به گزارش اکوایران، حمله جسورانه اوکراین به منطقه کورسک روسیه، متحدان کیف را با موفقیت اولیه سریع خود تحت تأثیر قرار داد، این تصور را که جنگ به بن بست رسیده بود تغییر داد و پوچ بودن وعده‌های ولادیمیر پوتین برای دفاع از قلمرو خود به هر قیمتی را آشکار کرد.

اما با گذشت یک ماه از این عملیات، مقامات آمریکایی و اروپایی هنوز این سوال را دارند که پایان بازی کیف برای 500 مایل مربع (1300 کیلومتر مربع) از خاک روسیه که می‌گوید نیروهایش اکنون اشغال کرده‌اند، چیست. برخی از مقامات متحدین نگرانند که اگر مسکو یک ضدحمله بزرگتر انجام دهد، کیف ممکن است ظرف چند ماه مجبور به واگذاری آن سرزمین شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با فشار نیروهای روسی به حمله در شرق اوکراین، با استفاده از نفرات و تجهیزات بیش‌تر برای شکستن خطوط کیف، برخی از مقامات اروپایی ابراز نگرانی کردند که هزینه عملیات کورسک ممکن است بالا باشد. آنها به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا در مورد مذاکرات خصوصی صحبت کنند.

خط قرمزهای توخالی پوتین

اوکراین متحدان خود را در مورد برنامه‌های خود برای این عملیات، بزرگترین تهاجمی که مسکو از زمان جنگ جهانی دوم متحمل شده است، در تاریکی نگه داشت. کمپین برق آسا ضعف دفاع روسیه را آشکار کرد و این دیدگاه را به چالش کشید که تهاجم دو ساله پوتین به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده بود که به نفع کرملین بود.

فقدان یک اقدام تلافی‌جویانه بزرگ روسیه این استدلال کیف را تقویت کرده که «خط قرمزهای» اغلب تبلیغ شده پوتین، تهدیدهای توخالی با هدف ترساندن ایالات متحده و اروپا است. رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی به واکنش خاموش کرملین اشاره می‌کند و متحدانش را تحت فشار قرار می‌دهد تا به اوکراین اجازه دهند از تسلیحات دوربرد بر روی اهدافی در داخل روسیه استفاده کند و فشار را از روی نیروهای حد خود بردارد. به طور خصوصی، برخی از دیپلمات‌های متحد اکنون موافق هستند که ترس در مورد انتقام پوتین بیش از حد به نظر می‌رسد.

کورسک

زلنسکی روز جمعه در نشستی در آلمان به مقامات متفقین گفت: «پوتین آنقدر خون ریخته است که اکنون «خط قرمزهای» او بی‌معنی است». او باز هم خواستار اجازه استفاده از سلاح‌های دوربرد غربی برای هدف قرار دادن اهداف در داخل روسیه شد «تا روسیه انگیزه صلح‌طلبی را داشته باشد».

او گفته که کی‌یف می‌تواند از قلمروی که در نظر گرفته شده به عنوان ابزاری برای مذاکره در مذاکرات استفاده کند. اما بدون هیچ نشانه‌‌ای از مسکو مبنی بر آمادگی این کشور برای مذاکره جدی، برخی از متحدان نگرانند که اوکراین ممکن است نتواند آن را به اندازه کافی برای ایجاد اهرم فشار در هر تلاش دیپلماتیک نگه دارد.

فشار مسکو علیه مراکز لجستیکی

مسکو تاکنون تعداد زیادی از نیروهای خود را از شرق اوکراین برای جنگ در کورسک اعزام نکرده، در عوض به فشار مرگبار علیه خطوط کیف در اطراف مراکز اصلی لجستیک ادامه داده است. مقامات متفقین گفتند روسیه برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی باید نیروهای بیشتری را به کورسک بفرستد.

به گفته زلنسکی، در عین حال، هدف تهاجم کورسک ایجاد یک منطقه حائل است که به محافظت از دیگر شهرهای اوکراین در برابر حملات روسیه کمک می‌کند.

به گفته آن ماری دیلی، محقق سیاست روسیه و مسائل نظامی در رند در واشنگتن، اقدام اوکراین یک موفقیت استراتژیک است. دیلی گفت: «این یک تهاجم کوچک در یک منطقه است، اما اگر اوکراین بخواهد، می‌تواند این تهاجم را دوباره در بخش دیگری انجام دهد. آنها روسیه را وادار می‌کنند تا نحوه دفاع از کل مرز خود با اوکراین را دوباره ارزیابی کند.»

به طور علنی، مقامات غربی در مورد این عملیات سخت گیر هستند و نمی‌خواهند به نظر برسد که حرکتی را تشویق کنند که هنوز ممکن است تشدید تنش با روسیه را تسریع کند.

آستن زلنسکی

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در کنار زلنسکی گفت: «ارتش متجاوز کرملین اکنون در زمین خود در حالت تدافعی است». اما نشانه کمی وجود دارد که متحدان آماده پذیرش درخواست‌های زلنسکی برای استفاده از سلاح‌های دوربرد علیه اهداف در روسیه هستند. آستین پس از جلسه گفت: «من معتقد نیستم که این یک توانایی تعیین کننده باشد و همچنان به این نظر باور دارم.»

با این حال، این تهاجم به متحدان نشان داد که نیروهای اوکراین می‌توانند با استفاده از طیف وسیعی از تسلیحات ارائه شده توسط غرب، حملات هماهنگ را انجام دهند.

کریستوف نولبرت، وابسته ارشد دفاعی لهستان در واشنگتن گفت: «کورسک نمونه عالی از رویکرد نوآورانه اوکراین در عملیات نظامی است.» او گفت: «پس از یک واکنش بهم ریخته اولیه، روسیه احتمالاً آن‌ها را به عقب خواهد راند، سؤال این است که چقدر طول می‌کشد تا این کار را انجام دهد».

به گفته یک مقام بلندپایه اروپایی، برای زلنسکی، در حالی که جنگ در سومین سال خود با خستگی فزاینده در داخل مواجه است و نگرانی‌های فزاینده مبنی بر اینکه ممکن است حمایت متفقین نیز ممکن است کم شود، عملیات کورسک یک بازی پرخطر برای به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات بود.

طرح صلح زلنسکی

زلنسکی ماه گذشته گفت امیدوار است به زودی طرح صلح جدیدی را به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ارائه کند. دیپلمات‌های غربی می‌گویند کرملین به احتمال زیاد منتظر نتیجه انتخابات آمریکا در ماه نوامبر قبل از انجام هرگونه اقدام جدی دیپلماتیک است و امیدوار است که دولت دونالد ترامپ کمتر از کی‌یف حمایت کند.

جنگ اوکراین

به گفته ست جی. جونز، مدیر برنامه امنیت بین‌الملل مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن، تا کنون، شواهد کمی وجود دارد که نیروهای اوکراین در حال ساخت استحکامات عمیق برای دفاع از سرزمینی هستند که به تصرف خود درآورده‌اند، به عنوان مثال با ساختن سنگرها یا گذاشتن مین وموانع ضد تانک. او گفت: «آنها واقعاً برای دفاع در مقیاس بزرگ و بلندمدت آماده نمی‌شوند.»

قمار مخاطره آمیز کیف در حالی صورت می‌گیرد که از تاخیر در تحویل تسلیحات وعده داده شده از سوی متحدان شکایت کرده است و تردیدها در مورد چشم انداز بسته کمکی 50 میلیارد دلاری افزایش یافته است. روسیه توانمندترین نیروهای خود را بر حمله به اطراف پوکروفسک، مرکز لجستیکی کلیدی در شرق اوکراین متمرکز کرده است و به طور پیوسته در حال پیشروی است.

در سرتاسر اوکراین، ماه‌ها حملات هوایی روسیه به نیروگاه‌ها و سایر زیرساخت‌های انرژی باعث خاموشی گسترده‌ای شده و ترس از بحران گسترده‌تر در زمستان امسال را تشدید کرده است.