پس از رکورد شکنی قیمت دلار در معاملات روز چهارشنبه، امروز صبح بازارساز در اقدامی تهاجمی برای کنترل بازار ارز نرخ توافقی معاملات دلار را به بالای کانال ۳۳ هزار تومانی رساند.

در شرایطی که بازار ارز تحت تأثیر ناآرامی های اجتماعی، رکود کسب و کار، توقف مذاکرات احیای برجام و تشدید تحریم های ضد ایرانی با افزایش تقاضا مواجه شد و در روز چهارشنبه در یک رکوردشکنی تاریخی در نیمه کانال ۳۴ هزار تومانی قرار گرفت، تقاضای دلار سهمیه ای به خاطر اختلاف نرخ دلار آزاد و توافقی بالا رفت. تحلیلگران این رویداد را به خاطر گپ به وجود آمده میان دو بازار توافقی و آزاد استدلال می کردند، زیرا سودی که از اختلاف قیمت دو بازار به وجود آمده بود تقاضای سفته بازی را در بازار روز قبل تشدید کرد. امروز صبح بازارساز در مقابل سرکشی های بازار آزاد آرام نایستاد و با افزایش نرخ توافقی دلار سعی کرد تقاضای سفته بازی در بازار ارز را مهار کند.

حباب سکه از تابستان رکورد زده و قصد پایین آمدن نداشته است. بانک مرکزی برای اینکه رشد بازار سکه را تعدیلی کند امروز صبح از انتشار اوراق سکه با سررسید شش ماهه خبر داد. محمد کشتی آرای کارشناس ارشد طلا و رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران قبلا در مصاحبه‌ای با اتاق ایران اعلام کرده بود که بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ واگذاری سکه نداشته است و سکه های موجود در بازار چون پاسخگوی تقاضا نیست حباب سکه رشد کرده است. به نظر می رسد با توجه به صحبت های این کارشناس، بانک مرکزی به دنبال رفع مشکل عرضه در بازار برآمده و سعی می کند تا با بهبود عرضه تقاضای بازار سکه را کنترل کند تا حباب سرکش سکه مهار شود.