به گزارش اکوایران، ارتش اسرائیل در بامداد روز شنبه به وقت محلی ادعا کرد که در حال انجام «حملات دقیق به اهداف نظامی درون ایران» است. آنطور که ایسنا نوشت حدود ساعت ۵ بامداد، برای دقایقی صدای شلیک ممتد پدافند هوایی در مرکز تهران شنیده شد.

قرارگاه پدافند هوایی کشور درباره فعالیت این سامانه در اطلاعیه‌ای که صادر کرد گفت:«این رژیم جعلی بامداد امروز در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است.»

اما کشورهای مختلف نسبت به این حملات چه واکنشی نشان دادند؟

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به حمله اسرائیل به ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا در حمله اسرائیل به ایران مشارکت نداشت. پاسخ اسرائیل به اهداف نظامی و خارج از مناطق پر جمعیت بود .از ایران می‌خواهیم حملاتش به اسرائیل را متوقف کند تا چرخه جنگ بدون تشدید تنش متوقف شود.»

البته  بر اساس بیانیه پنتاگون لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا امروز با یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل گفتگو کرد تا از تازه‌ترین اطلاعات مربوط به حملات اسرائیل به اهدافی در ایران مطلع شود.

لوید آستین بار دیگر بر تعهد محکم ایالات متحده به امنیت اسرائیل و حق این کشور در دفاع از خود تأکید کرد.

او همچنین بر موضع تقویت شده نیروهای آمریکا برای دفاع از کارکنان آمریکایی، اسرائیل و شرکای منطقه‌ای در برابر آنچه او «تهدیدات ایران و سازمان‌های تروریستی مورد حمایت ایران» خواند تاکید کرد و عزم آمریکا را برای جلوگیری از سوءاستفاده هر بازیگری از تنش‌ها یا گسترش درگیری در منطقه مورد تاکید قرار داد./

وزارت خارجه عربستان نیز اعلام کرد: هدف قراردادن اهداف نظامی در ایران را محکوم و نقض حاکمیت ایران و نقض قوانین و پروتکل‌های بین‌المللی است. در این بیانیه آمده است که ریاض بر موضع ثابت خود در لزوم پایان دادن به تنش‌های منطقه‌ای و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها تأکید کرد و اعلام داشت این تنش‌ها امنیت و ثبات کشورهای منطقه و ملت‌ها را تهدید می‌کند.

قطر: حمله به ایران نقض حاکمیت این کشور بود

وزارت امور خارجه قطر در واکنش به حملات اسرائیل گفت:دولت قطر حمله اسرائیل به ایران را به شدت محکوم می‌کند و این اقدام را نقض آشکار حاکمیت ایران و نقض آشکار اصول حقوق بین‌الملل می‌داند. بار دیگر درخواست قطر را از جامعه بین‌المللی برای تشدید تلاش‌ها با هدف آرام کردن اوضاع، کاهش تنش و پایان دادن به رنج ملت منطقه، به‌ویژه در غزه و لبنان، تکرار می‌کنیم.

وزارت خارجه سوریه نیز گفت:«سوریه با شدیدترین عبارات تجاوز آشکار رژیم اسرائیلی به جمهوری اسلامی ایران را محکوم، و از حق مشروع ایران برای دفاع از خود، حفاظت از خاک و زندگی شهروندانش حمایت می‌کند.»

واکنش پاریس به حمله نظامی اسرائیل

وزارت خارجه فرانسه بدون محکومیت تجاوزگری رژیم صهیونیستی، از طرف‌های مربوطه خواست «از هرگونه تشدید تنش و اقدامی که می‌تواند زمینه تنش بیشتر در منطقه را فراهم کند، خودداری کنند.»

حملات اسرائیل نقض فاحش منشور سازمان ملل متحد است

فتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در اسلام‌آباد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات نظامی اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران نقض فاحش منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی است. این حملات مسیر صلح و ثبات منطقه‌ای را تضعیف و همچنین تشدید خطرناکی را در منطقه‌ای از قبل بی ثبات ایجاد می کند.

در این میان وزارت خارجه عمان اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم کرد و آن را نقض آشکار حاکمیت ایران و نقض قوانین بین‌المللی دانست.

دولت امارات اقدام تجاوزگرانه رژیم جعلی اسرائیل علیه ایران را محکوم و بر لزوم حل اختلافات از راههای دیپلماتیک تاکید کرد.

واکنش انگلیس به اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران

نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به این حملات گفت:«ایران نباید به حملات اسرائیل پاسخ دهد. لندن به همراه شرکای خود از نزدیک تحولات را دنبال می‌کند. اسرائیل حق آنچه او دفاع از خود در برابر ایران خواند، دارد.»

حماس اقدام اسرائیل علیه ایران را محکوم کرد

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ایران را به شدت محکوم کرده و آن را نقض آشکار حاکمیت ایران و تشدید تنش علیه امنیت منطقه و امنیت مردم آن می‌داند.

در این بیانیه آمده است:« نبش مقاومت اسلامی فلسطین اعلام کرد: با شدیدترین الفاظ تجاوزات رژیم صهیونیستی به ایران با هدف قراردادن مراکز نظامی در چند استان را محکوم می‌کنیم و آن را نقض آشکار حاکمیت ایران و تشدید تنش با هدف قراردادن امنیت منطقه و امنیت مردم آن می‌دانیم که رژیم اشغالگر را مسئول کامل عواقب این تجاوز با حمایت آمریکاست.

این تهاجم ماهیت اشغالگر جنایتکار را که هنوز خون غیرنظامیان بی‌گناه در غزه، لبنان و دیگر مردم منطقه را با تکیه بر پوشش جنایتکارانهٔ نظامی و سیاسی دولت آمریکا و برخی پایتخت‌های غربی آشکار می‌کند.

آمادگیِ پدافند هواییِ ایران و پاسخ آن به حملهٔ صهیونیست‌ها را که موفق شد اثربخشیِ آن را خنثی کند و جایگاه ملت‌های آزاده، مقاومت دلیرانه‌شان و مبارزه با سلطهٔ صهیونیستی و آمریکایی را تقویت کند، تحسین می‌کنیم.

ما بر همبستگی با ایران در برابر استکبار و بی‌قانونیِ رژیم صهیونیستی می‌ایستیم و از مواضع شجاعانهٔ ملت ایران و رهبریِ آن‌ها در حمایت از مردم فلسطین و آرمان عادلانهٔ آن‌ها قدردانی می‌کنیم.»