به گزارش اکوایران، دو مقام ارشد اوکراینی در دیدارهای رو در رو این هفته فهرستی از اهداف در روسیه را به دولت بایدن ارائه خواهند کرد تا آمریکا را وادار کنند محدودیت‌های استفاده از تسلیحات آمریکایی علیه مسکو را لغو کند.

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین و رستم اومروف، وزیر دفاع، با مقامات آمریکایی دیدار خواهند کرد تا «به طور مشخص کاخ سفید را متقاعد کنند که محدودیت‌های حملات تسلیحاتی دوربرد به خاک روسیه را لغو کند.»

آنها فهرستی از اهداف دارای اولویت را ارائه خواهند کرد که بدون آن تغییر مسیر جنگ به نفع اوکراین دشوار خواهد بود.

یرماک

مقامات آمریکایی به سی‌ان‌ان گفتند که عمروف روز جمعه با لوید آستین، وزیر دفاع دیدار خواهد کرد. مشخص نیست که یرماک با چه کسی ملاقات خواهد کرد. او در سفرهای قبلی به واشنگتن با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دیدار کرده است.

روز چهارشنبه، ولادمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بار دیگر خواستار اجازه دادن به اوکراین برای انجام حملات عمیق‌تر در داخل روسیه و «لغو محدودیت‌های حملات دوربرد برای اوکراین در حال حاضر» شد، با این استدلال که این کار جنگ را زودتر «برای اوکراین و جهان» به پایان می‌رساند.

اوکراین در حال انجام یک تلاش هماهنگ برای تحت فشار قرار دادن ایالات متحده قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر است، زیرا کی‌یف نگران است که پیروزی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق می‌تواند به معنای عقب‌نشینی ایالات متحده از حمایت از اوکراین باشد.

این دیدار پس از آن صورت می‌گیرد که اوکراین در اوایل ماه جاری یک حمله غافلگیرکننده به خاک روسیه آغاز کرد. عملیات در منطقه کورسک تاکنون محدود به منطقه‌ای است که ایالات متحده در روسیه ترسیم کرده و استفاده از تسلیحات آمریکایی به آن محدود می‌شود، با این وجود یکی از مقامات آمریکایی در اوایل این ماه اذعان کرد که حمله «آن چیزی که ما در ذهن داشتیم نبود.»

کی‌یف بارها برای حمله به اهدافی در عمق روسیه با استفاده از سلاح‌های آمریکایی و غربی تلاش کرده است، به‌ویژه که ارتش روسیه دارایی‌های باارزش خود مانند هواپیماهای نظامی را به مناطقی دورتر از خطوط مقدم انتقال داده است.

«تفاوتی در عمق اهداف وجود ندارد»

یک قانونگذار اوکراینی به سی‌ان‌ان گفت: «ما حملات به عمق خاک روسیه با سلاح‌های آمریکایی را تحریک‌آمیزتر از حمله با سلاح‌های آمریکایی به خاک روسیه در نزدیکی مرز نمی‌دانیم. هر دو قلمرو روسیه هستند و فرقی نمی‌کند که اهداف چقدر عمیق باشند.»

جنگ اوکراین

در عوض، اوکراین از تسلیحات دوربرد آمریکا مانند سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) برای از بین بردن پدافند هوایی پیشرفته روسیه در کریمه اشغالی استفاده کرده است.

پیش از این، ایالات متحده به اوکراین اجازه داده بود تا از تسلیحات آمریکایی برای حمله به نیروهای روسیه در نزدیکی مرز استفاده کند، زیرا کیف از خود در برابر حملات فرامرزی دفاع می‌کرد. روسیه در ماه مه تهاجم جدیدی را در منطقه خارکف آغاز کرد، اما پس از تصرف برخی مناطق جدید، اوکراین توانست پیشروی نیروهای روسیه را کند کند، به‌ویژه زمانی که بایدن برخی محدودیت‌ها را برای استفاده از تسلیحات آمریکایی کاهش داد.

اما دولت بایدن به اوکراین اجازه استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حملات دوربرد به عمق خاک روسیه را نداده است.

سرلشکر پت رایدر، سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه گفت: «شنیدید که ما می‌گوییم اوکراینی‌ها می‌توانند از کمک امنیتی ایالات متحده برای دفاع از خود در برابر حملات فرامرزی و به عبارت دیگر ضد حمله استفاده کنند. اما از آنجایی که این موضوع به حمله دوربرد و حملات عمیق به روسیه مربوط می‌شود، سیاست ما تغییر نکرده است.»

یک مقام ارشد آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که دولت بایدن از این تعامل استقبال می‌کند، زیرا تلاش می‌کند تا درک بهتری از استراتژی اوکراین و اینکه چگونه تهاجم می‌تواند ماهیت درگیری را تغییر دهد، داشته باشد. با توجه به مشکلات اوکراین در استخدام و آموزش سربازان، ایالات متحده انتظار داشت که چنین اقدامی برای زلنسکی تا بهار امکان پذیر نباشد.

زلنسکی در کنفرانسی در اوکراین به طور علنی گفت که این تهاجم اولین گام از یک تلاش چند مرحله‌ای است که به عنوان «مجموعه‌ای قدرتمند برای وادار کردن روسیه به پایان دادن به جنگ به روش دیپلماتیک» توصیف شده است. زلنسکی به چشم‌انداز وسیع‌تری برای عملیات نهایی اشاره کرده - و قصد دارد این دیدگاه را در ماه سپتامبر برای بایدن، هریس و احتمالا ترامپ آشکار کند - رویکردی که به نظر می‌رسد کاخ سفید را نیز غافلگیر کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «ما باید مستقیماً از او بشنویم. او در ملاء‌عام در حال بحث در مورد شرایط یک عملیات نهایی بود. این همان نوع مکالمه (خصوصی) است که می‌تواند مفید باشد.»

بایدن آخرین بار در 23 اوت با زلنسکی صحبت کرد و بخش جدیدی از کمک‌های نظامی خود را در آستانه روز استقلال اوکراین منتشر کرد.

تصرف اراضی روسیه در کورسک توسط اوکراین در اوایل ماه جاری باعث ایجاد خط جدیدی از عدم اطمینان در جنگی شد که به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده که ظاهراً در آن برای هر یک از طرفین تنها دستاوردهای جزئی ممکن است.

پوتین در برابر تصمیمات دشوار

دیوید کوهن، معاون رئیس سیا، روز چهارشنبه گفت، در حالی که مقامات ایالات متحده انتظار دارند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نهایت برای بازپس‌گیری کورسک، یک حمله متقابل ترتیب دهد، «انتظار این است که نبرد دشواری برای روس‌ها باشد.»

این کار ممکن است روسیه را مجبور کند که تصمیمات دشواری را در مورد محل تخصیص نیروها اتخاذ کند که می‌تواند چالش‌های نیروی انسانی را برای آن‌ها در خط مقدم اوکراین ایجاد کند، حتی در شرایطی که اوکراین ممکن است مجبور باشد دقیقاً با همان موضوع مبارزه کند تا کورسک را حفظ کند، زیرا اکنون برای حفظ کورسک برای حداقل برای یک دوره زمانی، متعهد به نظر می‌رسد.

یکی از مقامات نظامی آمریکا در منطقه گفت که روسیه احتمالاً برای بیرون راندن اوکراینی‌ها به نسبت سه به یک نیروها نیاز دارد، تعدادی که احتمالاً حداقل سه هفته طول می‌کشد تا مسکو آن‌ها را جمع‌آوری کند.

جنگ اوکراین

چندین مقام آمریکایی و غربی به سی‌ان‌ان گفتند که هیچ حسی وجود ندارد که حمله اوکراین از هر نوع «خط قرمز» برای رئیس‌جمهور روسیه عبور کند که ممکن است او را وادار به انجام اقدامات چشمگیر خارج از مرزهای جنگ، مانند استفاده از یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی کند.

کوهن و دیگران گفتند، اگرچه تأثیر این حمله هنوز ناشناخته است، اما نبرد برای کورسک می‌تواند تأثیر بالقوه قابل توجهی بر نتیجه کلی استراتژیک جنگ داشته باشد.

کوهن گفت: «پوتین نه‌تنها باید با این واقعیت روبه‌رو شود که اکنون یک خط مقدم در داخل خاک روسیه وجود دارد که او باید با آن مقابله کند، بلکه باید با طنین‌هایی در جامعه‌اش مقابله کند که آنها بخشی از خاک روسیه را از دست داده‌اند.»

تحلیل اخیر شرکت اطلاعاتی فیلتر لب نشان می‌دهد که احساسات در رسانه‌های اجتماعی روسیه نسبت به پوتین از زمان تصرف کورسک توسط اوکراین در حال بدتر شدن است.

اما ناظران قدیمی روسیه خاطرنشان می‌کنند که پوتین قبلاً در مواجهه با «شرمساری‌های» قابل توجهی – مثل غرق شدن کشتی موسکوا یا لشکرکشی یوگنی پریگوژین رئیس واگنر به مسکو - با ضربه‌هایی به محبوبیتش مواجه شده است اما او برای تغییر مسیر در اوکراین مجبور یا متقاعد نشده است.