به گزارش اکوایران، همزمان با آغاز کار دولت چهاردهم در سال جاری، وعده ساماندهی و اخراج اتباع غیرمجاز توسط وزیر کشور به مردم داده شد. این وعده کمی بعد به قانون تبدیل شد و به اجرا درآمد. 

سردار احمدرضا رادان فرمانده‌کل انتظامی درباره عزم پلیس برای اخراج اتباع غیرمجاز از کشور اظهار کرد:«پلیس با مردم تعهد کرده است که تا پایان سال دو میلیون نفر از اتباع غیرمجاز ساکن ایران را به کشورهایشان بازگرداند.»

او افزود:«نمی‌توان اجازه داد که عده‌ای به‌صورت غیرقانونی وارد کشور و ساکن و مشغول به کار شوند. اتباع غیرمجاز به هیچ عنوان نمی‌توانند فرصت شغلی برای خود پیدا کنند و اسکان یابند.»

فرمانده‌کل انتظامی بیان کرد:«تا کنون 850 هزار نفر از اتباع غیرمجاز ساکن ایران طرد شده‌اند؛ برخی از این افراد خودمعرف بوده و برخی دیگر شناسایی و دستگیر شده‌اند.»

سردار رادان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا طرح اخراج اتباع غیرمجاز تأثیری بر کاهش جرم دارد، گفت:«قطعاً طرد اتباع غیرمجاز بر کاهش جرم تأثیر خواهد داشت، اما باید نتیجه دقیق آن را در بلندمدت بررسی و اعلام کرد.»

از حضور 2.5 میلیون اتباع در تهران تا حذف اقامت دائمی آن‌ها

البته باید به این نکته توجه کرد که به‌رغم اخراج 850 هزار اتباع خارجی از کشور، همچنان تعداد اتباع غیرقانونی در کشور بالاست. هفته گذشته بود که محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران در گفتگوی تلوزیونی اعلام کرده بود که تنها در این استان حدود 2.5 الی سه میلیون نفر اتباع در تهران زندگی می‌کنند. 

اسکندر مومنی، وزیر کشور، نیز بارها از اخراج اتباع غیرقانونی سخن گفت و وعده داد، در گفتگویی با خانه ملت توضیح داده بود:«با اتباع اشتراکات بسیاری داریم اما هر کشوری قانون و مقررات خاص خود را دارد. پذیرش این تعداد اتباع برای کشور ممکن نیست و اولویت اول اخراج اتباع غیر مجاز است. کارها شروع شده و اقدامات در حال انجام است. بحث ساماندهی اتباع در هر کشور بدین صورت است که هر فردی که بصورت مجاز وارد کشور شده مانند سایر شهروندان آن کشور زندگی می کنند.»

کمیسیون امور داخلی مجلس نیز به تازگی طرحی را ارائه کرده است که اقامت دائم اتباع خارجی در ایران حذف شده و بجای آن سه نوع اقامت یک ساله، سه ساله و هفت ساله جایگزین شده است.

 علاوه بر این، طی ماه‌های گذشته اظهارنظرات و اخبار زیادی درباره حضور یا اخراج اتباع در ایران به گوش رسید. برای مثال، چندی پیش فرمانده مرزبانی کشور اعلام کرد که در هفته‌های اخیر عملیات خروج اتباع غیرمجاز از کشور توسط ارگان‌های مختلف در حال انجام است و هر روز تعداد زیادی از اتباع غیرمجاز از مرزهای کشور خارج می‌شوند.

مجلس نیز در مساله ورود اتباع به کشور طرحی را اعلام وصول کرد. «طرح اصلاح قانون مربوط به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران» اخیراً و در یکی از جلسات علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. مجلس در این طرح ذکر کرده است که ظرف یک ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون، نسبت به برخورد قانونی با کلیه اتباع غیرمجاز ساکن در ایران و طرد آنها به کشور متبوع خود اقدام کند.

در این میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که ورود اتباع به برخی از استان‌های کشور ممنوع اعلام شده است. برای مثال، یکم مهرماه سال جاری بود که دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه اعلام کرد که ورود اتباع غیرمجاز افغان به این استان ممنوع است و با کارفرمایانی که این اتباع را به کار گیرند، برخورد شدید قضایی خواهد شد.