به گزارش اکوایران، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه در حالی که سربازانش پل دوم را در منطقه مرزی روسیه منفجر کردند، تأیید کرد که حمله نظامی اوکراین به کورسک ایجاد یک «منطقه حائل» برای جلوگیری از حملات فرامرزی نیروهای مسکو است.

نیروهای اوکراینی در بحبوحه درگیری‌ها پس از آغاز عملیات نظامی غافلگیرانه خود در کورسک، نزدیک به دو هفته پیش، در حال پیشروی هستند. اما اوکراین همچنان در شرق تحت اشغال زیر فشار است زیرا نیروهای روسیه به سمت یک مرکز نظامی کلیدی پیشروی می‌کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، حمله کورسک روسیه را در تلاش برای تقویت قلمرو خود قرار داده است. به نظر می‌رسد کیف از این حمله اهداف متعددی دارد، از تقویت روحیه پس از چند ماه سخت گرفته تا به چالش کشیدن منابع روسیه. یکی از دستیاران رئیس جمهور اوکراین گفت که هدف از تهاجم تضمین یک روند مذاکرات «عادلانه» است.

زلنسکی روز یکشنبه برای اولین بار جاه طلبی‌های استراتژیک این عملیات را بیان کرد و گفت: «اکنون وظیفه اصلی ما در عملیات دفاعی به طور کلی این است: نابود کردن حداکثر پتانسیل جنگی روسیه و انجام حداکثر اقدامات ضد تهاجمی.»

رئیس جمهور در آخرین سخنرانی خود گفت که اینها شامل «ایجاد منطقه حائل در قلمرو متجاوز» است.

زلنسکی گفت: «هر چیزی که به ارتش روسیه، دولت روسیه، مجموعه نظامی-صنعتی و اقتصاد آن‌ها ضرر وارد کند، به جلوگیری از گسترش جنگ کمک می‌کند و ما را به پایان عادلانه این تجاوز نزدیک‌تر می‌کند.»

به گفته زلنسکی، جای پای کیف در کورسک با نیروهایی که مواضع خود را تقویت می‌کنند، «قوی‌تر» می‌شود. کی‌یف می‌گوید نزدیک به 1000 کیلومتر مربع (حدود 621 مایل مربع) از خاک روسیه را تحت کنترل دارد و روسیه و اوکراین هر دو از ساکنان خواسته‌اند تا از مناطقی که درگیری‌های شدید در آن جریان دارد، خارج شوند.

جنگ اوکراین

به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای فلج کردن قابلیت‌های لجستیکی مسکو و ایجاد اختلال در مسیرهای تدارکاتی، نیروهای اوکراینی روز یکشنبه گفتند که پل دیگری را بر روی رودخانه سیم در منطقه کورسک با «حملات هوایی دقیق» منفجر کردند.

ژنرال میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین در یک پست در شبکه‌های اجتماعی که شامل ویدئویی است که در آن دود بخش‌هایی از پل را فرا گرفته است گفت: «نیروی هوایی به محروم کردن دشمن از قابلیت‌های لجستیکی با حملات هوایی دقیق ادامه می‌دهد، که به طور قابل توجهی بر روند عملیات رزمی تاثیر می‌‌گذارد.»

این حمله دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای اوکراینی اولین پل را بر فراز سیم تخریب کردند. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اوکراین از موشک‌های غربی برای انجام این حمله استفاده کرده است که احتمالاً هیمارس ساخت آمریکا بوده است.

هیمارس یا سیستم موشکی توپخانه با تحرک بالا، شاید مهم‌ترین و مخوف‌ترین سلاح در نبرد کیف بوده است و از زمان ورود به اوکراین کمک کرده است تا بخش‌های قابل توجهی از خاک خود را از روسیه را پس بگیرد.

گروه نظارتی اوکراینی دیپ‌استیت یکشنبه گفت که کیف در حال دستیابی به دستاوردهای بیشتری در کورسک است و تصویری ثابت از یک ویدیو را که توسط سی‌ان‌ان نیز موقعیت جغرافیایی آن تایید شده است، از تانک نیروهای دفاعی اوکراین در روستای اولگووکا در حدود 20 کیلومتری شمال شهرسودژا به اشتراک گذاشت.

به گفته مقامات نظامی اوکراین، نیروهای کیف هفته گذشته کنترل سودژا را به دست گرفتند و یک دفتر فرماندهی نظامی در آنجا ایجاد کردند.

روز یکشنبه، نیروهای مسلح اوکراین ویدئویی را منتشر کردند که به گفته آنها، سیستم‌های شعله افکن «سیوالکا» در آن «درگیر عملیات رزمی فعال» در جهت کورسک است.

به نظر می‌رسد روسیه چندین هزار نیرو را از خط مقدم نبرد در اوکراین اشغالی تغییر مسیر داده است تا با از دست دادن اراضی در کورسک مقابله کند.

و به ساکنانی که به دلیل درگیری از منطقه فرار کرده‌اند هشدار داده شده است که برنگردند.

مارینا دگتیاروا، رئیس منطقه کورنفسکی کورسک، روز یکشنبه گفت: «وضعیت عملیاتی در قلمرو ما همچنان پیچیده است. برخی از شهروندان از تلاش خود برای بازگشت به خانه دست نمی‌کشند و در نتیجه مانع کار ارتش ما می‌شوند. بازگشت به منطقه تا کنون برای ساکنان محلی غیرممکن است و گاهی اوقات منجر به تراژدی‌های وحشتناک می‌شود.

او افزود که مقامات به ساکنان می‌گویند چه زمانی برای بازگشت امن است.

او گفت: «از همه ساکنان منطقه کورنفسکی درخواست می‌کنم، بیایید صبور باشیم و اجازه دهیم ارتش ما با دشمن برخورد کند، بیایید در کار مدافعان خود مداخله نکنیم.»

جنگ اوکراین1

روس ها به حومه یک شهر مهم رسیدند

با وجود فشار بیشتر کیف به سمت کورسک، نیروهای روسیه نیز در شرق اوکراین در حال پیشروی هستند.

ارتش روسیه به شهر پوکروفسک در منطقه دونتسک نزدیک‌تر شده است که به دلیل دسترسی آسان به شهر کوستیانتینیوکا، یک مرکز نظامی دیگر، به عنوان یک مرکز کلیدی برای ارتش اوکراین عمل می‌کند. اوکراین از جاده‌ای که این دو را به هم وصل می‌کند برای تامین مجدد خطوط مقدم و تخلیه مجروحان استفاده می‌کند.

روس‌ها در فاصله 11 کیلومتری از حومه شهر هستند. سرهی دوبریاک، رئیس اداره نظامی شهر پوکروفسک، روز یکشنبه گفت: «شهر در حال آماده شدن است.»

«هر شهر در منطقه دونتسک دارای یک واحد رزمی است که به آن اختصاص داده شده است و طرح‌های دفاعی نیز تدوین شده است. ما با ارتش برای ایجاد استحکامات کار می‌کنیم. این یک روند مستمر است.»

زلنسکی روز یکشنبه گفت که یگان‌های اوکراینی در بحبوحه ده‌ها حمله در خط مقدم در دونتسک، «هر کاری برای حفظ مواضع انجام می‌دهند.»

به دلیل نزدیک شدن نیروهای روسی، تخلیه غیرنظامیان از پوکروفسک تسریع شده است. تنها در هفته گذشته نزدیک به 1800 نفر از شهر تخلیه شده‌اند. تا همین اواخر 450-500 نفر از ساکنان هر ماه تخلیه می‌شدند.

دوبریاک گفت: «روس‌ها شهرها و روستاهای ما را ویران می‌کنند، غیرنظامیان را می‌کشند، بنابراین ما باید به فکر امنیت خود باشیم و تخلیه کنیم. در حال حاضر، این شهر مورد اصابت موشک‌های MLRS قرار گرفته است و چندین حمله بمب هوایی هدایت‌شونده انجام شده است.»

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین روز یکشنبه از ساکنان پوکروفسک و سایر شهرک‌های «در مجاورت خط مقدم» خواست که تخلیه کنند و «به مناطق امن‌تر بروند.»

ورشچوک گفت که او درک می‌کند که ساکنان باید شغل، خانه و دارایی خود را ترک کنند، اما «با این وجود، جان و سلامتی شما و فرزندانتان ارزشمندتر است» و ماندن در منطقه در کار نیروهای دفاعی اختلال ایجاد می‌کند.

ستاد کل اوکراین گفت، درگیری شدید در اطراف روستاهای پیونیچن و زالیزنه در دونتسک، در حدود 64 کیلومتری شرق پوکروفسک، جایی که نیروهای روسی صبح روز یکشنبه «یک حمله گسترده» را آغاز کردند، در جریان است.

ستاد کل ارتش با اشاره به شهر استراتژیک دیگری که می‌تواند راه را برای پیشروی نیروهای روسی به سمت کوستیانتینیوکا، کراماتورسک و اسلویانسک باز کند، گفت: «متجاوزان روسی با پشتیبانی یک گروه زرهی متشکل از 12 خودرو تلاش کردند از مواضع نظامی اوکراین عبور کرده و به سمت تورتسک، پیشروی کنند.»

زلنسکی روز یکشنبه گفت، روسیه در هفته گذشته از بیش از 40 موشک، 750 بمب هوایی هدایت شونده و 200 پهپاد تهاجمی علیه شهرها و روستاهای اوکراین استفاده کرده است.

او گفت: «برای چنین وحشتی، اشغالگر باید در برابر دادگاه و تاریخ پاسخگو باشد. آنها در حال حاضر با قدرت رزمندگان ما روبرو هستند.»

ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین، به زلنسکی گفت: «بچه‌های ما در همه جبهه‌ها عالی عمل می‌کنند»، اما او از شرکای غربی اوکراین از جمله ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه خواست که تدارکات را سریع‌تر تحویل دهند.

سیرسکی گفت: «در جنگ هیچ تعطیلی وجود ندارد.»