یا به منطقه کورسک خود بفرستد، جایی که نیروهای روسی برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی که بخش‌هایی از اراضی را در اختیار دارند می‌جنگند.

مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید به کی‌یف اجازه دهد تا در صورتی که نیروهای کره شمالی از خاک روسیه به اوکراین حمله کنند، با تسلیحات ارائه‌شده توسط آمریکا پاسخ دهد.

ترنر افزود: «اگر قرار باشد نیروهای کره شمالی به قلمرو مستقل اوکراین حمله کنند، ایالات متحده باید به طور جدی اقدام نظامی مستقیم علیه نیروهای کره شمالی را در نظر بگیرد.»

مقامات آمریکایی می‌گویند بیش از 600 هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته یا زخمی شده‌ا‌ند.