میزان حباب در بازار سکه در هفته گذشته روند صعودی را تجربه کرده است که نشان دهنده مقاومت فروشندگان سکه برای فروش در قیمت های پایین تر است ولی حجم کم معاملات هم نشان می دهد که بازار در مقدار حباب های بالا برای خرید احتیاط میکند.

بازار سرمایه نیزمنتظر است تا ببیند آیا شاخص کل با افزایش تقاضا از محدوده حمایتی روز جاری در یک حرکت رو به بالا می تواند سقف مقاومت خود در مثلث ایجاد شده را بشکند؟ یا محدوده حمایتی را میشکند و به پایین سقوط میکند؟

اکوایران در دیدبان هر روز صبح به مرور رویدادهای بازارهای معاملاتی می پردازد، عملکرد گذشته بازار سرمایه و معاملات بازار سکه و ارز را بررسی می کند. در دیده بان اخبار موثر بر بازارها مدنظر قرار می گیرد و هدف توصیف عوامل اثر گذار بر سمت و سوی بازارها است.

روند صعودی و آرام بازار ارز

پس از بازگشت علی باقری از وین و افزایش خوش بینی نسبت به حصول توافق و نتیجه بخش بودن مذاکرات، دلار تهران سنگر محدوده ۳۱ هزار و هفتصد تومانی را از دست داد و تا هفته پایانی مرداد به کانال ۲۷ هزار تومانی سقوط کرد هرچند حضور دلار در کانال ۲۷ هزار تومانی چند ساعتی بیشتر طول نکشید و دلار در همان روز به بالای کانال ۲۸ هزار تومانی بازگشت. با گذشت زمان و معلوم نشدن نتیجه مذاکرات،به مرور از هیجانات بازار کاسته شد و دلار تهران در هفته قبل در روندی آرام در نیمه دوم کانال ۲۹ هزار تومان به سمت مرز ۳۰ هزار تومان حرکت کرد.

پس از ارایه نظرات ایران درباره پاسخ آمریکا در پایان هفته قبل، بازار ارز تحت تأثیر بمباران خبرهای مثبت و منفی داخلی و خارجی قرارگرفت ولی بررسی روند قیمت ها نشان میدهد که برایند اخبار مثبت و منفی موجود در بازار ارز نتوانسته جهت حرکت شاخص ارز را تغییر دهد و نظم اخیر بازار دچار اختلال نشده است.

با این وجود یک اقدام بانک مرکزی اخیرا ابهام را در بازارها کمی افزایش داده است، افزایش نرخ بهره بین بانکی و نرخ توافقی بازخرید غالبا برای کنترل تورم و انتظارات تورمی صورت میگیرد، پس از ملاقات رییس سازمان بورس با رییس بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی و نرخ توافقی بازخرید همزمان با افزایش خوش بینی ها نسبت به حصول توافق کاهش پیدا کرد که با کاهشی شدن نرخ ارز بازار آزاد و رشد بازار سرمایه همزمان شد، ولی اخیرا بانک مرکزی مجددا دست خود را روی تنظیم گر نرخ بهره بانکی و حداقل نرخ توافقی بازخرید گذاشته و نرخ های فوق افزایش یافته اند. با توجه به اینکه نرخ ارز نیز آرام به محدوده های بالای قیمتی می خزد و اقدامات فوق از طرف بانک مرکزی غالبا برای کنترل تورم و انتظارات تورمی صورت می‌گیرد، این شک به وجود آمده که آیا بانک مرکزی نگران تغییر جهت انتظارات تورمی است؟

مقاومت فروشندگان و احتیاط خریداران سکه

قیمت سکه امامی دیروز افزایش یافت ولی نتوانست خود را به کانال ۱۴ میلیون تومانی برساند، حباب سکه امامی روز قبل به نزدیکی محدوده ۱۳ در صد رسید هرچند حباب سکه بالاتر از میانگین حباب در مرداد ماه و شهریور می باشد ولی کمتر از میانگین تیرماه است که حباب و تقاضای معاملاتی به اوج خود رسیده بود.

ربع سکه نیز دیروز مجددا حباب ۴۰ درصدی را تجربه کرد تا روند افزایشی حباب در بازار سکه در یک هفته گذشته تایید شود، میزان حباب در بازار سکه در هفته گذشته روند صعودی را تجربه کرده است که نشان دهنده مقاومت فروشندگان سکه برای فروش در قیمت های پایین تر است ولی حجم کم معاملات هم نشان می دهد که بازار در مقدار حباب های بالا برای خرید احتیاط میکند.

بررسی بازار‌ ارز و سکه از دریچه دلار

نرخ دلاری درهم که از ضرب قیمت درهم در ضریب برابری درهم به دلار به دست می آید در معاملات شنبه افزایش یافت و در بیشترین سطح از ابتدای شهریورماه قرار گرفت، در روز قبل در حالی این اتفاق رخ داد که حباب درهم(که از اختلاف نرخ دلاری درهم با دلار تهران به دست می آید) با سقف خود فاصله دارد و در نزدیکی ۳۰۰ تومان قرار گرفته است. مقدار ثابت حباب درهم در معاملات شنبه نشان می دهد که بازار ارز دچار هیجان معاملاتی و شوک تقاضا نشده است و روی مسیر خود حرکت می کند.

قیمت دلار‌ بر اساس سکه امامی (که از تقسیم قیمت سکه امامی بر قیمت اونس جهانی ضرب در عدد ۴.۱۶۳ به دست می آید) در روز گذشته در بیشترین سطح از ابتدای شهریور ماه در محدوده ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت حباب دلار بر اساس قیمت سکه امامی (از اختلاف نرخ دلار بر اساس قیمت سکه امامی و دلار تهران) به دست می آید دیروز به محدوده ۳ هزار و ۸۰۰تومان رسید.

این در حالی است که دلار بر اساس ربع سکه و حباب ربع سکه با سقف خود فاصله دارد و بالا بودن حباب ربع سکه و دلار ربع سکه عاملی شده است که مانع از رشد و نفوذ دلار و حباب ربع سکه به محدوده های بالاتر قیمتی شده است. قیمت دلار بر اساس قیمت ربع سکه که از تقسیم قیمت ربع سکه بر ارزش اونس جهانی ضربدر ۱۶.۶۵۲ به دست می آید در محدوده ۴۹ هزار و ۱۱۹ تومان قرار دارد و حباب دلاری ربع سکه که از اختلاف قیمت دلاری ربع سکه و نرخ دلار تهران به دست میآید ۱۹ هزار و ۱۱۹ تومان است که مقدار بالایی می باشد.

بررسی قیمت های دلاری در بازارهای ارز و سکه نشان میدهد انتظارات افزایشی معامله گران از بازار ارز باعث سقف شکنی نرخ دلاری درهم و قیمت دلار بر اساس سکه امامی شده است ولی میزان افزایش ها به قدری نبوده که حباب درهم و نسبت حباب سکه امامی را به سقف خود برساند و رشد نرخ دلاری نشان دهنده روند صعودی قیمت ها در بازار ارز است نه افزایش و هیجان در سمت تقاضا. بررسی میزان قیمت دلار در بازارهای مختلف در آینده می تواند جهت انتظارات در بازار را تعیین کند. با توجه به نزدیکی قیمت سکه امامی به سقف مهم ۱۴میلیون تومانی انتظار می رود که سکه امامی برای رشد خود تا افزایش دلار آزاد و کاهش حباب دلار بر اساس قیمت سکه امامی صبر کند.

 بازار سرمایه در انتظار شکست مثلث

 امروز و فردا برای بازار سرمایه روز مهمی است شاخص کل برای سومین بار به حمایت محدوده یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومانی برخورد میکند بازار منتظر است تا ببیند آیا شاخص کل با افزایش تقاضا از محدوده فوق در یک حرکت رو به بالا می تواند سقف مقاومت خود در مثلث ایجاد شده را بشکند؟ یا محدوده حمایتی را میشکند و به پایین سقوط میکند؟ افزایش نرخ بهره بین بانکی و بلاتکلیفی بازار با برجام پیش بینی حرکت شاخص را کمی سخت کرده است و ریسک بازار را افزایش داده است ولی با توجه قرار گیری سهام شاخص ساز در نزدیکی محدوده حمایتی خود، بازار انتظار دارد اگر برگشتی صورت بگیرد به وسیله افزایش قیمت ها در سهام شاخص ساز باشد. حال باید منتظر ماند که شاخص کل مثلث ایجاد شده در نمودار تکنیکالی خود را در چه جهتی می شکند.